Narzędzia:
Z najnowszego raportu Gallupa wynika, że pracownicy w Europie są niezadowoleni ze swoich miejsc pracy. Okazuje się, że jedną z przyczyn tego stanu rzeczy są słabi liderzy. Zapraszamy do obejrzenia wywiadu z ekspertką Dream Employer – Karoliną Karwowską.
Nie ulega wątpliwości, że ludzie to istoty społeczne, które do prawidłowego funkcjonowania potrzebują współistnieć z innymi ludźmi. Sytuacja wzajemnego zajmowania tego samego środowiska sprawia, że w grupie ludzi zawsze pojawiają się pewne zależności. Jedni dominują, inni są ulegli. Ze wszystkim zachowaniami silnie powiązana jest psychologia, która poprzez liczne badania wskazuje na pewne ogólne schematy postępowania ludzi, które pozwalają przewidzieć ich zachowania. To swoiste wywieranie wpływu na innych powinno znaleźć się w obszarze zainteresowania każdego skutecznie działającego menadżera.
Działalność współczesnego przedsiębiorstwa to bardzo różnorodne zadania. Nawet w najmniej zaawansowanych branżach lista zadań do wykonania jest bardzo długa. Jednym z najtrudniejszych obszarów prac jest zarządzanie ludźmi. W jego obszarze o końcowym sukcesie bardzo często decyduje postać menadżera. Dobrze, kiedy wraz z przydzielonymi mu funkcjami staje się on realnym przywódcą zespołu. To właśnie przywództwo jest tym, co rzeczywiście wpływa na zachowanie ludzi. Dlatego stanowi kluczowy obszar działalności każdego przedsiębiorstwa i menadżera.
Działanie wielu przedsiębiorstw oparte jest o wyznaczanie celów i późniejszą ich realizację. Kluczowe wydaje się więc być pytanie o sposoby wyznaczania celów. Jedną z najbardziej popularnych metod jest metoda SMART. Pod tą nazwą kryje się 5 obszarów analizy, wśród których jest także realność celu. Jaki powinien być realistyczny cel, jakie kroki podjąć, aby zadanie było bardziej prawdopodobne do wykonania? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w tym artykule.
Współczesny świat zmusza nas do ciągłego podejmowania decyzji. Wiele z nich dotyczy sytuacji problemowych. Umiejętność szybkiego i przede wszystkim skutecznego rozwiązywania problemów stanowi jedną z kluczowych kompetencji współczesnego pracownika. Bez względu na to, jakie stanowisko pracy zajmuje. Kluczowe więc wydaje się być poznanie cech specjalisty od rozwiązywania problemów. To bowiem pozwoli na doskonalenie się w tych obszarach, a w konsekwencji na podejmowanie lepszych decyzji.
Mobbing i zachowania niedozwolone prawem są coraz częstszym zjawiskiem w przedsiębiorstwach. Nie ma znaczenia branża, charakter pracy czy staż pracy pracownika. Praktycznie każdy może stać się ofiarą. Działania kadry zarządzającej powinny zmierzać w kierunku jak najszybszego zidentyfikowania problemu i jego rozwiązania. Wykrycie mobbingu jest bardzo trudne, a pomóc w tym może okresowe wykorzystanie narzędzia, jakim jest ankieta antymobbingowa.
Powszechnie uznaje się, że zarządzanie wymaga wysokiej inteligencji, ponieważ oparte jest o wielokierunkową analizę i racjonalne podejście do wielu spraw. Niestety często nie jesteśmy w stanie przewidzieć wszystkich okoliczności. O ile kierowanie się rozumem i danymi bez wątpienia pozwala odnieść sukces, o tyle czasami warto posłuchać intuicji. Tym bardziej, że może ona przyczynić się do odniesienia sukcesu, zwłaszcza, gdy musimy szybko podjąć decyzję.
Świadomość pracowników i menadżerów na temat przemocy i innych niekorzystnych zjawisk w miejscu pracy z roku na rok jest coraz wyższa. Jednak ciągle należy uczulać zarówno pracowników jak i menadżerów na zagrożenia, które mogą wystąpić w firmie. Bo mobbing pomimo większej świadomości jest i pojawia się nawet wśród liderów, a może zwłaszcza z ich strony. Lista niebezpiecznych zachowań jest jednak zdecydowanie szersza i coraz częściej dotyczy nie tylko osób słabszych, ale także tych, które pod jakimś względem się wyróżniają.
W ostatnich latach coraz częściej możemy usłyszeć o zjawisku mobbingu. W dobie Internetu i mediów społecznościowych ofiary tego typu działań częściej dzielą się z innymi swoimi bolesnymi przeżyciami. Rosnąca świadomość społeczna, jak również wiedza pracowników na temat mobbingu niejako wymusza na pracodawcach stosowanie praktyk, które mają temu przeciwdziałać.
Współczesne zarządzanie opiera się o podejmowanie licznych decyzji. Wiele spośród nich musi zostać podjętych po presją czasu. Choć jest to niewątpliwie bardzo stresujące zadanie to warto podczas jego wykonywania zadać sobie kilka pytań. Z jednej strony pozwolą one nam bardziej dokładnie przeanalizować problem. Z kolei z drugiej pozwolą podjąć szybszą i bardziej precyzyjną decyzję.
Zadaj pytanie ekspertowii uzyskaj odpowiedź do 2 dni roboczych!
40 wybitnych specjalistów w swojej dziedzinie przedstawi Ci odpowiedź i analizę nurtującego Cię problemu.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas