Podnoszenie kwalifikacji zawodowych – jak wpływa na planowanie czasu pracy

Joanna Suchanowska
Joanna Suchanowska
23.08.2021AKTUALNE

Pracownicy podnoszący swoje kwalifikacje zawodowe z inicjatywy pracodawcy lub za jego zgodą mogą korzystać z pewnych udogodnień w zakresie m.in. organizacji czasu pracy. Jednak obowiązek zwalniania pracowników z pracy, aby mogli się szkolić, a także konieczność udzielania im urlopu szkoleniowego mogą utrudniać organizację pracy w firmie.

Z artykułu dowiesz się m.in.:
  • Jakie uprawnienia przysługują pracownikowi podnoszącemu kwalifikacje zawodowe z inicjatywy pracodawcy lub za jego zgodą
  • Czy przepisy limitują liczbę zwolnień z całości lub części dnia pracy
  • Jak organizować czas pracy osoby zastępującej pracownika nieobecnego w związku ze zwolnieniami od pracy (przykład grafiku pracy)
  • Z jakich uprawnień może skorzystać uczący się pracownik, gdy pracodawca nie wyraził zgodę na podnoszenie kwalifikacji

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych oznacza zdobywanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez pracownika, z inicjatywy pracodawcy albo za jego zgodą. Przepisy Kodeksu pracy dotyczą przede wszystkim podnoszenia kwalifikacji zawodowych w ramach pracy aktualnie wykonywanej przez pracownika, ale również będą mogły mieć zastosowanie w przypadku, gdy planowany jest awans pracownika lub też pracodawca zamierza zaproponować mu inne warunki pracy, np. pracą na innym stanowisku.

Rozpoczęcie podnoszenia kwalifikacji – decyduje wola pracodawcy

Najważniejsze znaczenie dla rozpoczęcia procesu podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez pracownika ma decyzja pracodawcy. Podnoszenie kwalifikacji zawodowych odbywa się bowiem z inicjatywy pracodawcy albo za zgodą pracodawcy, jeżeli z propozycją podnoszenia kwalifikacji zawodowych wystąpi pracownik. Taka decyzja pracodawcy uzewnętrznia się przeważnie w umowie (tzw. umowie szkoleniowej) dotyczącej wzajemnych praw i obowiązków stron stosunku pracy związanych z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych przez pracownika.

Ważne: Pracodawca nie może zmusić pracownika do udziału w szkoleniach.

Jeżeli pracodawca poleca pracownikowi odbycie szkolenia/kursu przypadającego w harmonogramowych godzinach pracy, pracownik powinien takie polecenie wykonać. Jeżeli jednak szkolenie lub kurs odbywa się po godzinach pracy lub w dniu wolnym od pracy albo związane jest z koniecznością odbycia przez pracownika podróży służbowej, fakt odbycia takiego szkolenia/kursu powinien zostać z pracownikiem skonsultowany. Pracownik może bowiem nie zgodzić się na udział w takim szkoleniu bądź kursie.

Pozostało jeszcze 86% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj pełen dostęp do Portalu Kadrowego a wraz z nim:

  • Aktualne informacje o zmianach w prawie (24/dobę)
  • Indywidualne konsultacje z ekspertami (odpowiedź w 48 h)
  • Codziennie aktualizowana baza ponad 8 500 porad z zakresu kadr, płac, ZUS i HR
  • Ponad 1700 narzędzi: wzorów dokumentów, kalkulatorów, komentarzy, e-szkoleń
Uzyskaj dostęp do portalu na cały miesiąc za jedyne 19,90 zł netto [24,48 zł brutto] »

Jeśli posiadasz konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła

Jeżeli nie posiadasz pełnego dostępu do portalu, możesz wykupić dostęp jednorazowy do wybranego dokumentu.

Wykup dostęp jednorazowy
39.90 zł netto (49.08 zł brutto)


Joanna Suchanowska
AUTOR
Adwokat, specjalizuje się m.in. w zagadnieniach czasu pracy oraz wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń ze stosunku pracy, szkoleniowiec z dużym doświadczeniem prowadzący zarówno szkolenia otwarte jak i zamknięte; autor licznych publikacji z zakresu prawa pracy.

Sprawdź inne artykuły w kategorii Kadry

Nagrody i wyróżnienia

Certyfikat rzetelnosci Laur zaufania SMB logo Top firma

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo