Narzędzia:
Przejęliśmy pracowników innej firmy. Część pracowników jest objęta zwolnieniem z opłacania składek na FP, FS oraz FGŚP z uwagi na powrót z urlopu macierzyńskiego. Czy wspomniane zwolnienia obowiązują także u nas?
Co świadczy o przejściu zakładu pracy na innego pracodawcę? Kiedy dochodzi do przejęcia tylko części zakładu? Czy pracownik może z tego powodu rozwiązać umowę? Jakie obowiązki ma pracodawca, który przejął pracowników i ten, który ich „oddał”. To tylko niektóre z pytań, jakie towarzyszą pracodawcy w przypadku poważniejszych zmian organizacyjnych. Oto tekst, który podsumowuje co dokładnie – i kiedy – musimy wówczas zrobić.
Z tekstu dowiesz się m.in.:
Czy można rozwiązać umowę o pracę z powodu przejścia zakładu na innego pracodawcę
W jakim trybie pracownik może się zwolnić przy okazji przejścia zakładu
Czy można w takich okolicznościach skrócić okres wypowiedzenia
Co z prawem do odszkodowania
Czy przy przejściu zakładu będzie przysługiwała odprawa
Co się dzieje, gdy warunki pracy wynikały z układu zbiorowego
Komu trzeba zaproponować nowe warunki pracy
Kiedy będzie odprawa w razie nieprzyjęcia nowych warunków
Jak przekazać informację przejmowanym pracownikom
Co świadczy o przejściu zakładu pracy na innego pracodawcę? Kiedy dochodzi do przejęcia tylko części zakładu? Czy pracownik może z tego powodu rozwiązać umowę? Jakie obowiązki ma pracodawca, który przejął pracowników i ten, który ich „oddał”. To tylko niektóre z pytań, jakie towarzyszą pracodawcy w przypadku poważniejszych zmian organizacyjnych.
Z początkiem kwietnia 2018 r. spółka B przejęła w trybie art. 23[1] kp część pracowników ze spółki A. Jednak 20 kwietnia br.. spółka B nagle ogłosiła, że „wycofuje się” z decyzji o fuzji (przejęcia pracowników i części zakładu). Pracownicy i związki zostali wcześniej poinformowani o przejęciu. Co należy w takiej sytuacji zrobić? Jak poinformować znowu pracowników o powrocie do spółki A? Nadmieniam, że w spółce A obowiązywał Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy, którego nie chcielibyśmy stracić, jeśli znowu pracownicy zostaną przejęci z art. 23[1] kp. Podsumowując pytanie: czy można cofnąć proces przejęcia z datą 1 kwietnia 2018 r. i jak to wygląda od strony przepisów prawa pracy?
Publiczna szkoła podstawowa zostanie od 1 stycznia 2017 r. przekazana osobie fizycznej. Placówka zatrudnia 13 nauczycieli oraz 4 pracowników obsługi. Jeden z nauczycieli kontraktowych jest zatrudniony w wymiarze 14/18 etatu na czas nieokreślony. Nauczyciel odmówił przejścia do przejmowanej szkoły. W tej sytuacji zostanie rozwiązana umowa o pracę z przyczyn określonych w art. 20 ust. 1 Karty Nauczyciela. Czy należy wypłacić odprawę nauczycielowi?
Pracownik był zatrudniony w firmie A od 1995 roku. Posiadał książeczkę ubezpieczeniową, w której miał objętych ubezpieczeniem zdrowotnym trzech członków rodziny (dzieci). W 2005 r. firma A została przejęta przez firmę na mocy art. 23' kp i pracownik ten do dnia dzisiejszego pracuje w firmie B. Jednak firma B w momencie przejęcia pracowników firmy A, nie zgłosiła do ubezpieczeń członków rodziny pracownika. Czy w chwili obecnej firma B może dokonać zgłoszenia członków rodziny pracownika do ubezpieczenia zdrowotnego na podstawie książeczki ubezpieczeniowej (ostatni stempel potwierdzający ubezpieczenie jest z datą 30 listopada2012 r.), którą posiada pracownik, z dniem przejęcia (będzie to data z 2005 roku)? Czy zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego podlega takim samym zasadom, jak do ubezpieczeń społecznych (7-dniowy termin zgłoszenia)?
Z dniem 1 stycznia 2016 r. nasza firma, w ramach fuzji, zostanie przejęta przez inną spółkę. Pracownicy zostaną przejęci w trybie art. 231 Kodeksu pracy. W momencie przejścia zakładu jedna pracownica będzie w trakcie urlopu rodzicielskiego, a inna pracownica jest w wieku przedemerytalnym. Czy w takim przypadku ochrona tych osób jest wyłączona?
Nasz zakład przejmuje pracowników na podstawie art 231 Kodeksu pracy. Czy istnieje możliwość zwolnienia pracownika przejętego w trybie tego artykułu, jeśli nie minął rok od przejęcia?
Na pracodawcy, który w ciągu roku przejmie pracowników z innej firmy, ciąży obowiązek złożenia jednej rocznej deklaracji PIT-4R oraz PIT-11 obejmującej cały rok podatkowy, tj. okres zarówno sprzed, jak i po przejęciu pracowników - wyjaśnił Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w wydanej interpretacji indywidualnej.
W zakładzie pracy (jednostka budżetowa) istnieje oddział warty cywilnej. Wartownicy wynagradzani są na podstawie PUZP i mogą być zaszeregowani od VIII do IX kategorii wynagradzania. Na płacę wartownika składa się wynagrodzenie zasadnicze wynikające z kategorii zaszeregowania, premia regulaminowa oraz dodatek za wysługę lat. Wartownicy mają taki sam zakres obowiązków. Czy wynagrodzenie wszystkich wartowników – bez względu na jakość wykonywanej pracy, dyspozycyjność (często absencje chorobowe) powinno być takie same? Premia przysługuje wszystkim wartownikom w jednakowej wysokości.W ubiegłym roku na podstawie art. 231 Kodeksu pracy przejęliśmy 4 wartowników z rozformowanej jednostki. Mają oni wyższe wynagrodzenie od pozostałych wartowników naszego zakładu pracy. Część pracowników z niższym wynagrodzeniem domaga się wyrównania im wynagrodzeń do poziomu przejętych pracowników. Mamy z góry określony i ograniczony fundusz plac i nie możemy spełnić żądań pracowników. Czy mamy zmniejszyć wynagrodzenia tym 4 pracownikom (poprzez wypowiedzenia warunków pracy i płacy), dorównując je do wynagrodzeń, jakie w większości otrzymują pozostali wartownicy?
Pracodawca przejął od firmy wielobranżowej na podstawie art 231 Kodeksu pracy restaurację i 3 pracownice. Po pewnym okresie poprzedni pracodawca rozwiązał umowę dzierżawy i żąda zwrotu lokalu, pracownic z aktami osobowymi oraz list płac. Czy pracodawca, który przejął pracowników musi oddać listy wynagrodzeń? Bo teczki akt osobowych – tak, ponieważ nie wystawia świadectw, ale co z dokumentacją płacową i ZUS?
Spółka, która posiada oddział, postanowiła dokonać podziału. Z oddziału powstanie nowa spółka, do której część dotychczasowych pracowników przejdzie na zasadzie przejęcia. Czy w związku z podziałem spółki należy przekazać część środków zgromadzonych na koncie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla nowo powstałej spółki (wcześniej był to oddział tej spółki)?
Likwidacja jednostki wykonującej zadania publiczne i przekazanie jej zadań innej, posiadającej wystarczające zasoby kadrowe, nie stanowi przejścia zakładu pracy na innego pracodawcę. Tak uznał Sąd Najwyższy w uchwale podjętej 28 marca 2013 r. (sygn. akt: III PZP 1/13).
Przejęcie zakładu pracy przez innego pracodawcę - także gdy chodzi o pracodawców ze sfery publicznej, np. w razie przejęcia pracowników jednego organu publicznego przez inny organ publiczny - nie może powodować pogorszenia warunków zatrudnienia i wynagradzania pracownika. To teza jednego z najnowszych wyroków Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (sygn. akt C-108/10).
Czy przy przekształceniu zakładu budżetowego w jednostkę budżetową wszyscy pracownicy zakładu muszą automatycznie po zwolnieniu z zakładu zostać zatrudnieni w jednostce? Czy jest możliwość, aby niektórych pracowników nie zatrudniać w nowo powstałej jednostce budżetowej (mowa o pracownikach na czas określony i nieokreślony)?
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas