Czy milczenie pracodawcy przy rekrutacji oznacza dyskryminację?

Aneta Mościcka
Aneta Mościcka
13.05.2012AKTUALNE

„Zatrudnię panią, od 27-40 lat, do pracy w charakterze pomocy biurowej…” Nie tylko wymagania stawiane w ogłoszeniach o pracę mogą być dyskryminujące. Również postępowanie pracodawcy w trakcie rekrutacji, jak np. uporczywe pomijanie danej osoby w procesie rekrutacyjnym, może być za takie uznane. Czy odrzucony kandydat ma prawo domagać się od niedoszłego pracodawcy udostępnienia dokumentacji z przebiegu rekrutacji oraz akt zatrudnionego pracownika? Poznaj rozstrzygnięcie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w tej sprawie!

1. Jakie kryteria decydują o wyborze danego kandydata do pracy?

Urodzona w Rosji Galina Meister, posiadająca dyplom inżyniera systemów informatycznych, uzyskany w Rosji i potwierdzony w Niemczech, ubiegała się o pracę na stanowisku informatyka programisty z niemieckiej spółce Speech Design Carrier Systems GmbH. Jej kandydatura została jednak odrzucona na etapie wstępnej selekcji kandydatów.

Krótko po tym spółka ponowiła swoje ogłoszenie rekrutacyjne, a Galina Meister ponownie przedstawiła swoją kandydaturę. Spółka odrzuciła wniosek po raz drugi, nie zaprosiwszy jej na rozmowę i nie udzieliwszy jakiejkolwiek informacji na temat odrzucenia jej kandydatury.

Galina Meister uznała, że dopuszczono się wobec niej dyskryminacji ze względu na płeć, wiek i pochodzenie etniczne. Wniosła w tej sprawie pozew do sądu żądając odszkodowania. Domagała się również, aby w celu ustalenia stanu faktycznego niedoszły pracodawca przedstawił akta kandydata, który został zatrudniony w wyniku ogłoszenia o naborze.

2. Byłeś dyskryminowany? Musisz to uprawdopodobnić!

Zarówno sąd pierwszej instancji, jak i sąd apelacyjny oddaliły roszczenia powódki. Sprawa na skutek skargi kasacyjnej trafiła do rozpoznania do niemieckiego sądu najwyższego. Sąd ten uznał, że powódka została potraktowana w sposób mniej korzystny niż inne osoby znajdujące się w porównywalnej sytuacji, ponieważ nie została zaproszona przez pracodawcę na rozmowę, w odróżnieniu od innych osób, które również przedstawiły swoje kandydatury spółce.

Jednocześnie sąd stwierdził, że Galina Meister nie była w stanie wykazać, że mniej korzystne traktowanie miało wobec niej miejsce ze względu na płeć, wiek lub pochodzenie etniczne. Prawo niemieckie wymaga, aby powód podnoszący dyskryminację wykazał zaistnienie faktów i przedstawił wskazówki pozwalające domniemywać istnienie tej dyskryminacji, a nie ograniczał się jedynie do niczym niepopartych twierdzeń.

Niemiecki sąd postanowił wystąpić do ETS z pytaniem prawnym, czy przepisy UE dają osobom nieprzyjętym do pracy prawo do uzyskania informacji od niedoszłego pracodawcy o tym kogo zatrudnił i co stanowiło podstawę dokonanego wyboru.

3. Niezatrudniony kandydat raczej nie obejrzy akt rekrutowanego konkurenta

Jak podkreślił Europejski Trybunał Sprawiedliwości w świetle regulacji unijnych (podobnie jak niemieckich) poszkodowany musi najpierw w sposób wystarczający wykazać fakty, z których można domniemywać istnienie dyskryminacji. W drugiej kolejności, bezpośrednią konsekwencją powyższego jest przeniesienie ciężaru dowodu na stronę pozwaną. Jednocześnie jednak prawo do informacji pochodzących z dokumentów rekrutacyjnych nie może naruszać praw osób trzecich, które są wymienione w przekazanych dokumentach.

W konsekwencji Trybunał orzekł, że z przepisów UE nie wynika, aby kandydat ubiegający się o stanowisko, jeśli nie został na nie przyjęty, miał prawo żądać od niedoszłego pracodawcy informacji czy i na podstawie jakich kryteriów zatrudnił innego kandydata - nawet jeśli okaże się, iż kandydat wykaże w sposób prawdopodobny, że spełnia warunki ujęte w ogłoszeniu o naborze (wyrok z 19 kwietnia 2012 r., sygn. akt C-415/10).

ETS nakazał również sądowi krajowemu ocenę odmowy pracodawcy przekazania informacji zażądanych przez odrzuconego kandydata na temat wyniku naboru i na temat kryteriów, które pracodawca przyjął, dokonując rekrutacji jednego z kandydatów. Sąd krajowy będzie musiał tu wziąć pod uwagę takie elementy, jak: oczywistą adekwatność poziomu kwalifikacji posiadanych przez kandydata do podjęcia zatrudnienia, brak zaproszenia na rozmowę i ewentualne obstawanie przez pracodawcę przy niezapraszaniu tego samego kandydata na rozmowę, w przypadku gdy przeprowadza drugą selekcję kandydatów na to samo stanowisko.

Podstawa prawna: 

» art. 8 Dyrektywy Rady 2000/43/WE z 29 czerwca 2000 r. wprowadzająca w życie zasadę równego traktowania osób bez względu na pochodzenie rasowe lub etniczne,
» Dyrektywa Rady 2000/78/WE z 27 listopada 2000 r. ustanawiająca ogólne warunki ramowe równego traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy,
» Dyrektywa 2006/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 5 lipca 2006 r. w sprawie wprowadzenia w życie zasady równości szans oraz równego traktowania kobiet i mężczyzn w dziedzinie zatrudnienia i pracy.

Autorem odpowiedzi jest: 

Aneta Mościcka


Aneta Mościcka
AUTOR
Prawnik z odbytą aplikacją sądową, od 2000 roku dziennikarka. Specjalizuje się w prawie: pracy, cywilnym, gospodarczym oraz prawie, związanym z nieruchomościami.

Sprawdź inne artykuły w kategorii Kadry

Nagrody i wyróżnienia

Certyfikat rzetelnosci Laur zaufania SMB logo Top firma

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo