Wydanie, na wniosek pracownika, świadectwa pracy w trakcie trwającego zatrudnienia

Emilia Wawrzyszczuk
Emilia Wawrzyszczuk
01.04.2015ARCHIWALNY

Wydanie, na wniosek pracownika, świadectwa pracy w trakcie trwającego zatrudnienia
Pytanie:

Pracownik złożył nam prośbę na piśmie w sprawie wystawienia mu świadectwa pracy w trakcie zatrudnienia. Pracuje w Spółce już 6 lat i ma umowę o pracę na czas nieokreślony. My oczywiście nie robimy problemu, aby wystawić mu to świadectwo pracy. Pytanie jest takie: czy możemy je wystawić w trakcie umowy na czas nieokreślony, a jeżeli tak to co wpisać w pkt „stosunek pracy został rozwiązany w trybie”?

Odpowiedź:

Wydanie świadectwa pracy jest możliwe wyłącznie w razie rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy. Pracodawca nie może wydać pracownikowi świadectwa w trakcie trwającej umowy o pracę.

Świadectwo pracy jest dokumentem poświadczającym okres wykonywania pracy na podstawie stosunku pracy, przy czym chodzi o zakończony okres zatrudnienia. Pracodawca, zgodnie z art. 97 Kodeksu pracy, jest zobowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy.

Nie w trakcie trwającego zatrudnienia

Jednym z obowiązkowych elementów każdego świadectwa pracy jest informacja o podstawie prawnej rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy. Przepisy nie przewidują więc możliwości wydania pracownikowi świadectwa pracy, które dokumentowałoby okres zatrudnienia niezakończonego.

W przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony, pracodawca wydaje świadectwo pracy w dniu, w którym następuje rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy. Nieco inne regulacje obowiązują przy wydawaniu świadectw pracy po umowach terminowych, jednak i one nie dopuszczają wydania świadectwa pracy obejmującego okres trwającego (niezakończonego) zatrudnienia.

Można wydać zaświadczenie o zatrudnieniu…

Jeśli pracownikowi niezbędny jest dokument poświadczający wykonywanie pracy na podstawie umowy o pracę oraz okres zatrudnienia (wymagany np. przez bank przy udzielaniu kredytu), pracodawca może wydać pracownikowi zaświadczenie o zatrudnieniu. Chociaż powszechnie obowiązujące przepisy nie regulują kwestii wystawiania zaświadczeń, ani też nie określają ich wzoru, takie działanie jest – szczególnie na wniosek pracownika – jest dla niego korzystne.

…wg wzoru własnego lub wymaganego przez instytucję

Różne instytucje mogą posiadać indywidualne wzory takiego zaświadczenia. Także wielu pracodawców posiada własny wzór takiego dokumentu.

Zazwyczaj wskazuje się w nim:

  • datę nawiązania stosunku pracy,

  • rodzaj umowy, na podstawie której zatrudniony jest pracownik,

  • zajmowane stanowisko.

Dodatkowo w zaświadczeniu wskazuje się, że pracownik znajduje lub nie znajduje się w okresie biegnącego wypowiedzenia umowy o pracę.

Autorem odpowiedzi jest: 

Emilia Wawrzyszczuk


Emilia Wawrzyszczuk
AUTOR
Redaktor Portalu Kadrowo-Płacowego, redaktor prowadząca magazynu „Prawa pracy w pytaniach i odpowiedziach”, specjalista prawa pracy i wynagrodzeń

Sprawdź inne artykuły w kategorii Kadry

Nagrody i wyróżnienia

Certyfikat rzetelnosci Laur zaufania SMB logo Top firma

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo