Ministerstwo pracy szykuje rewolucyjną zmianę w zakresie prowadzenia akt osobowych. Akta te będą składać się z 4 (w miejsce 3) części, a jedna z nich ma objąć dokumentację w zakresie czasu pracy.
W związku z planowanymi zmianami, które mają na celu umożliwić pracodawcom prowadzenie i przechowywanie dokumentacji pracowniczej w formie elektronicznej, ministerstwo pracy przygotowało projekt nowego rozporządzenia, które ma na nowo uregulować zasady prowadzenia przez pracodawców akt osobowych.
Projektowane rozporządzenie MRPiPS zawiera przepisy wspólne dla obu postaci dokumentacji (papierowej i elektronicznej), a także te, które odnoszą się wyłącznie do prowadzenia dokumentacji w formie elektronicznej.
Od A do D
W przedstawionym projekcie MRPiPS zaproponowało ponadto odmienny od dotychczasowego schemat prowadzenia akt osobowych. Będą się one składały z czterech (A-D) części. Nowa część C ma zawierać dokumenty, które dotychczas do akt nie były dołączane, a mianowicie dotyczące czasu pracy.
Planowany, nowy układ akt osobowych
Część akt osobowych |
Typ dokumentów |
Dokumenty |
A |
Związane z ubieganiem się o zatrudnienie |
- wypełniony kwestionariusz osobowy dla osoby ubiegającej się o nawiązanie stosunku pracy, - świadectwo lub świadectwa pracy lub inne dokumenty dotyczące poprzednich okresów zatrudnienia, - dokumenty potwierdzające kwalifikacje zawodowe, - świadectwo ukończenia gimnazjum – w przypadku ubiegania się o nawiązanie stosunku pracy w celu przygotowania zawodowego, - skierowania i orzeczenia lekarskie dotyczące wstępnych, okresowych i kontrolnych badań lekarskich z poprzednich okresów zatrudnienia; |
B |
Dotyczące nawiązania stosunku pracy oraz przebiegu zatrudnienia pracownika |
- kwestionariusz osobowy dla pracownika, - umowa o pracę, a jeżeli umowa nie została zawarta z zachowaniem formy pisemnej – potwierdzenie ustaleń co do stron umowy, rodzaju umowy oraz jej warunków, - potwierdzenia m.in. dotyczące zapoznania się przez pracownika z treścią regulaminu pracy, informacji o warunkach zatrudnienia czy informacją o ryzyku zawodowym, - zaświadczenia o ukończeniu wymaganego szkolenia bhp, - oświadczenia dotyczące wypowiedzenia warunków umowy o pracę lub zmiany tych warunków w innym trybie, - związane z podnoszeniem przez pracownika kwalifikacji zawodowych, - związane z korzystaniem z uprawnień rodzicielskich, - dokumenty związane z ubieganiem się i korzystaniem z urlopu wypoczynkowego oraz korzystaniem z urlopu bezpłatnego, - skierowania i orzeczenia lekarskie dotyczące wstępnych, okresowych i kontrolnych badań lekarskich; - umowy o zakazie konkurencji okresie pozostawania w stosunku pracy; |
C |
Dotyczące ewidencji czasu pracy |
- karta ewidencji czasu pracy za dany okres rozliczeniowy, - kopia rozkładu czasu pracy zawierająca potwierdzenie otrzymania rozkładu czasu pracy przez pracownika, - wnioski pracownika dotyczące m.in. udzielenia pracownikowi czasu wolnego od pracy w zamian za czas przepracowany w godzinach nadliczbowych, udzielenia zwolnienia od pracy w celu załatwienia spraw osobistych, jeżeli pracownik odpracowuje czas takiego zwolnienia, ustalenia indywidualnego rozkładu czasu pracy, stosowania systemu skróconego tygodnia pracy, - dokumenty związane z uzgodnieniem z pracownikiem czasu niezbędnego do wykonywania powierzonych zadań w systemie zadaniowym, - zgoda pracownika opiekującego się dzieckiem do lat 4 na przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy powyżej 8 godzin, na zatrudnianie w godzinach nadliczbowych, w porze nocnej, w systemie przerywanego czasu pracy i delegowanie poza stałe miejsce pracy, - zgoda pracownicy w ciąży na delegowanie poza stałe miejsce pracy i zatrudnianie w systemie przerywanego czasu pracy; |
D |
Związane z rozwiązaniem albo wygaśnięciem stosunku pracy |
- oświadczenia związane z rozwiązaniem umowy o pracę, - wnioski dotyczące wydania, sprostowania lub uzupełnienia świadectwa pracy, - kopia wydanego świadectwa pracy, - dokumenty dotyczące niewypłacenia pracownikowi ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy (art. 171 § 3 kp), - umowa o zakazie konkurencji obowiązującą po ustaniu stosunku pracy. |
Pracodawcy krytycznie
Pomysł dotyczący włączenia do akt osobowych dokumentów dotyczących czasu pracy krytycznie oceniają eksperci organizacji pracodawców. W ocenie prof. Moniki Gładoch, doradcy prezydenta Pracodawców RP ds. prawa pracy, nie ma uzasadnienia, by wszystkie dokumenty, które dotyczą czasu pracy, znalazły się w aktach osobowych. - To znacznie utrudni prowadzenie dokumentacji – ocenia ekspert.
Nowe zasady prowadzenia dokumentacji mają zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.
Źródło: projekt rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie dokumentacji pracowniczej
Leszek Skupski