W dzisiejszym świecie biznesu angielskie terminy i zwroty zagościły na stałe w firmowym żargonie, tworząc tzw. korpomowę. Jest to mieszanka słów z języka angielskiego, polskiego oraz specjalistycznej terminologii branżowej, która może być niezrozumiała dla osób spoza danego środowiska. Korpomowa nie tylko jest środkiem komunikacji, ale także symbolem przynależności, prestiżu i wiedzy na dany temat.
Przeczytaj też:
Komunikacja w korpomowie charakteryzuje się szybkością, efektywnością oraz skupieniem na osiąganiu celów biznesowych, takich jak sprzedaż, motywowanie pracowników czy podsumowywanie postępów. Istnieje podział na komunikację formalną, stosowaną na spotkaniach biznesowych i w dokumentach, oraz nieformalną, używaną w codziennej interakcji między współpracownikami.
W korpomowie najczęściej wykorzystuje się tak zwane anglicyzmy, które są spolszczoną wersją angielskiego terminu. Język angielski odgrywa kluczową rolę w korpomowie. Stosowanie angielskich nazw stanowisk oraz terminów ułatwia komunikację w międzynarodowym środowisku biznesowym.
Popularność korpomowy wynika m.in. z faktu, że język angielski jest bardziej zwięzły niż polski, a anglicyzmy są bardziej precyzyjne i łatwiejsze w użyciu. Ponadto, posługiwanie się korpomową może być traktowane jako sygnał przynależności do globalnej społeczności biznesowej oraz jako sposób na podkreślenie nowoczesności i znajomości trendów.
Korpomowa nie tylko rządzi w międzynarodowych korporacjach, ale także coraz częściej występuje w polskich firmach, co świadczy o zmieniającym się podejściu do pracy i zarządzania. Korpomowa na stałe weszła tez do codziennego słownika HR. W niedawno opublikowanym artykule na łamach Rzeczpospolitej pod tytułem „Korpomowa w HR: talent zastąpił pracownika, a lider menedżera”, który z resztą stał się inspiracją do tego tekstu, widzimy jak mocno korpomowa zmieniła język HRu. Korpomowa w HR w szczególny sposób objawia się w stosowaniu anglojęzycznych nazw stanowisk, które brzmią lepiej, krócej, a poza tym są czytelne i zrozumiałe na całym świecie. Jest to szczególnie ważne dla międzynarodowych korporacji, które starają się utrzymywać spójne nazewnictwo stanowisk. Jest to w pewnym sensie także symbol kultury organizacyjnej. Ale oprócz nazw stanowisk mamy o wiele więcej terminów anglojęzycznych w HRach. Jak czytamy w artykule Rzeczpospolitej pracowników już na dobre zastąpiły „talenty”, które „dowożą i performują”. Nawet samo określenie działu HR, czyli Human Resources coraz częściej zastępowane jest przez określenia Human Capital czy People & Culture. Wszystko oczywiście brzmi jakoś lepiej w języku angielskim i chyba trudno by nam się było przyzwyczaić do operowania określeniami jak Kapitał Ludzki, dział Ludzie i Kultura. Brzmi to zupełnie inaczej.
Korpomowa w dziale HR (Human Resources) to obszar szczególnie bogaty w specjalistyczną terminologię oraz unikatowe frazeologizmy, które odzwierciedlają nowoczesne i uniwersalne podejście. Wraz z dynamicznymi zmianami w obszarze HR, korpomowa również ewoluuje, dostosowując się do współczesnych trendów w rekrutacji, motywowaniu pracowników, rozwoju kariery oraz budowaniu kultury organizacyjnej.
To tylko niektóre z licznych przykładów stosowanej korpomowy w HRach. Z jednej strony ułatwia ona komunikację wewnątrzorganizacyjną, szczególnie w międzynarodowych organizacjach, ale z drugiej strony może być przeszkodą komunikacyjną z pracownikami, którzy często nie rozumieją specyficznego języka i terminologii HR.
HR powinien dbać o klarowną komunikację i tłumaczenie skomplikowanych terminów na bardziej przystępny język, aby wszyscy pracownicy mogli zrozumieć, co się dzieje w organizacji i w jaki sposób mogą być zaangażowani w różne procesy personalne.
Korpomowa staje się nieodłącznym elementem współczesnego środowiska pracy, odzwierciedlając zmiany w sposobie komunikacji, zarządzania i rozwoju organizacji.
Jednym z elementów kształtujących kulturę organizacji jest właśnie korpomowa, która może mieć nawet spory wpływ na atmosferę pracy i relacje między pracownikami. W dziale HR korpomowa odgrywa szczególnie istotną rolę, wpływając na różne aspekty funkcjonowania firmy.
W skrócie, korpomowa w dziale HR ma kluczowe znaczenie dla kształtowania kultury organizacyjnej i relacji między pracownikami. Stosowanie odpowiedniego języka korporacyjnego może pomóc w przyciąganiu i zatrzymywaniu talentów oraz budowaniu silnej, zintegrowanej społeczności w firmie.
Karolina Karwowska, doradca biznesowy, partner zarządzający w Dream Employer