Od 16 marca 20220 r. urzędy gminy rozpoczęły przyjmowanie wniosków o nadanie numeru PESEL dla obywateli Ukrainy, którzy opuścili swój kraj i przyjechali do Polski w związku z toczącym się konfliktem zbrojnym.
Czytaj również:
Od kilku dni obowiązuje specustawa o pomocy obywatelom Ukrainy, która wśród wielu szczegółowych rozwiązań zakłada m.in. nadanie obywatelom Ukrainy przybyłym do Polski w związku z działaniami wojennymi, numeru PESEL.
Złożenie wniosku o nadanie numeru PESEL możliwe jest w urzędach wykonawczych gminy od 16 marca 2022 roku. Za osobę nieposiadającą zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych wniosek powinien złożyć jeden z rodziców, opiekun, kurator lub opiekun tymczasowy.
Wniosek powinien wskazywać w szczególności:
imię i nazwisko,
unikalny numer ewidencyjny nadany przez organ ukraiński,
obywatelstwo,
datę wjazdu na terytorium RP oraz
adnotację o pobraniu odcisków palców.
Należy także złożyć oświadczenie o przybyciu do Polski bezpośrednio z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium Ukrainy lub oświadczenie o byciu małżonkiem obywatela Ukrainy, który przybył na terytorium Polski bezpośrednio z terytorium Ukrainy.
Nadanie numeru PESEL jest istotne, gdyż pozwoli na realizację szeregu usług publicznych na rzecz uchodźców z Ukrainy. Ułatwi on też obywatelom Ukrainy podjęcie pracy czy założenie działalności gospodarczej.
Przepisy specustawy ułatwiają dostęp do polskiego rynku pracy obywatelom Ukrainy, których pobyt został uznany za legalny. Aby skorzystać z tego rozwiązania, podmiot powierzający wykonywanie pracy obywatelowi Ukrainy obowiązany jest w terminie 14 dni od dnia podjęcia pracy przez obywatela Ukrainy powiadomić za pośrednictwem systemu praca.gov.pl właściwy urząd pracy o powierzeniu pracy.
ustawa z 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U. z 2022 r. poz. 583).
Leszek Skupski