Narzędzia:
Kierowca nie zawsze musi informować pracodawcę o tym, że pozostaje w zatrudnieniu lub wykonuje przewozy na innej podstawie niż umowa o pracę, gdyż obowiązek ten ciąży jedynie na kierowcach pozostających w stosunku pracy. Z drugiej strony brak podstawy prawnej dla odbierania tych oświadczeń od przedsiębiorców i stron kontraktów cywilnoprawnych skutecznie uniemożliwia egzekwowanie ograniczeń przepisów o czasie pracy.
Zgodnie z przepisami ustawy o czasie pracy kierowców czas pracy kierowcy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy. Rozkłady czasu pracy kierowcy wykonującego przewóz regularny osób są ustalane na okresy nie krótsze niż 2 tygodnie. Rozkładów czasu pracy nie ustala się natomiast dla kierowcy wykonującego przewóz rzeczy lub okazjonalny przewóz osób.
Główny Inspektorat Transportu Drogowego przekazał otrzymaną ze strony rządu niemieckiego informację o czasowym złagodzeniu stosowania przepisów regulujących aktywność pracy kierowców w kraju związkowym - Hesji (Niemcy).
Co do zasady, zadeklarowanie przez kierowcę podjęcia dodatkowego zatrudnienia nie wywiera wpływu na zasady planowania jego czasu pracy. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy druga umowa o pracę lub kontrakt cywilny zawierane są z własnym pracodawcą. W takim przypadku muszą one obejmować inny rodzaj pracy niż podstawowe zatrudnienie kierowcy. W przeciwnym razie druga umowa może być kwalifikowana jako próba obejścia przepisów o pracy w nadgodzinach, co skutkuje sankcją jej nieważności i wliczeniem tych aktywności do czasu pracy w ramach podstawowego zatrudnienia.
Pracodawca ma obowiązek odebrania pisemnych oświadczeń o wymiarze zatrudnienia lub niepozostawaniu w zatrudnieniu u innego pracodawcy oraz o przeciętnej tygodniowej liczbie godzin wykonywanych przewozów drogowych lub innych czynności na innej podstawie niż stosunek pracy, bądź o ich niewykonywaniu tylko od tych kierowców, którzy są jego pracownikami. Wyjątkiem od zasady przewidującej, że zadeklarowanie przez kierowcę faktu podjęcia dodatkowego zatrudnienia nie wywiera wpływu na zasady planowania jego czasu pracy są przypadki, gdy druga umowa o pracę lub kontrakt cywilny są zawierane z własnym pracodawcą.
Kierowca pracuje w podstawowym systemie czasu pracy - od poniedziałku do piątku w godz. od 7:00 do 15:00. Wyjechał w podróż służbową. W podróży tej rozpoczynał pracę o godz. 10:00, a kończył o 18:00. Jak rozliczyć jego czas pracy? Czy liczyć pracę od 7:00 do 18:00 (czyli 3 godziny przepracował nadliczbowo), czy też tylko 8 godzin faktycznie przepracowanych?
Regulamin wynagradzania jest aktem zakładowego prawa pracy, a więc nie wolno pomijać jego postanowień, nawet wtedy, gdy wydają się one niejasne lub wewnętrznie sprzeczne. Regulamin – jeżeli jest prawidłowo ogłoszony – stanowi obowiązujące prawo i jest stosowany przed ustawą – orzekł Sąd Najwyższy w wyroku z 14 stycznia 2013 r. (sygn. II PK 157/13)
Urząd gminy zatrudnia pracowników na stanowiskach kierowcy/mechanika, w ramach dowozu dzieci i młodzieży do szkół. Na podstawie jakich przepisów i jaką dokumentację pracy kierowców (np. ewidencja czasu pracy) zobowiązany jest prowadzić pracodawca?
Kierowca-mechanik samochodu ciężarowego w związku z awarią samochodu pracował 7 dni w pierwszym tygodniu miesiąca, tj. od poniedziałku do niedzieli w następujących godzinach:» poniedziałek od 7.00 do 15.30,» wtorek od 6.00 do 15.00,» środa od 3.00 do 12.00,» czwartek od 4.00 do 9.00,» piątek od 5.00 do 12.00,» sobota od 6.00 do 14.00,» niedziela od 16.30 do 20.00.Następny tydzień pracy rozpoczął w poniedziałek od 8.00 (nie zapewniono w pierwszym tygodniu pracy odpoczynku 35-godzinnego) i pracował do godz. 15.00. W kolejnych dniach drugiego tygodnia wykonywał pracę:» we wtorek od 5.00 do 16.00,» w środę od 6.00 do 15.00,» w czwartek od 7.00 do 10.00, a następnie tego samego dnia pracował od 20.00 do 24.00,» w piątek od 12.00 do16.00.W jaki sposób należy obliczyć nadgodziny dobowe w drugim tygodniu pracy - opierając się o niedzielę czy może poniedziałek jako pierwszy dzień pracy w drugim tygodniu? Ile nadgodzin dobowych kierowca wypracował w czwartek w drugim tygodniu pracy?
Bardzo proszę o odpowiedź na nurtujące mnie problemy związane z pracą kierowców. Jesteśmy spółką z o.o., w której 100% udziałów ma gmina. Zatrudniamy kierowców, którzy prowadzą pojazdy powyżej 3,5 tony (śmieciarki). Czy w związku z tym do tych pojazdów musimy stosować wszystkie przepisy o czasie pracy kierowców, jakie obowiązują w transporcie drogowym? Czy musimy wystawiać dla tych kierowców zaświadczenia o nieprowadzeniu pojazdu? Czy te pojazdy muszą być wyposażone w tachografy? Mam również pytanie, jak rozliczać pracowników, którzy nie są zatrudnieni jako kierowcy (zatrudnieni są np. jako konserwator sieci wodociągowych), a dodatkowo i nie codziennie prowadzą pojazdy powyżej 3,5 tony, które przewożą towary na potrzeby własne, a ponadto okresowo jeden z pracowników prowadzi zamiatarkę o ładowności powyżej 3,5 tony, który również nie jest zatrudniony na stanowisku kierowcy? Osoby te prowadzą również pojazdy w okresie zimowym w związku z zimowym utrzymaniem dróg - co w tym przypadku z tachografami i czasem pracy kierowców? Czy któreś z tych pojazdów podlegają wyłączeniu z ustawy o transporcie drogowym?
Czy przewoźnik odpadów komunalnych podlega ustawie o transporcie drogowym? Transport odpadów związany jest z utrzymaniem czystości i porządku na terenie gminy, czyli usuwania odpadów komunalnych przez śmieciarki. Jak powinna być prowadzona ewidencja czasu pracy kierowcy?
Zatrudniamy pracownika na podstawie umowy o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy w podstawowym systemie pracy (praca od poniedziałku do piątku) na stanowisku kierowcy. Prowadzi on pojazd osobowy o DMC do 3,5 tony. Do obowiązków pracownika należą wyjazdy służbowe samochodem firmy. Pracownik ten w każdym miesiącu jest zatrudniany w godzinach nadliczbowych. W jaki sposób powinien być rozliczany czas pracy takiego pracownika? Czy należy stosować przepisy o czasie pracy zawarte w Kodeksie pracy, czy może przepisy ustawy o czasie pracy kierowców? Proszę o podanie przykładu prawidłowego prowadzenia dokumentacji dot. ewidencji czasu pracy kierowcy.
Lada dzień możemy się spodziewać wejścia w życie zmian w ustawie o PIP - Prezydent podpisał ją 28 czerwca 2011 r. Coraz bliżej także do zakończenia prac nad nowelizacją ustawy o czasie pracy kierowców oraz ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Obie zostały już przyjęte przez Sejm.
Obecnie kierowca, który nie prowadzi samochodu i potrzebuje tzw. zaświadczenia o nieprowadzeniu, może je uzyskać tylko z 3 przyczyn - choroby, urlopu lub prowadzenia innego, specjalistycznego pojazdu. Nietrudno zauważyć, że życie przynosi nam dużo więcej powodów, przez które nie możemy wykonywać swojej pracy. W związku z tym, w ramach dostosowywania polskich przepisów do regulacji unijnych, Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło projekt zmian w formularzu zaświadczenia, który rozszerza katalog przyczyn usprawiedliwiających nieprowadzenie pojazdu. Jakie to będą okoliczności?
Koniec ze spekulacjami, domysłami i przeciekami! Znamy już ostateczny kształt i brzmienie ustawy wprowadzającej zmiany do przepisów dotyczących kierowców. Od 3 kwietnia 2010 r. pracownicy ci m.in. uzyskają prawo do należności z tytułu podróży służbowych, przewoźnicy będą mogli natomiast czasowo zawiesić w całości lub części swoją działalność, a także - pod pewnymi warunkami - zatrudnić już 18-letniego kierowcę!
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas