wniosek o świadectwo pracy

Cząstkowe świadectwo pracy – wniosek o wydanie świadectwa za zakończone okresy zatrudnienia

Świadectwo pracy jest dokumentem potwierdzającym okres zatrudnienia u danego pracodawcy, który dodatkowo zawiera informacje istotne z punktu widzenia uprawnień pracowniczo-ubezpieczeniowych. Zwykle dokument ten wydaje się pracownikowi „z urzędu”, gdy zatrudnienie definitywnie ustaje. Czasami jednak świadectwo pracy wydawane jest jeszcze w okresie trwającego zatrudnienia. Pracownik może bowiem chcieć uzyskać od pracodawcy cząstkowe świadectwo pracy.

Z artykułu dowiesz się m.in.:
  • W jakich terminach wydawane jest świadectwo pracy

  • Czy do uzyskania cząstkowego świadectwa pracy konieczne jest złożenie przez pracownika wniosku?

  • Za jakie okresy zatrudnienia może być wydane cząstkowe świadectwo pracy

Terminy wystawienia świadectwa pracy

W związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracodawca jest zobowiązany wydać pracownikowi lub osobie przez niego upoważnionej świadectwo pracy (art. 97 § 1 kp). Zasadą jest, że taki dokument powinien zostać wydany w dniu, w którym następuje ustanie stosunku pracy,  jeżeli strony nie zamierzają w ciągu 7 dni zawrzeć kolejnej umowy o pracę.

Natomiast jeśli z przyczyn obiektywnych wydanie świadectwa pracy nie jest możliwe w ostatnim dniu pracy (np. odchodzący z pracy pracownik korzysta z urlopu wypoczynkowego aż do upływu okresu wypowiedzenia i nie stawi się w pracy ostatniego dnia, albo pracownik działu kadr przygotowujący świadectwa pracy jest chory), wówczas pracodawca w ciągu 7 dni od dnia upływu tego terminu przesyła świadectwo pracy pracownikowi lub osobie przez niego upoważnionej za pośrednictwem operatora pocztowego albo doręcza je w inny sposób.

Ważne: Świadectwo pracy dotyczy okresu lub okresów zatrudnienia, za które dotychczas nie wydano świadectwa pracy (takie dokumenty nie mogą się bowiem dublować).

Sprawdź również:
Wydawanie świadectw pracy, sprostowań i kopii – szkolenie online

Kontynuacja zatrudnienia a termin wystawienia świadectwa

Obecnie zasadą jest wydanie świadectwa pracy w momencie definitywnego ustania stosunku pracy, czyli w sytuacji, gdy strony całkowicie się rozstają i nie będą kontynuowały współpracy.

Natomiast w przypadku, gdy wprawdzie ustaje stosunek pracy, lecz strony:

  • od razu nawiązują kolejny albo bezpośrednio po ustaniu dotychczasowego albo
  • nawiązują kolejny stosunek pracy „po krótkiej przerwie”, czyli w terminie do 7 dni od ustania dotychczasowego,

wówczas w czasie trwania kolejnego stosunku pracy pracodawca wydaje świadectwo pracy jedynie na wniosek pracownika. Takie świadectwo pracy obejmuje zakończone dotychczas okresy zatrudnienia (albo tylko wybrane z nich przez pracownika). Wniosek może zostać złożony w postaci papierowej lub elektronicznej (art. 97 § 11 kp).

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo