Zgodnie ze Stanowiskiem Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej z 20 sierpnia 2021 r. o sprostowaniu świadectwa pracy, należy usunąć pierwotne świadectwo z akt. Czy trzeba dołożyć nowe świadectwo i notatkę czy pismo przewodnie? Jak należy usunąć to pierwotne świadectwo, po prostu wyjąć je z akt? Co z listą dokumentów części C? Należy wykreślić tą pozycję? Dopisać coś? Czy przepisać listę? Jak to prawidłowo powinno wyglądać?
Przeczytaj też:
Pracodawca ma obowiązek wydać świadectwo pracy pracownikowi po zakończeniu stosunku pracy. Świadectwo pracy warto już przygotować wcześniej, tak aby nie czekać już do ostatniego dnia zatrudnienia pracownika. Może się jednak zdarzyć, że pracownik nie zgadza się z treścią świadectwa pracy. Jaka jest wtedy oficjalna procedura? Na te m.in. pytania odpowie Szymon Sokolik podczas przeprowadzonego szkolenia.
Przeczytaj też:
Niezależnie od tego, czy pracownik był zatrudniony przez 30 lat czy przez 3 miesiące, pracodawca musi mu wydać świadectwo pracy. Pracodawca będzie musiał liczyć się z koniecznością wypłaty odszkodowania dla byłego pracownika wtedy, gdy nie wyda świadectwa pracy w terminie lub wyda go o niewłaściwej treści. Poznaj odpowiedzi na 16 pytań o świadectwo pracy i uchroń się przed konsekwencjami finansowymi.
1. Co może zrobić pracownik, gdy jego świadectwo pracy zawiera błędy
W pierwszej kolejności może żądać od pracodawcy poprawienia dostrzeżonych usterek. Wszystkie niedokładności w świadectwie dają pracownikowi prawo żądania zmiany jego treści. Procedura wymuszenia na pracodawcy rzetelnego wyplenienia obowiązku jest dwuetapowa. ma to eliminować angażowanie sądu w sprawach, które można wyjaśnić już w postępowaniu wewnętrznym. Znakomita większość błędów w świadectwie pracy nie wynika z intencjonalnego działania pracodawcy, który po zgłoszeniu mu zastrzeżeń je poprawia. Jeśli firma nie weryfikuje swego stanowiska, musi liczyć się z tym, że spór przeniesie się na etap postępowania sądowego.
Obejrzyj szkolenie online:
Świadectwa pracy: wydawanie, sprostowania i kopie
2. Czy nieumyślne błędy w świadectwie pracy uchronią od konsekwencji
Nie. Celowe i umyślne wpisywanie nieprawdziwych informacji w świadectwie zdarza się stosunkowo rzadko. Wtedy gdy strony pozostają w ostrym konflikcie lub toczą spór co do treści objętych świadectwem pracy. Niezależnie jednak od intencji sporządzającego błędne świadectwo trwanie pracodawcy w swym uporze i niepoprawianie go na czas także wtedy, gdy błędy powstały nieumyślnie może się skończyć wypłatą odszkodowania. Identycznymi konsekwencjami grożą opóźnienia w wydawaniu świadectwa pracy.