Notoryczne nieobecności pracowników – czy i jak prowadzić rozmowy poabsencyjne?

Karolina Kołakowska
Karolina Kołakowska
07.06.2022AKTUALNE

Notoryczne nieobecności pracowników – czy i jak prowadzić rozmowy poabsencyjne?

Powtarzające się, nieplanowane i częste nieobecności pracowników, to problem niejednego zakładu pracy. Rekordziści w ciągu roku pracują często nawet mniej, niż połowę obowiązującego ich wymiaru czasu pracy. Działy HR decydują się na różne rozwiązania – wprowadzają premie za brak absencji albo uzależniają podwyżki od obecności w pracy. Co jednak w sytuacji, gdy podwładny winą za nieobecności chorobowe obarcza pracodawcę?

Zdarza się, że pracodawca chce rozstać się z pracownikiem, na którym nie może polegać. Linią obrony, jaką czasem przyjmują pracownicy jest twierdzenie, że przyczyny ich zwolnień chorobowych tkwią po stronie pracodawcy, który nie zapewnia właściwych warunków pracy.

Praktyka potwierdza częsty zarzut pracowników

Z naszych obserwacji wynika, że pracownicy często utożsamiają trudne warunki pracy z koniecznością silniejszej ochrony ich praw. Jest wiele zawodów, które wiążą się z wykonywaniem pracy w niekomfortowych warunkach – w hałasie, w podwyższonej temperaturze, w stresie, czy w otoczeniu nieprzyjemnych zapachów. Jeśli jednak pracodawca przestrzega norm, zapewnia pracownikom środki ochrony indywidulanej i zbiorowej, to trudno będzie mu postawić zarzut bezprawnego, zawinionego działania przeciwko prawom pracowników.

Zapamiętaj!

W firmach, w których pewna uciążliwość pracy, czy stopień jej skomplikowania może uzasadniać gorsze samopoczucie pracowników, warto dodatkowo zadbać o udokumentowaną komunikację z pracownikami. Dobrym pomysłem jest przeprowadzanie tzw. rozmów poabsencyjnych.

Jaki jest sens wprowadzania rozmów poabsencyjnych?

W rozmowach poabsencyjnych nie chodzi o wypytanie pracownika o przyczyny jego nieobecności (tego pracodawcy robić nie wolno), tylko o stworzenie przestrzeni, w której obie strony – pracownik i pracodawca, mogą zakomunikować swoje potrzeby i oczekiwania w świetle powtarzających się, kłopotliwych absencji. Przygotowany do rozmowy przełożony, powinien zwrócić pracownikowi uwagę na skalę jego nieobecności i ich konsekwencje dla zespołu.

To trudna rola, bo wymaga nie tylko przedstawienia faktów, ale też empatii i otwartości na potrzeby pracownika. Rozmowa, z której powinna zostać spisana notatka, daje pracownikowi pole do przedstawienia ewentualnych uwag, co do warunków pracy, czy sposobu organizacji, jeśli mają wpływ na jego stan zdrowia. Z jednej strony daje pracodawcy możliwość zareagowania, z drugiej – przy braku uwag – stanowi narzędzie do obrony przed zarzutami pracownika, że to właśnie warunki pracy spowodowały pogorszenie jego stanu zdrowia.

Potrzebne utrwalenie wiedzy o granicach prywatności

Ponieważ w takich rozmowach łatwo jest przekroczyć linię chronionej prywatności pracowników, pracodawca, który zdecyduje się na ich przeprowadzanie, powinien zadbać o dwa kluczowe elementy. Po pierwsze, powinien obowiązywać schemat takich rozmów, aby je w zasadniczych punktach ujednolić. Po drugie, osoby, które je przeprowadzają (na przykład z działu HR), powinny zostać przeszkolone przez prawnika, aby miały świadomość, gdzie przebiegają granice prywatności pracownika i co wiąże się z ich przekroczeniem.

Podsumowując, nieobecny pracownik to poważny kłopot dla pracodawcy, zwłaszcza że zwolnienie go też zwykle bywa problematyczne. Decydując się na włączenie rozmów poabsencyjnych na stałe do polityki zarządzania nieobecnościami, pracodawca stwarza sobie szansę na zminimalizowanie części ryzyk związanych z rozstaniem się z takim pracownikiem.

Portal Kadrowy zaprasza na:

Organizowany przez Kancelarię Brzezińska Narolski Adwokaci webinar z cyklu HR FRIDAY on line! Temat: „Pracodawca vs. nieobecności pracowników – jak skutecznie zarządzać absencją pracowników?”

O czym będziemy mówić?

Nieplanowane nieobecności pracowników to prawdziwa zmora większości pracodawców. Nie dość, że powodują dezorganizację pracy i dodatkowe koszty, to negatywnie wpływają na morale załogi. Dzięki szkoleniu poznasz najlepsze praktyki prawne w aspekcie zarządzania absencją pracowników.

Podczas webinarium zamierzamy poruszyć następujące kwestie:

  • Notoryczne nieobecności a zwolnienie pracownika. Czy można zwolnić pracownika z powodu powtarzających się absencji?
  • Prawne aspekty zarządzania absencją. Jakie są korzyści z realizacji programów przeciwdziałania nieobecnościom pracowników?
  • Rozmowy poabsencyjne. W jaki sposób prowadzić rozmowy poabsencyjne, aby skutecznie przeciwdziałały nadmiernym nieobecnościom?

Planujemy też praktyczne case study: wspólnie przyjrzymy się programowi zarządzania absencją pracowników w przedsiębiorstwie produkcyjnym.

Dla kogo?

Nasze zaproszenie kierujemy przede wszystkim do szefów, managerów i pracowników działów HR firm, specjalistów ds. kadr i płac, oraz  wszystkie osoby odpowiedzialne za ochronę danych pracowników w organizacji – niezależnie od wielkości firmy i profilu działalności.

Szczegóły i zapisy

Termin: 9 czerwca 2022 r. o godz. 10:00
Udział jest BEZPŁATNY.
Rejestracja: Zapisz się już teraz!              

Spotkanie poprowadzi adw. Karolina Kołakowska – ekspert z zakresu indywidualnego i zbiorowego prawa pracy oraz ochrony danych osobowych.

Autorem odpowiedzi jest: 

Karolina Kołakowska


Karolina Kołakowska
AUTOR
Adwokat w Kancelarii Brzezińska Narolski Adwokaci. Ekspert z zakresu indywidualnego i zbiorowego prawa pracy oraz ochrony danych osobowych, trener i szkoleniowiec

Sprawdź inne artykuły w kategorii Kadry

Nagrody i wyróżnienia

Certyfikat rzetelnosci Laur zaufania SMB logo Top firma

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo