Narzędzia:
Obecnie na rynku mamy cztery pokolenia – odchodzące pokolenie Baby Boomer, pokolenie X, Y i Z. Niebawem na rynek pracy wejdzie pokolenie Alfa. Jednak zanim to nastąpi, menedżerowie nie mają łatwego orzecha do zgryzienia, gdyż każde z tych pokoleń wymienionych ma różne postawy, wymagania i potrzeby. Obejrzyj wywiad Anny Kosteckiej z Iwo Konopkiem psychoterapeutą Gestalt, trenerem biznesu, coachem biznesu i superwizorem. Dowiedz się, jakie wyzwania i pułapki czekają menedżerów. Jakie wskazówki możemy im udzielić?
W każdym miejscu pracy może pojawić się szef, który swoim zachowaniem i stylem zarządzania może utrudniać pracę i niszczyć atmosferę w zespole. Choć może brzmieć to banalnie, rolą szefa jest nie tylko organizowanie pracy i nadzór nad nią, ale również wszystkie działania, które mają na celu usprawnianie tej pracy. Jedną z ważnych umiejętności szefa, jest budowanie ogólnie pojętej atmosfery pracy, która sprzyja pracownikom.
Firma Gartner, z ponad 40 latami doświadczenia w branży analitycznej, przeprowadziła obszerne badania wśród 500 liderów HR z 40 krajów, obejmujące różnorodne sektory biznesowe. Celem było zidentyfikowanie kluczowych trendów, wyzwań i priorytetów, które będą kształtować obszar zarządzania zasobami ludzkimi w 2024 roku.
Obecnie objawy mobbingu w miejscu pracy mogą przybierać różne formy, zarówno „tradycyjne”, jak i bardziej wyrafinowane. Raport „Mobbing w polskich firmach. Druga edycja – 2023 vs. 2022” wskazuje na wzrost i ewolucję form mobbingu w polskich firmach. Nie tylko krzyki, przekleństwa czy wyzwiska, które były dominującymi formami w poprzednich latach, ale również przydzielanie pracownikom zadań poniżej ich kwalifikacji i kompetencji, obmowy, czy rozsiewanie plotek, stają się coraz bardziej powszechnymi metodami mobbingu.
Jakie czynniki decydują, że pracownicy uważają innych za dobrych szefów. Czy zawsze dobry skuteczny szef ma dokładanie takie same cechy, jak szef którego uważamy za dobrego szefa. Co pokazują badania? Jakie cechy powinien mieć dobry szef i czego oczekują pracownicy o tym dowiesz się m.in. po obejrzeniu szkolenia psycholog Olgi Mac, eksperta w Mental Health at Work.
Miejsce pracy jest środowiskiem, w którym pracownicy spędzają znaczną część swojego czasu w ciągu dnia. Dlatego też ważne jest, aby każdy czuł się w tym czasie dobrze i przede wszystkim bezpiecznie. Obszar aktywności zawodowej, to także ten obszar naszego życia, który powinien dostarczać nam pozytywnych emocji, wpływać pozytywnie na poczucie kompetencji i pewności siebie, dawać satysfakcję i poczucie rozwoju. Zjawisko mobbingu nie tylko odbiera nam możliwość budowania tego wszystkiego, a wręcz może mieć szkodliwy wpływ na psychiczne i fizyczne zdrowie pracowników, nie wspominając o efektywności i wydajności pracy w organizacji. Dlatego niezwykle istotne jest, aby pracodawcy podejmowali różne działania mające na celu zapobieganie i zwalczanie mobbingu.
Prawdopodobnie każdy z nas spotkał na swojej zawodowej drodze niekompetentnego czy toksycznego menedżera lub lidera. Może nawet teraz Twoja firma ma w swoich szeregach jednego lub więcej z nich i zastanawia się jak sobie poradzić z tym problemem. Jakie działania należy podjąć?
Współczucie to słowo, którego często używamy, gdy widzimy, że komuś dzieje się jakaś krzywda. Część osób definiuje je jako pewnego rodzaju uczucie, które pojawia się w nas, wskutek tego co dzieje się z innymi. Mówimy wtedy o empatii, czyli zdolności odczuwania stanów psychicznych innych osób, umiejętność przyjęcia ich sposobu myślenia, spojrzenia z ich perspektywy na rzeczywistość.
Potrzeba wprowadzenia zmian poprzez dodanie do ustawodawstwa polskiego elastycznej formy wykonywania pracy jaką jest praca zdalna wynikała z konieczności wyjścia naprzeciw uzasadnionym potrzebom pracowników i pracodawców w tym obszarze. Jest także odpowiedzią na ich postulaty, aby wprowadzić regulacje dotyczące pracy zdalnej. W dniu 7 kwietnia 2023 r. wprowadzono regulacje dotyczące pracy zdalnej jako rozwiązania stałego przez wprowadzenie stosownych zmian do przepisów Kodeks pracy.
W pracy zespołowej grupa przechodzi przez wiele etapów. Zwłaszcza, gdy realizowany projekt jest bardzo długi, a na końcowe efekty należy poczekać niekiedy kilka lat. W takich okolicznościach naturalnie motywacja do pracy spada. Pojawia się kryzys odpowiedzialności, który jest jedną z faz rozwoju zespołu i któremu należy przeciwdziałać, aby uniknąć negatywnych konsekwencji.
Zadaj pytanie ekspertowii uzyskaj odpowiedź do 2 dni roboczych!
40 wybitnych specjalistów w swojej dziedzinie przedstawi Ci odpowiedź i analizę nurtującego Cię problemu.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas