Jednym z podstawowych obowiązków każdego pracodawcy jest terminowe i prawidłowe wypłacanie wynagrodzenia. Pracodawca, który nie realizuje tej zasady, naraża się na odpowiedzialność karną oraz na roszczenia pracownika. Pracownik ma kilka możliwości dochodzenia swoich praw. Niewypłacanie wynagrodzenia jest bowiem karalne.
Termin i częstotliwość wypłaty wynagrodzenia pracowniczego powinny zostać wskazane przez pracodawcę w:
Informacja o warunkach zatrudnienia powinna zostać przekazana pracownikowi w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy (art. 29 § 3 Kodeksu pracy). Zdarza się, że termin wypłaty wynagrodzenia jest określany w umowie o pracę.
Jeżeli pracownik nie otrzymał pensji, ma kilka opcji w dochodzeniu swoich praw. Przede wszystkim warto porozmawiać z pracodawcą o przyczynach takiego stanu rzeczy. Można zwrócić się do niego w oficjalnym piśmie/wiadomości email bądź mniej formalnie np. podczas przerwy w pracy.
Jeżeli rozmowa nie poskutkuje, istnieją jeszcze trzy drogi do odzyskania należnego wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę:
Jeżeli nie posiadasz pełnego dostępu do portalu, możesz wykupić dostęp jednorazowy do wybranego dokumentu.
Wykup dostęp jednorazowy
39.90 zł netto
(49.08 zł brutto)