Zawarcie umowy o zarządzanie PPK, gdy podmiot zatrudniający nie posiada NIP i REGON

Redakcja Portalu
10.03.2021AKTUALNE

Zawarcie umowy o zarządzanie PPK, gdy podmiot zatrudniający nie posiada NIP i REGON

Trwają prace nad doprecyzowaniem przepisów ustawy o PPK. Celem zmian jest wskazanie podmiotu zatrudniającego, który jest właściwy do zawarcia umowy o zarządzanie PPK i umowy o prowadzenie PPK, w sytuacji gdy pracodawca lub zleceniodawca nie posiada numeru identyfikacyjnego (NIP lub REGON).

Planowane zmiany są uwzględnione w przyjętym przez rząd projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z przeniesieniem środków z otwartych funduszy emerytalnych na indywidualne konta emerytalne, którym wkrótce zajmie się Sejm.

Płatnik składek - podmiot zatrudniający na potrzeby PPK

Zmiana przepisów ustawy o PPK będzie polegała na rozszerzeniu definicji podmiotu zatrudniającego (określonej w art. 2 ust. 1 pkt 21 ustawy o PPK). Zakłada ona, że w przypadku, gdy pracodawca lub zleceniodawca nie posiada numeru identyfikacyjnego (NIP lub REGON), podmiotem zatrudniającym będzie płatnik składek na ubezpieczenia społeczne.

Oznacza to, że w tych przypadkach wszelkie obowiązki podmiotu zatrudniającego wynikające z ustawy o PPK, dotyczące m.in. uruchomienia programu, będą spoczywać na płatnikach składek na ubezpieczenia społeczne.

Umowy zawierane przed wejściem w życie nowych przepisów

Zgodnie z projektem nowe regulacje znajdą zastosowanie także do umów o zarządzanie PPK i umów o prowadzenie PPK zawartych przed dniem wejścia ich w życie. W związku z tym, jak informuje Polski Fundusz Rozwoju (PFR) w komunikacie opublikowanym na stronie www.moejppk.pl, zasadnym jest, aby już teraz stroną zawieranych umów w PPK był płatnik składek.

Zdaniem PFR
(…) W związku z tym wydaje się zasadnym, aby już teraz umowy zawierane były na nowych zasadach, tj. w sytuacji kiedy podmiot zatrudniający nie posiada numeru identyfikacyjnego, stroną umów był podmiot będący płatnikiem składek na ubezpieczenia społeczne.
Komunikat PFR z 9 marca 2021 r., www.mojeppk.pl

Jak podkreśla PFR, jest to istotne także ze względu na zasady rejestracji tych umów w prowadzonej przez PFR Ewidencji PPK – ewidencja umów o zarządzanie PPK obejmuje NIP lub REGON podmiotu zatrudniającego.

Autorem odpowiedzi jest: 

Redakcja portalu

Sprawdź inne artykuły w kategorii Płace

Nagrody i wyróżnienia

Certyfikat rzetelnosci Laur zaufania SMB logo Top firma

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo