Cząstkowe świadectwo pracy – wniosek o wydanie świadectwa za zakończone okresy zatrudnienia

Katarzyna Wrońska-Zblewska
Katarzyna Wrońska-Zblewska
02.06.2021AKTUALNE

Świadectwo pracy jest dokumentem potwierdzającym okres zatrudnienia u danego pracodawcy, który dodatkowo zawiera informacje istotne z punktu widzenia uprawnień pracowniczo-ubezpieczeniowych. Zwykle dokument ten wydaje się pracownikowi „z urzędu”, gdy zatrudnienie definitywnie ustaje. Czasami jednak świadectwo pracy wydawane jest jeszcze w okresie trwającego zatrudnienia. Pracownik może bowiem chcieć uzyskać od pracodawcy cząstkowe świadectwo pracy.

Z artykułu dowiesz się m.in.:
  • W jakich terminach wydawane jest świadectwo pracy

  • Czy do uzyskania cząstkowego świadectwa pracy konieczne jest złożenie przez pracownika wniosku?

  • Za jakie okresy zatrudnienia może być wydane cząstkowe świadectwo pracy

Terminy wystawienia świadectwa pracy

W związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracodawca jest zobowiązany wydać pracownikowi lub osobie przez niego upoważnionej świadectwo pracy (art. 97 § 1 kp). Zasadą jest, że taki dokument powinien zostać wydany w dniu, w którym następuje ustanie stosunku pracy,  jeżeli strony nie zamierzają w ciągu 7 dni zawrzeć kolejnej umowy o pracę.

Natomiast jeśli z przyczyn obiektywnych wydanie świadectwa pracy nie jest możliwe w ostatnim dniu pracy (np. odchodzący z pracy pracownik korzysta z urlopu wypoczynkowego aż do upływu okresu wypowiedzenia i nie stawi się w pracy ostatniego dnia, albo pracownik działu kadr przygotowujący świadectwa pracy jest chory), wówczas pracodawca w ciągu 7 dni od dnia upływu tego terminu przesyła świadectwo pracy pracownikowi lub osobie przez niego upoważnionej za pośrednictwem operatora pocztowego albo doręcza je w inny sposób.

Ważne: Świadectwo pracy dotyczy okresu lub okresów zatrudnienia, za które dotychczas nie wydano świadectwa pracy (takie dokumenty nie mogą się bowiem dublować).

Sprawdź również:
Wydawanie świadectw pracy, sprostowań i kopii – szkolenie online

Kontynuacja zatrudnienia a termin wystawienia świadectwa

Obecnie zasadą jest wydanie świadectwa pracy w momencie definitywnego ustania stosunku pracy, czyli w sytuacji, gdy strony całkowicie się rozstają i nie będą kontynuowały współpracy.

Natomiast w przypadku, gdy wprawdzie ustaje stosunek pracy, lecz strony:

  • od razu nawiązują kolejny albo bezpośrednio po ustaniu dotychczasowego albo
  • nawiązują kolejny stosunek pracy „po krótkiej przerwie”, czyli w terminie do 7 dni od ustania dotychczasowego,

wówczas w czasie trwania kolejnego stosunku pracy pracodawca wydaje świadectwo pracy jedynie na wniosek pracownika. Takie świadectwo pracy obejmuje zakończone dotychczas okresy zatrudnienia (albo tylko wybrane z nich przez pracownika). Wniosek może zostać złożony w postaci papierowej lub elektronicznej (art. 97 § 11 kp).

Pozostało jeszcze 80% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj pełen dostęp do Portalu Kadrowego a wraz z nim:

  • Aktualne informacje o zmianach w prawie (24/dobę)
  • Indywidualne konsultacje z ekspertami (odpowiedź w 48 h)
  • Codziennie aktualizowana baza ponad 8 500 porad z zakresu kadr, płac, ZUS i HR
  • Ponad 1700 narzędzi: wzorów dokumentów, kalkulatorów, komentarzy, e-szkoleń
Uzyskaj dostęp do portalu na cały miesiąc za jedyne 19,90 zł netto [24,48 zł brutto] »

Jeśli posiadasz konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła

Jeżeli nie posiadasz pełnego dostępu do portalu, możesz wykupić dostęp jednorazowy do wybranego dokumentu.

Wykup dostęp jednorazowy
39.90 zł netto (49.08 zł brutto)


Katarzyna Wrońska-Zblewska
AUTOR
Prawnik, specjalista prawa pracy. Absolwentka wydziału Prawa i Administracji na Uniwersytecie Gdańskim. Od wielu lat zajmuje się zawodowo prawem pracy, autorka licznych publikacji z tego zakresu.

Sprawdź inne artykuły w kategorii Kadry

Nagrody i wyróżnienia

Certyfikat rzetelnosci Laur zaufania SMB logo Top firma

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo