Narzędzia:
Dla pracowników zorganizowano wieczorek poetycki poza miejscem pracy, finansowany ze środków ZFŚS. Czy koszt ww. spotkania (poczęstunek, dowóz) należy każdemu uczestnikowi doliczyć do kwoty wykorzystanych świadczeń socjalnych - w celu sprawdzenia, czy nie przekracza to kwoty wolnej od podatku 380 zł? Jeśli kwota przekroczy 380 zł, to czy należy opodatkować koszt udziału w spotkaniu? Czy dowóz też się dolicza do wykorzystanych świadczeń w bieżącym roku, czy tylko sam poczęstunek? A co, jeżeli 26 osób jechało wynajętym i opłaconym przez pracodawcę autobusem, a 4 osoby jechały prywatnym samochodem?
Proszę o wydanie opinii prawnej dotyczącej udzielania świadczeń z funduszu socjalnego wynikających z regulaminu świadczeń socjalnych osobom wchodzących w skład zarządu spółki. Nasz firma od 1997 r. jest jednoosobową spółką prawa handlowego utworzoną przez Skarb Państwa. Członkowie zarządu są powoływani Uchwałą Rady Nadzorczej, natomiast zasady ich wynagradzania ustalane są uchwałą przez Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników. Stosuje się do nich ustawę o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi. Ponadto, z każdym z Członków Zarządu, oprócz powołania Uchwałą Rady Nadzorczej, została zawarta umowa o pracę na czas nieokreślony, a zatem są również pracownikami spółki. Regulamin gospodarowania funduszem socjalnym określa zasady gospodarowania środkami na cele socjalne i pomoc mieszkaniową uprawnionych oraz określa, kto jest uprawnionym do korzystania z funduszu socjalnego (pracownicy oraz członkowie rodzin). W związku z wątpliwościami, które nasunęły się po przeczytaniu artykułu zatytułowanym „Świadczenia z funduszu socjalnego dla osób objętych ustawą kominową”, proszę o wydanie opinii prawnej: czy członkowie zarządu spółki są osobami uprawnionymi do korzystania ze świadczeń wynikających z regulaminu gospodarowania środkami zakładowego funduszu socjalnego?
Zgodnie z zapisem w regulaminie ZFŚS pracodawca w 2011 r. ustalił, iż odpis będzie wynosił 90% podstawy. Pierwsza rata (75%) została przekazana na rachunek bankowy funduszu. Z powodu trudności finansowych pracodawca w uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową ustalił, iż 1 września 2011 r. zmniejsza odpis w 2011 r. do wysokości 50%. Czy w związku z taką zmianą druga rata odpisu, która ma być przekazana do 30 września 2011 r. w wysokości 25%, może już być obliczona od podstawy 50% rocznego odpisu? Czy pracodawca powinien również skorygować wysokość przekazanej I raty odpisu (do końca maja)? A może nie powinien ruszać już przekazanej I raty i przeliczyć ponownie cały odpis na 2011 r. i przekazać tylko ewentualną różnicę do końca września jako II ratę odpisu? Czy jednak nie powinniśmy przy takim zapisie w ogóle ruszać I odpisu, ponieważ kwota była odprowadzona od takiej wysokości, jaka była ustalona w regulaminie (a więc 90% podstawy) i pozostałe 25% (II rata) obliczyć od nowo ustalonej podstawy i przyjąć, że suma I i II raty obliczonej od różnych podstaw będzie stanowić odpis na 2011 r., który będzie skorygowany na koniec roku w zależności od ruchów kadrowych?
Proszę o poradę dotyczącą zapisu w regulaminie świadczeń socjalnych, który brzmi: „ze środków Funduszu mogą być dofinansowane kolonie letnie, zimowiska, obozy młodzieżowe a także zielone szkoły organizowane w ciągu roku szkolnego dla dzieci do lat 18 (do końca roku, w którym kończą 18 lat)”. Do regulaminu dołączony jest załącznik w postaci wzoru druku o dofinansowanie do wypoczynku dziecka do lat 18 w wysokości 30%, czyli jeśli pracownik przynosi fakturę na określoną wartość, zakład zwraca 30% tej kwoty. Jak możemy doprecyzować zapis, jeśli oczywistym jest, że takie dofinansowanie dotyczy każdego dziecka pracownika, obojętnie czy pracownik ma jedno, czy wiele dzieci, do wypoczynku każdego dziecka może otrzymać dofinansowanie, gdyż nie można dyskryminować pracowników wielodzietnych, o tyle kwestią sporną jest wysokość dofinansowania. Czy można określić w regulaminie maksymalną wartość takiego dofinansowania, ponieważ faktury dostarczane przez pracowników opiewają na różne kwoty, przez ostatni rok na zdecydowanie wyższe niż w latach poprzednich.
Czy pracownikowi zatrudnionemu na zastępstwo (od 6 czerwca 2011 r., przewidywany termin powrotu pracownika zastępowanego - koniec sierpnia 2011 r.) przysługują świadczenia z ZFŚS?
Pracuję razem z mężem w jednym zakładzie pracy. Mamy syna i córkę, którzy są pełnoletni - pracują, nie uczą się i mieszkają razem z nami. Syn jest kawalerem, a córka panną. W jaki sposób powinnam obliczyć dochód na członka rodziny w celu uzyskania pomocy rzeczowej z ZFŚS? Czy przedstawić dochody swoje i męża i podzielić na 2, czy dochody wszystkich domowników i podzielić na 4? Nadmieniam, że nie chodzi o otrzymanie świadczeń na dzieci, tylko o ustalenie dochodu na członka rodziny. Świadczenia chcę otrzymać tylko na siebie i męża. Regulamin ZFŚS zawiera zapis, że: - za uprawnionych do korzystania ze świadczeń członków rodziny uważa się: pozostające na utrzymaniu i wychowaniu dzieci własne, dzieci współmałżonków, dzieci przysposobione oraz przyjęte na wychowanie w ramach rodziny zastępczej, do ukończenia 18 lat, a jeśli się uczą w szkole - nie dłużej jak do 25 lat, o ile nie posiadają własnego źródła dochodu, - dochód na osobę w rodzinie ustala się na podstawie oświadczenia pracownika. W przypadku sfałszowania dochodów pracownik traci prawo do świadczeń na okres 2 lat.
Czy ze środków zakładowego funduszu socjalnego można dofinansować pobyt dziecka na tzw. zielonej szkole? Jeśli tak, to czy dofinansowanie jest opodatkowane, czy nie?
Mam pytanie odnośnie funduszu socjalnego. Czy wysokość odpisów może być regulowana? Spotkałam się ostatnio z oceną, iż firmy tworzące fundusz mogą naliczać odpis w dowolnie wybranej przez siebie wysokości - np. odpis podstawowy wynosi 1093,93 zł, a oni będą naliczać 500 zł na osobę na rok. Czy to jest dopuszczalne?
We wtorek (31 maja) upływa termin wpłaty I raty odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na wyodrębniony rachunek fundusz. Dlaczego przekazanie odpisów na rachunek ZFŚS jest tak ważne? Jeśli tego nie zrobisz, nie zaliczysz odpisów w koszty! Ale to nie jedyny warunek, aby odpisy obciążały koszty działalności pracodawcy…
Czy należy zastosować koszty uzyskania przychodu w przypadku wypłacenia świadczenia opodatkowanego z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych pracownicy przebywającej na urlopie wychowawczym (pracownica nie osiąga żadnych innych przychodów)?
Tworzymy ZFŚS. W 2010 r. odpis na emeryta i rencistę wynosił 174,64 zł. W regulaminie ZFŚS mamy zapis, że osobami uprawnionymi do korzystania z tego funduszu są m.in. emeryci i renciści, którym zgodnie z regulaminem wypłacaliśmy w ubiegłym roku zapomogi bezzwrotne, dopłatę do wypoczynku letniego ich dzieci itp. Natomiast nie dostali tzw. „wczasów pod gruszą” i bonów na święta - co było ustalone z przedstawicielami związków zawodowych i również zapisane w regulaminie. Przyczyną wykluczenia ich z tych dopłat był zbyt niski odpis na te osoby - wypłacaliśmy ok. 800 zł „wczasów pod gruszą” i ok. 600 zł bonów, a więc w sumie znacznie więcej, niż mogliśmy na nich odpisać. W uzupełnieniu dodam, że mamy ok. 200 emerytów i rencistów, i gdybyśmy chcieli wypłacić im ww. kwoty tak jak pracownikom, to znacznie obciążyłoby to nasz cały fundusz. Czy postąpiliśmy prawidłowo? Czy możemy w regulaminie zaznaczyć, że z pewnych form dopłaty korzystają tylko pracownicy?
Podpisana przez Prezydenta tzw. ustawa żłobkowa reguluje nie tylko kwestie zakładania żłobków, lecz także organizowania innych form opieki nad małymi dziećmi, jak kluby dziecięce czy dzienni opiekunowie. Dla pracodawców, którzy chcą ułatwić swoim pracownikom łączenie roli rodzica z aktywnością zawodową, nowe przepisy wprowadzają ułatwienia, jak np. możliwość zwiększenia odpisu na ZFŚS na utworzenie przyzakładowego żłobka lub klubu dziecięcego!
Do końca maja, czyli ostatecznego terminu na przekazanie na rachunek bankowy ZFŚS pierwszej raty odpisów, zostało jeszcze sporo czasu. Jednak już teraz można zacząć naliczać odpisy na fundusz socjalny. Natomiast mniejsi pracodawcy mogą już wypłacać świadczenie urlopowe w wysokości na 2011 r. lub… dopłacić wyrównanie pracownikom, którzy skorzystali już w tym roku z dłuższych urlopów!
Czy pracodawca może stosować podpisany przez organizacje związkowe i zarejestrowany przez PIP regulamin ZFŚS, który zawiera dyskryminujące pracowników zapisy w świetle ustawy o ZFŚS (np. uzależnienie prawa do świadczeń z ZFŚS od stażu pracy pracownika)?
Niespełna 2 tygodnie zostały pracodawcom zatrudniającym mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty na dzień 1 stycznia 2011 r. na przekazanie pracownikom informacji o nietworzeniu ZFŚS i niewypłacaniu świadczenia urlopowego. Jak to zrobić? - podpowiadamy w tekście!
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas