Narzędzia:
Jestem wspólnikiem spółki cywilnej, która nie osiąga żadnych przychodów. W spółce tej mam trzy osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę (jedną na urlopie macierzyńskim, drugą na urlopie wychowawczym i trzecią na dłuższym zwolnieni lekarskim). Chciałabym zlikwidować tę spółkę. Jednocześnie jestem wspólnikiem w spółce jawnej i gdyby była taka możliwość chciałabym do niej przenieść pracowników ze spółki cywilnej. Czy jest to możliwe, a jeśli tak to jak to zrobić?
Jakie skutki ma likwidacja pracodawcy w zakresie ochrony pracowników przed rozwiązaniem umowy o pracę
Czy wspólnik likwidowanej spółki może przenieść pracowników zatrudnionych w likwidowanej spółce do innej spółki
O czym należy poinformować pracowników
Zakład pracy planuje zakończenie swojej działalności. Z tego też powodu rozwiązuje sukcesywnie umowy z pracownikami, którzy otrzymują stosowne odprawy. Obecnie okazało się, że jeden ze zwolnionych pracowników będzie jednak niezbędny w zakładzie do czasu zakończenia funkcjonowania firmy. Czy można z takim byłym pracownikiem nawiązać współpracę, np. na podstawie umowy zlecenia?
Przedsiębiorca kończy swoją działalność. Obecnie zatrudnia 40 pracowników i sukcesywnie (co miesiąc) planuje rozwiązywać umowę z kilkoma z nich. Załoga została już poinformowana o likwidacji. Proszę o informację, czy – biorąc pod uwagę aspekt prawny i etyczny – należałoby pracownikom zatrudnionym na czas określony wypłacić odprawę ekonomiczną? Jeżeli wskutek zwolnień liczebność załogi spadnie poniżej 20 pracowników, to czy należałoby pracownikom wypłacić odprawę za rozwiązanie umowy z przyczyn niedotyczących pracowników?
Z porady dowiesz się m.in.:
Pracownica przedstawiła świadectwo pracy za okres od 18 maja do 31 grudnia 1992 r. W świadectwie zostało również zapisane, iż przebywała na urlopie wychowawczym od 15 stycznia 1993 r. do 15 stycznia 1995 r. Przyczyną rozwiązania umowy była likwidacja zakładu. Czy powinnam wliczyć do stażu pracy wskazany okres urlopu wychowawczego? Czy pracownik musi dołączyć dodatkowy dokument potwierdzający, że przebywał na urlopie wychowawczym, czy wystarczy zapis w świadectwie pracy?
Z dniem 31 sierpnia 2015 r. została zlikwidowana jednostka organizacyjna gminy. Pracownicy tej jednostki zostali zatrudnieniu w urzędzie gminy od 1 września lub 5 października. Czy w związku z powyższym pracownikom tym będzie przysługiwała 13-tka za okres zatrudnienia w urzędzie? Czy będzie miał tutaj zastosowanie art. 2 pkt 5 lit. c czy pkt 5 lit. d ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej?
Jesteśmy zespołem szkolno-przedszkolnym, w skład którego wchodzą: szkoła podstawowa, przedszkole i szkoła podstawowa filialna na wsi. Samorząd podjął uchwałę, że 31 sierpnia 2012 r. ulega likwidacji szkoła podstawowa filialna na wsi. W to miejsce powstanie 1 września 2012 r. odrębna szkoła podstawowa na tej wsi. Jak należy postąpić z nauczycielami, obecnie są zatrudnieni w zespole szkolno-przedszkolnym szkoła podstawowa filialna - czy nauczycieli mianowanych i dyplomowanych zatrudnionych na podstawie mianowania należy przenieść 1 września 2012 r. na podstawie art. 18 Karty Nauczyciela z zespołu do tej nowopowstałej szkoły? A jak postąpić z nauczycielami kontraktowymi zatrudnionymi na czas nieokreślony?
Czy biorąc za podstawę tak skonstruowane wypowiedzenie o treści: „z dniem 29 lipca 2011 r. rozwiązuje z Panią umowę o pracę zawartą 2 maja 2006 r. z zachowaniem 3-miesięcznego okresu wypowiedzenia, który upłynie 31 października 2011 r. Przyczyną wypowiedzenia jest likwidacja firmy z powodu choroby oraz osiągnięcia wieku emerytalnego jedynego właściciela oraz udziałowca spółki. Podstawa prawna: art. 30 § 1 pkt 2, art. 411 § 1 Kodeksu pracy. Jednocześnie informuję, iż w terminie 14 przysługuje odwołanie...” pracownikowi przysługuje odprawa? Ważne jest, że w tym czasie jest więcej zwolnień niż tylko ta jedna osoba? Czy tu nie ma zastosowania ustawa o zwolnieniach grupowych? Jeśli przysługuje odprawa, to na jakiej podstawie?
Jak przekazać do ZUS dalszą wypłatę zasiłku macierzyńskiego pracownicy w związku z likwidacją zakładu?
Nasza pracownica jest zatrudniona na umowę o pracę na czas określony do maja 2012 r. z możliwością 2-tygodniowego okresu wypowiedzenia. Obecnie do 15 marca 2010 r. przebywa na urlopie macierzyńskim, po którym wykorzysta jeszcze dodatkowe 2 tygodnie urlopu macierzyńskiego oraz zaległy 15-dniowy urlop wypoczynkowy. Jej stanowisko pracy zostało zlikwidowane i nie mamy możliwości zapewnienia jej innego stanowiska, czy w takiej sytuacji możemy jej wypowiedzieć umowę?
Dnia 1 września 2004 r. na podstawie uchwały rady miasta utworzono zespół szkół ogólnokształcących, w skład którego wchodziły 3 szkoły: Liceum Ogólnokształcące (dzienne), Liceum Ogólnokształcące (wieczorowe), Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące (wieczorowe). Dnia 1 września 2004 r. dyrektor szkoły wręczył pracownikom administracji i obsługi, a 1 września 2007 r. również nauczycielom, pismo informacyjne o zmianie pracodawcy. Z dniem 31 sierpnia 2009 r. uchwałą rady miasta zlikwidowane będą 2 szkoły: Liceum Ogólnokształcące (wieczorowe) i Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące (wieczorowe), wchodzące w skład zespołu szkół ogólnokształcących. Pozostała tyko jedna szkoła, Liceum Ogólnokształcące (dzienne). Przed utworzeniem zespołu większość pracowników miała i ma zawartą umowę o pracę (na czas nieokreślony lub poprzez mianowanie) tylko w LO dziennym i pracują do chwili obecnej, natomiast w LO wieczorowym zatrudnionych było kilku pracowników, którzy również pracują do chwili obecnej. Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące (wieczorowe) wchodzące w skład Zespołu Szkół Ogólnokształcących nie zostało utworzone z powodu braku zainteresowania. W związku z tym nikt w tej szkole nie był zatrudniony. Pracodawca tych szkół jest na dzień dzisiejszy ten sam. Czy zgodnie z prawem wręczono pracownikom pismo informacyjne, jako zastępnik aneksu do umowy o pracę o utworzeniu zespołu? Czy pracownicy powinni otrzymać aneks do umowy o pracę? Czy w związku z likwidacją tych szkół dyrektor szkoły winien wręczyć wszystkim pracownikom w tzw. ruchu kadrowym, tj. do 31 maja 2009 r., wypowiedzenia, a następnie zatrudnić ich na nowych zasadach lub nie zatrudnić? Czy wystarczy wręczyć pracownikom pismo informacyjne jako zastępnik aneksu do umowy o pracę o zlikwidowaniu tych 2 szkół wchodzących w skład zespołu? Czy pracownicy powinni otrzymać aneks do umowy o pracę?
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas