Narzędzia:
Nałożenie kary porządkowej tylko z pozoru jest czynnością prostą i niezłożoną. W rzeczywistości to kilkuetapowy proces, w którym każdy krok jest ważny i żadnego nie można pominąć. Niedochowanie rygorów prawa w procesie karania pracownika może skutkować wniesieniem przez niego sprzeciwu, a nawet skierowaniem sprawy do sądu. O czym musi pamiętać pracodawca, nakładając na pracownika karę porządkową? Jakie kroki powinien podjąć, aby nie narazić się na zarzut naruszenia prawa? I jak może zabezpieczyć się przed sprzeciwem pracownika?
Pracownik, który nie przestrzega m.in. organizacji i porządku w procesie pracy, przepisów bhp i ppoż., podlega odpowiedzialności porządkowej. Te ogólne określenia dotyczą zasadniczo niewywiązywania się z obowiązków pracowniczych, przy czym większość z nich może być zarówno podstawą kary porządkowej, jak i wypowiedzenia (niekiedy również zwolnienia dyscyplinarnego). Natomiast zastosowanie kary porządkowej nie wyłącza możliwości definitywnego zakończenia współpracy w oparciu o to samo przewinienie. Decydując się na konkretny krok, pracodawca zawsze powinien dokonać oceny wagi danego przewinienia oraz prognoz na przyszłość w zakresie dalszej współpracy z pracownikiem.
Proszę o informację, jak powinno wyglądać rozliczenie wynagrodzenia pracownika zatrudnionego na pełny etat z wynagrodzeniem 1.850 zł brutto, w miesiącu, w którym pracodawca nałożył na niego karę finansową w wysokości jednodniowego wynagrodzenia?
Karę porządkowa należy wręczyć pracownikowi w terminie 14 dni od otrzymania wiadomości na temat zdarzenia, którego kara porządkowa dotyczy (i w ciągu 3 miesięcy od samego zdarzenia). Jak liczyć ten termin – jeśli pracodawca otrzymał wiadomość o zdarzeniu 12 stycznia, to do jakiego dnia pracownik powinien otrzymać pismo o nałożeniu kary porządkowej (14 dni upływa 25 czy 26 stycznia)?
Nieprzewidziane sytuacje, takie jak: zatrucie, stłuczka w drodze do pracy, pożar u sąsiadów, mogą uniemożliwić przybycie do pracy. Zdarza się jednak, że niektórzy pracownicy korzystają z tego rodzaju tłumaczeń nazbyt często i nie zawsze zgodnie z prawdą. Co grozi pracownikowi za podanie fikcyjnej przyczyny nieobecności?
Pracownik złożył odwołanie od kary porządkowej. Za 3 dni idzie na urlop wypoczynkowy na 2 tygodnie. Pracodawca ma 14 dni na odpowiedź. Czy odpowiedź na sprzeciw od kary można wręczyć pracownikowi w dniu powrotu z urlopu, mimo że minie ustawowe 14 dni, czy należy wysłać ją do pracownika pocztą?
Ważność zaświadczeń z badań lekarskich dwójki naszych pracowników upłynęła 28 lutego 2015 r. Są to obcokrajowcy, którzy od dłuższego czasu nie przebywają w Polsce (pracownica przebywa na urlopie, pracownik pracuje na terenie UE). Pracownica otrzymała skierowanie w grudniu 2014 r., ale nie wykonała wszystkich badań, pracownik miał się zgłosić po skierowanie (były już umówione wizyty u lekarzy), ale nie zjawił się w biurze. Kolejny termin badań dla pracownika to 25 marca 2015 r. Czy pracodawca może ukarać pracowników za niewykonanie badań w terminie w jakikolwiek inny sposób niż niedopuszczenie do pracy (bo w naszym przypadku już na to za późno)? W jaki sposób wybrnąć z zaistniałej sytuacji?
Karę porządkową usuwa się z akt osobowych po roku nienagannej pracy. Jak jednak postąpić jeśli w trakcie roku pracownik otrzyma kolejną karę porządkowa (np. pierwszą karę otrzymał w kwietniu 2014 r., kolejną w styczniu 2015 r.)? Czy karę z kwietnia 2014 r. anuluje się w kwietniu 2015 r., czy dopiero w styczniu 2016 r. – razem z druga karą? Oczywiście pod warunkiem, że do stycznia 2016 r. pracownik nie otrzyma jeszcze kolejnej kary porządkowej?
Jak postąpić z pracownikiem, który nie przychodzi do pracy, ponieważ oddaje krew w tym dniu, jednak nie uprzedza pracodawcy o planowanej nieobecności lecz następnego dnia przedstawia zaświadczenie z Centrum Krwiodawstwa. Dodam, że w regulaminie pracy nie mamy innych zapisów dot. usprawiedliwiana nieobecności w pracy niż te, które zawiera rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 15 maja 1996 r. Oddanie krwi jest zaplanowanym wyjściem. Uważam, że jest możliwość uprzedzenia, poinformowania pracodawcy o planowanej nieobecności w dniu, w którym nie będzie pracownika. Czy jest możliwość zastosowania kary porządkowej, czy innych środków dyscyplinujących wobec pracownika, który zaskakuje pracodawcę swoją nieobecnością?
Pracodawca za spóźnianie się pracowników do pracy chce dokonywać potrąceń z wynagrodzeń pracowników, nie chce stosować kar zawartych w art. 108 § 1 kp. W art. 108 § 2 kp podaje się za co można stosować kary pieniężne, nie mówi się nic o nieprzestrzeganiu regulaminu pracy, który w naszym zakładzie obowiązuje, pracownicy produkcyjni nie mają premii. Czy pracodawca dokonując potrąceń z wynagrodzeń nie łamie przepisów prawa pracy?
Nauczyciel powołany na stanowisko wicedyrektora do 31 sierpnia 2010 r. oświadczył, że 25 czerwca 2010 r. jest ostatni raz w szkole, pomimo że będzie trwał nabór uczniów i normalnie w tym czasie dyrektor i wicedyrektorzy pracują. Jak rozwiązać powyższy problem? W jaki sposób zobowiązać nauczyciela do pracy w ferie?
Mam problem z wyliczeniem wyrównania do minimalnego wynagrodzenia. Pracownik nie może dostać mniej niż minimalne wynagrodzenie, czyli dla osoby na 3/4 etatu nie mniej niż 733,47 zł netto. Czy jeśli dana osoba była chora np. 7 dni w miesiącu, to wynagrodzenie będzie niższe ze względu na wynagrodzenie chorobowe i nie podlega wyrównaniu do najniższego wynagrodzenia? A co w wypadku kary 1-dniowego wynagrodzenia, czy można ją zastosować dla osoby na 3/4 etatu zarabiającej 733,47 zł netto? I jeszcze jedna wątpliwość - nieobecność usprawiedliwiona niepłatna i nieobecność nieusprawiedliwiona - czy tutaj też będzie konieczność wyrównania wynagrodzenia? Bardzo proszę o konkretne przykłady wyliczeń.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas