Narzędzia:
Rola lidera zmieniła się diametralnie na przełomie zaledwie 30 ostatnich lat. Od roli przywódcy, wydającego polecenia i rozkazy, których nie wolno było kwestionować po lidera, który służy swoim pracownikom, wspiera ich i rozwija. Budzi zaufanie i szacunek. Jest autorytetem, wzorem i przykładem do naśladowania. Inspiruje i daje możliwości rozwoju sobie i innym. Kieruje się wartościami i etyką. Jest wiarygodny i spójny. Zawsze robi to, co mówi.
Wydawać by się mogło, że bombardujące nas zewsząd hasła „bądź liderem swojego życia” oraz reklamy dotyczące szkoleń i materiałów z zakresu leadershipu mają jak najbardziej rację bytu. W końcu, jak się zdaje, przewodnictwo w obliczu tylu niewiadomych przydałoby się teraz jak nigdy wcześniej, zwłaszcza w działach personalnych, gdzie w centrum uwagi jest człowiek. Jak to jednak wygląda w pracy zespołowej? Co możemy zyskać dzięki przywództwu? I wreszcie – czy naprawdę go potrzebujemy?
W naszej kulturze zwracania uwagi na błędy i niedociągnięcia przyjęła się niestety praktyka nadmiernego utożsamiania się z tym, jak mówią o nas inni. Wygłoszoną opinię, która często dotyczy pojedynczej sytuacji, traktujemy więc nierzadko jako ocenę całej osoby, przykładając do niej nadmierny stosunek emocjonalny. Warto to zmienić, zwłaszcza jeśli pracujemy w dziale HR, gdzie kwintesencją naszych obowiązków jest kontakt z drugim człowiekiem. Oto 5 zasad, jak skutecznie wdrożyć kulturę feedbackową w swoim zespole.
Konflikty są wpisane w nasze życie. Problem pojawia się jednak, gdy spory mają charakter przewlekły lub bezpodstawny i uniemożliwiają nam normalne funkcjonowanie czy wykonywanie obowiązków. Jest to szczególnie kłopotliwe w pracy, gdzie często powodzenie zawodowego przedsięwzięcia uzależnione jest od komunikacji i kooperacji całego zespołu. Jako pracownik/pracownica HR jesteś wyjątkowo narażony/a na ryzyko nieporozumienia, ponieważ wykonywanie Twoich obowiązków wymaga ciągłych kontaktów z innymi (a czasem i zażegnania ich konfliktów). Sprawdź więc, jak na bieżąco unikać sporów pracy, stosując 3 proste zasady polecane przez ekspertów.
Według Instytutu Gallupa menedżer odgrywa kluczową rolę w praktycznie każdym aspekcie doświadczenia pracownika i może mieć wpływ na wahania zaangażowania zespołu aż do 70%. Raport z badania przeprowadzonego przez firmę Aon pokazał, że największym wyzwaniem firm w perspektywie 5 lat będzie pozyskanie, utrzymanie i zaangażowanie pracowników. Sprawdź, o jakich cechach lider przyszłości musi zapomnieć i czego nie powinien robić.
Bez względu na to, czy postrzegamy swoje stosunki z przełożonym jako poprawne, czy też spędzają nam one nieustannie sen z powiek, warto im się przyglądać się na bieżąco. Chociażby dlatego, żeby sprawdzić, czy nie wchodzimy w jakiś schemat, który powielaliśmy w przyszłości, a którego chcielibyśmy uniknąć (np. upatrywanie w szefie rodzica). Wiele utartych schematów zaciera obiektywny odbiór rzeczywistości, co w działach personalnych jest szczególnie niepożądane z uwagi na „proludzki” charakter pracy. Rozprawmy się z nimi wspólnie.
Zadaj pytanie ekspertowii uzyskaj odpowiedź do 2 dni roboczych!
40 wybitnych specjalistów w swojej dziedzinie przedstawi Ci odpowiedź i analizę nurtującego Cię problemu.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas