Narzędzia:
Nasza firma została 7 maja 2020 r. przejęta przez nową spółkę (nowy pracodawca). Pracownicy przeszli do nowego pracodawcy na mocy art. 231 kp. Czy w takiej sytuacji wysokość składki wypadkowej będzie taka sama jak w poprzedniej firmie? Czy należy wprowadzić nową składkę na podstawie działalności?
Na podstawie art. 231 Kodeksu pracy przejęliśmy inny zakład wraz z jego pracownikami. Niektórzy z przejętych pracowników zawarli z poprzednim pracodawcą 6-miesięczne umowy o zakazie konkurencji po zakończeniu stosunku pracy. Obecnie za wypowiedzeniem dokonanym przez pracownika rozwiązuje się umowa z jednym z przejętych pracowników. Czy mamy obowiązek wypłacać mu odszkodowanie z tytułu zakazu konkurencji na mocy umowy zawartej z poprzednim pracodawcą?
Pytanie dotyczy przejęcia pracowników na podstawie art. 23[1] Kodeksu pracy. Co dzieje się w przypadku pracownicy przebywającej w czasie przejęcia pracowników na zwolnieniu ciążowym, a następnie urlopie macierzyńskim, rodzicielskim itd.? Czy po powrocie ma ona zapewnione miejsce pracy?
Co jest lepsze i bardziej korzystniejsze dla pracodawców, ale i pracowników – przejęcie zakładu na mocy artykułu 231 Kodeksu pracy (gdzie, jak rozumiem, umowy pozostają takie same), czy rozwiązanie obecnych umów i nawiązanie nowych? Czy też może jeszcze inne rozwiązanie – porozumienie trójstronne pomiędzy pracodawcami, czy taki tryb jest dopuszczalny? Rozumiem, że osobom przyjętym można wypowiedzeniem zmieniającym zmienić benefity? Chodzi o to, że przejęci pracownicy mają więcej benefitów niż obecni – czy można to zmienić wypowiedzeniem zmieniającym?
Z dniem 1 lipca 2015 r. nastąpi przejęcie części zakładu pracy przez nowego pracodawcę. Zgodnie z przepisami nowy pracodawca jest związany wszystkimi postanowieniami dotąd obowiązujących umów o pracę oraz układu zbiorowego pracy lub regulaminu wynagradzania obowiązującego w przejętym zakładzie pracy. Ponieważ przejmująca jednostka jest nowa i nie zatrudniała dotychczas pracowników, nie posiada regulaminu pracy ani wynagradzania, co oznacza, że przejmowanych pracowników będą obowiązywały zapisy w regulaminach dotychczasowego pracodawcy. Czy należy poprzez aneks wprowadzić zapis w owych regulaminach, zgodnie z którym z dniem 1 lipca przepisy będą obowiązywały również pracowników firmy przejętych na podstawie art. 23 [1] Kodeksu pracy? Czy też nowy podmiot powinien stworzyć swoje regulaminy?
Pracodawca przejął na podstawie art. 23 [1] kp od firmy wielobranżowej restaurację z trzema pracownicami. Firma przejmująca zatrudnia mniej niż 20 osób, nie ma związków zawodowych oraz niepewny start w branży gastronomicznej. Czy nowy pracodawca może zaproponować pracownicom nowe warunki pracy np. zmianę umowy z umowy na czas nieokreślony na czas określony i nowe warunki płacowe oraz z dłuższej umowy na czas określony na krótszą umowę na czas określony. Powyższe podyktowane jest długością umowy wynajmu lokalu.
Zakład Usług Komunalnych ulega likwidacji z dniem 30 czerwca 2013 roku. Zatrudnieni tam pracownicy zostaną przejęci od 1 lipca 2013 roku przez Urząd Gminy. Czy dotychczasowy pracodawca (zakład komunalny – obecnie ,,w likwidacji’’) jest uprawniony do wypłaty pracownikom 100% funduszu świadczeń socjalnych, czy proporcjonalnie do okresu zatrudnienia w ciągu roku (tj. do 30 czerwca 2013 roku)? Czy po przejęciu przez Urząd Gminy pracowników, którym wypłacono 100% świadczenia z funduszu w zakładzie komunalnym można wypłacać przez nowego pracodawcę tj. świadczenia za okres od lipca do grudnia 2013 roku?
Pracowałem w państwowym zakładzie w latach 90-tych. Zakład uległ likwidacji. Rok wcześniej część tego zakładu została przejęta przez jednostkę budżetową. W świadectwie pracy, jakie uzyskałem od zakładu w chwili przejęcia jest wpis w poz. 5 „stosunek pracy został rozwiązany za porozumieniem zakładów pracy”, bez żadnej szczegółowej informacji. Obecnie poszukuję szczegółowego świadectwa pracy za tamten okres pracy. Zwróciłem się do następcy o wystawienie takiego dokumentu i uzyskałem odpowiedź negatywną. Stwierdzono, że oprócz świadectwa pracy od poprzedniego pracodawcy, następca nie otrzymał żadnych akt osobowych i nie ma na podstawie czego wystawić dokumentu, poza tym nie jest upoważniony do wystawienia dokumentu za poprzedni zakład pracy. Z powodu braku szczegółowego dokumentu za tamten okres mam problem z otrzymaniem świadczenia emerytalnego. Czy następca ma rację? Czy nie powinien w tamtych czasach poprosić o akta przejętych pracowników? Gdzie szukać pomocy w powyższej sprawie i jak postąpić w stosunku do następcy? Zaznaczam, że następcą jest jednostka budżetową. Czy nie powinna ustalić szczegółowych okresów pracy na podstawie postępowania wyjaśniającego na tę okoliczność, np. przesłuchania świadków?
Zakład pracy został aportem przeniesiony na nowego pracodawcę. Jeżeli pracownik zwolnił się jeszcze przed aportem, to który pracodawca powinien wystawić zaświadczenie o zarobkach, o które obecnie prosi były pracownik? Rozumiem, że obecnie wystawiam zaświadczenia za cały okres jako nowy pracodawca. Czy moim obowiązkiem jest wskazywać na zaświadczeniach datę aportu i 2 okresy zatrudnienia? Wiem, że niektóre instytucje będą mieć z tym problem.
W marcu spółka z o.o. przejęła spółkę jawną, gdzie sp. z o.o. staje się stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Jaka będzie podstawa zasiłku chorobowego dla przejętego pracownika ze spółki jawnej, który od 15 marca przebywa na zwolnieniu lekarskim? Czy należy przyjąć średnią z 12-stu miesięcy (sp. j.), czy wysokość podstawy z zawartej umowy o pracę ze sp. z o.o.?
Zakład został przejęty przez nowego pracodawcę na podstawie art. 231 Kodeksu pracy. Czy zaległe wynagrodzenia (za 2 miesiące) i urlopy u poprzedniego pracodawcy przechodzą na nowego pracodawcę?
W wyniku podziału jednostki samorządowej na 2 odrębne jednostki samorządowe część pracowników jednostki przeszła w trybie art. 231 Kodeksu pracy do nowo utworzonej jednostki. Pracownicy, którzy przeszli do nowej jednostki, podczas zatrudnienia u dotychczasowego pracodawcy, na podstawie art. 17 ust. 6 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych, poddani byli we wrześniu 2007 r. okresowej ocenie kwalifikacyjnej. Termin następnej oceny kwalifikacyjnej został wyznaczony wówczas na sierpień 2009 r. Czy w sytuacji przejścia pracowników na nowego pracodawcę w trybie art. 231 Kodeksu pracy należało poddać okresowej ocenie kwalifikacyjnej wszystkich pracowników, którzy przeszli do nowej jednostki przed upływem 6 miesięcy od dnia przejścia?
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas