Narzędzia:
Do 31 stycznia br. pracodawcy zatrudniający mniej niż 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty na dzień 1 stycznia 2019 r. mają czas na przekazanie pracownikom informacji o nietworzeniu ZFŚS i niewypłacaniu świadczenia urlopowego. Sprawdź szczegóły.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Po roku przerwy, od stycznia 2019 r. ponownie „odmrożona” zostanie podstawa ustalenia odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych – wynika z projektu ustawy okołobudżetowej. Sprawdź, na jakim poziomie ustalisz wysokość odpisów i zwiększeń w 2019 r.
Z artykułu dowiesz się:
O ile zwiększy się podstawa ustalenia odpisu?
Ile wyniosą kwoty odpisów na 2019 r.?
Co z podstawą ustalenia odpisu dla nauczycieli?
Przedstawiciel załogi firmy X podpisał aneks do regulaminu wynagradzania w sprawie nietworzenia ZFŚS od stycznia 2004 roku. W 2016 r. firma X została przejęta przez spółkę Y. Czy w takiej sytuacji dokument z 2004 r. o nietworzeniu ZFŚS – po wykupie firmy X – nadal posiada moc obowiązującą? Dodam, że firma X posiada ten sam zarząd co spółka Y (w której ZFŚS jest tworzony) i zatrudnia około 300 osób. Czy posiada ona obecnie obowiązek tworzenia ZFŚS?
W 2018 r. wypłaciliśmy kilku osobą dofinansowanie do tzw. wczasów z ZFŚS w kwocie od 650 do 850 zł. Jednak przez pomyłkę zastosowałam stary limit zwolnienia podatkowego 380 zł zamiast 1.000,00 zł. Świadczenia te były wypłacane w marcu i w maju tego roku. Zastanawiam się jak powinnam teraz skorygować nienależnie pobrany podatek. Czy mogę to zrobić przy wystawianiu PIT-11?
Firmy, które posiadają fundusz ze względu na wymaganą liczbę zatrudnionych muszą do końca maja przekazać na rachunek socjalny część rocznej kwoty tj. stanowiącą 75% równowartości odpisów. Sprawdź obowiązujące w tym roku zasady wyliczania odpisów i ich wysokość.
Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o PIT, w którym przewidziano w szczególności podwyższenie od 1 stycznia 2018 r. kwoty wolnej od podatku, zwiększenie limitu kosztów autorskich z tytułu prac twórczych oraz podniesienie limitów zwolnień podatkowych m.in. dla zapomóg wypłacanych z ZFŚS.
Z początkiem 2017 r. uległy zmianie obowiązki pracodawców związane z tworzeniem zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Nowe przepisy wywołały wiele pytań m.in. o możliwość i tryb rezygnacji z ZFŚS przez pracodawców dotychczas zobowiązanych do jego tworzenia.
Od jakich świadczeń przyznanych z ZFŚS należy naliczyć podatek i jednocześnie pomniejszyć pracownikowi wynagrodzenie za pracę o wartość tego podatku, jeżeli kwota wolna tj. 380 zł została już w danym roku wykorzystana? Czy informację o wysokości wypłaty „wczasów pod gruszą” podajemy w kwocie netto czy brutto?
Proszę o interpretację używanego w ustawie o ZFŚS określenia „emerytów i rencistów – byłych pracowników”. Czy emeryt, który po przejściu na to świadczenie, po kilku miesiącach podjął zatrudnienie u innego pracodawcy na podstawie umowy o pracę (nie zawieszając prawa do emerytury), a po przepracowaniu kilku lat rozwiązał umowę o pracę i ponownie został tylko emerytem, o świadczenia z ZFŚS może ubiegać się u pierwszego pracodawcy (zakładu, z którego przeszedł na emeryturę po raz pierwszy), czy u drugiego pracodawcy? Żaden z pracodawców nie jest zlikwidowanym zakładem pracy. Który z pracodawców może zwiększyć Fundusz na tego emeryta?
Wraz z podniesieniem progu zatrudnienia wymuszającego tworzenie ZFŚS, nie pojawiły się przepisy przejściowe, które odpowiadałyby na istotne dla praktyki pytania dotyczące statusu, a także trybu rezygnacji z tego funduszu u pracodawców zatrudniających po 1 styczna 2017 r. od 20 do 49 pracowników. Wiadomo jedynie tyle, że pracodawcy ci, co do zasady, nie mają obowiązku tworzenia ZFŚS.
Odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w 2017 r. będzie kształtował się na niezmienionym poziomie – wynika z przyjętego przez Radę Ministrów projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2017.
Proszę o informację, czy istnieje obowiązujący wzór na naliczanie odsetek od pożyczek mieszkaniowych udzielanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych? Niektóre źródła podają następujący: O = P * (s/100) * [(r + 1)/24], gdzie: O - kwota odsetek, P - kwota pożyczki, s - stopa procentowa, r - liczba rat, 100, 1, 24 – liczby stałe. Czy taki wzór na obliczania odsetek możemy zastosować?
Czy do oceny sytuacji materialnej rodziny dla celów funduszu świadczeń socjalnych, oprócz dochodów wykazanych w PIT, powinno się brać również dochody nieopodatkowane, takie jak np. stypendia, alimenty czy świadczenie 500+?
Pracodawca, który utworzył zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, jest zobowiązany do dokonywania corocznego odpisu podstawowego, naliczanego w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych. Równowartość dokonanych odpisów i zwiększeń na dany rok kalendarzowy pracodawca przekazuje na wyodrębniony rachunek bankowy funduszu w terminie do 30 września danego roku, z tym że w terminie do 31 maja danego roku przekazuje kwotę stanowiącą co najmniej 75% dokonanych odpisów podstawowych.
Jesteśmy spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Jeden z dwóch członków zarządu jest jednocześnie dyrektorem generalnym. Czy może on otrzymywać świadczenia z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych?
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas