Narzędzia:
Od 16 marca 20220 r. urzędy gminy rozpoczęły przyjmowanie wniosków o nadanie numeru PESEL dla obywateli Ukrainy, którzy opuścili swój kraj i przyjechali do Polski w związku z toczącym się konfliktem zbrojnym.
Czytaj również:
Ministerstwo finansów przypomina o obowiązku wpisywania przez płatników prawidłowego identyfikatora podatkowego NIP lub PESEL, co pozwala na jednoznaczną identyfikację pracownika (podatnika) w dokumentach PIT.
Zleceniodawca wywiązuje się z obowiązków płatnika, jeżeli składa według praktyki dopuszczalnej przez Ministerstwo Finansów informacje PIT-11 w stosunku do polskich rezydentów, którzy nie dostarczyli mu PESEL mimo skierowania żądania o podanie numeru identyfikatora podatkowego. Niedostarczenie PESEL nie powoduje utraty statusu polskiego rezydenta podatkowego. Interpretacja podatkowa Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z 6 maja 2021 r. (sygn. 0112-KDIL2-1.4011.166.2021.1.KF).
Dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej oraz niebędących podatnikami VAT, identyfikatorem jest numer PESEL, którym powinni posługiwać się m.in. płatnicy składający informacje PIT-11. Jednak nadal są trudności w uzyskaniu identyfikatorów podatkowych przez obcokrajowców nieposiadających miejsca zameldowania na terytorium Polski, spotęgowane dodatkowo stanem epidemii. W odniesieniu do tego Dyrektor KIS przypomniał, że podobnie jak w latach ubiegłych, dopuszczono także w tym roku możliwość złożenia informacji przez płatników z wpisaną sekwencją cyfr (9999999999) w pozycji identyfikatora podatkowego dla podatnika.
1 czerwca 2021 r. weszła w życie zmiana ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie definicji podatników, których identyfikatorem podatkowym jest PESEL. Dzięki nowym przepisom urzędy gminy mogą nadawać numer PESEL cudzoziemcom na ich wniosek. Podatnicy, których identyfikatorem jest PESEL, a którzy do dnia wejścia w życie przepisów posługiwali się NIP, mają 30 dni na zmianę NIP na PESEL.
Od 1 czerwca 2021 r. wejdzie w życie zmiana ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie definicji podatników, których identyfikatorem podatkowym jest PESEL. Dzięki nowym przepisom urzędy gminy będą mogły nadawać numer PESEL cudzoziemcom na ich wniosek. Zmiana wpłynie też na obowiązki płatników.
Od dnia 7 maja 2012 r. należy posługiwać się nowym wzorem karty wypadku w drodze do pracy lub z pracy.
Czy nowa wersja programu Płatnik pozwala przyjmować, weryfikować i przetwarzać dane osób w przypadku, gdy pozostaną w systemie dwa identyfikatory czyli NIP i PESEL? NIP był wprowadzony dla osób ubezpieczonych, gdy PESEL nie był obowiązkowy, a więc przed wejściem w życie nowych przepisów. PESEL natomiast zostanie dodany. Czy konieczne jest usunięcie danych dotyczących NIP i pozostawienia jednego identyfikatora?
Będę tworzyła dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe korygujące za rok 2011 oraz dodawała ubezpieczonych. Czy mam używać PESEL i NIP ubezpieczonych, czy tylko PESEL?
Z dniem 1 lutego 2012 r. zakres danych zawartych w centralnych rejestrach ZUS został dostosowany do zmienionych od 1 września 2011 r. zasad ewidencji ubezpieczonych i członków rodziny zgłaszanych do ubezpieczenia zdrowotnego. Zniosły one obowiązek posługiwania się NIP przez osoby fizyczne objęte rejestrem PESEL, nieprowadzące działalności gospodarczej.
Od 1 września 2011 r. płatnik składek powinien sporządzać dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe do ZUS tylko z numerem PESEL. Proszę o radę, w jaki sposób rozwiązać ten problem w Płatniku. W rejestrze ubezpieczonych u osób zgłaszanych poprzednio znajdują się dwa numery identyfikacyjne. Chciałabym to zmienić, ponieważ za każdym razem, jak przygotowuję dokumenty ZWUA czy ZCNA system nie weryfikuje dokumentu z samym PESELEM, tylko domaga się drugiego numeru identyfikacyjnego. Proszę więc o radę, w jaki sposób rozwiązać ten problem.
W dniu dzisiejszym pracownik przedłożył zwolnienie lekarskie na druku ZUS ZLA. Brak było wypełnionych pól 06 i 07. Dotyczą one numeru NIP i daty urodzenia. Proszę o informację, czy te pola powinny być wypełnione? W najbliższym Inspektoracie informowano mnie, że obecnie nie musi być w tych polach wpisu.
Do niedawna wszyscy pracownicy byli zgłaszani do ZUS z dwoma identyfikatorami, tj. PESEL i NIP. Czy w związku ze zmianami w przepisach, należy teraz zgłaszać ubezpieczonych z jednym identyfikatorem, tj. PESEL i czy należy zrobić ZIPA dla zgłoszonych wcześniej?
NIP wychodzi z użytku jako identyfikator osoby ubezpieczonej w ZUS. Pozostaje natomiast podstawowym identyfikatorem płatnika składek.
Nasz pracownik dopiero w momencie choroby dziecka przyniósł wszystkie jego dane do zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego.Czy możemy dokonać zgłoszenia do tego ubezpieczenia z datą wsteczną?
W nowej wersji Płatnika pokazuje się komunikat o występowaniu w bazie dwóch kartotek o tym samym numerze PESEL. Chodzi o małżeństwo zatrudnione w naszym zakładzie pracy od ponad dwóch lat. Podane w Płatniku ich numery PESEL oraz NIP nie są jednak identyczne, a komunikat w dalszym ciągu się pojawia. Proszę o wskazówkę, jak rozwiązać zaistniały problem.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas