Narzędzia:
Firmy, które posiadają fundusz ze względu na wymaganą liczbę zatrudnionych muszą do końca maja przekazać na rachunek socjalny część rocznej kwoty tj. stanowiącą 75% równowartości odpisów. Sprawdź obowiązujące w tym roku zasady wyliczania odpisów i ich wysokość.
Z artykułu dowiesz się:
Jesteśmy spółką zatrudniającą 100 osób. W 2008 r. ze względu na trudną sytuację finansową zrezygnowaliśmy z tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Zostało to przeprowadzone zgodnie z przyjętymi procedurami. Obecnie nasza sytuacja finansowa uległa poprawie. Czy w takiej sytuacji musimy przywrócić ZFŚS, czy możemy zachować dotychczasowe rozwiązanie?
Czy przy udzielaniu pożyczki na cele mieszkaniowe, jako formy zwrotnej pomocy z ZFŚS, powinno stosować się kryterium socjalne, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o ZFŚS?
Czy można na koniec roku, przy korekcie odpisu na ZFŚS w stosunku do rzeczywistego średniego zatrudnienia, dokonać odpisu dodatkowego na rencistę, który przeszedł na rentę z naszej firmy. Chodzi o sytuację, gdy w maju, ani we wrześniu nie naliczono tego odpisu, mimo że wspomniana osoba na dzień 1 stycznia 2017 r., miała już status rencisty – byłego pracownika.
Czy pracodawca przejmujący, u którego obowiązuje mniej korzystny regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, ma obowiązek stosować przez okres jednego roku do pracowników przejętego zakładu pracy korzystniejsze postanowienia regulaminu ZFŚS, funkcjonujące u pracodawcy dotychczasowego?
Pracownik otrzymał w 2017 r. z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych zapomogę na własne leczenie i operację w wysokości 2.000 zł (zwolniono całą kwotę z podatku ) oraz dofinansowanie do wypoczynku w kwocie 1.400 zł (zastosowano zwolnienie z podatku na kwotę 380 zł). Obecnie ten pracownik wystąpił o zapomogę na leczenie chorej żony. Czy limit zwolnienia zapomóg z powodu choroby, tj. 2.280 zł należy traktować osobno, tj. poza zwolnieniem kwoty 380 zł dotyczących zapomóg pieniężnych i rzeczowych? I w związku z powyższym od przyznanej kwoty zapomogi na leczenie żony można już tylko zastosować zwolnienie z podatku o kwotę 280 zł?
Proszę o informację, czy jakieś przepisy „zewnętrzne” nakazują rozpatrzeć wniosek byłego pracownika o świadczenie z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych? Nasz regulamin ZFŚS, który funkcjonuje od lat tylko z niewielkimi zmianami, zawsze wskazywał stałą grupę odbiorców świadczeń z Funduszu, nie przewidując możliwości przyznawania świadczeń byłym pracownikom zakładu, niebędącym emerytami lub rencistami.
W regulaminie ZFŚS instytucji samorządowej widnieje zapis o możliwości dofinansowania do biletów wstępu w ramach działalności sportowo-rekreacyjnej oraz kulturalno-oświatowej. Oprócz tego zapisu znajduje się tabela przedstawiająca wysokość dofinansowania uzależnioną od dochodów przypadających na członka rodziny. W praktyce rodzi to m.in. następujące problemy: 1) pracownicy gromadzą bilety z różnych imprez nawet za 2 lata wstecz i składają tzw. zbiorczy wniosek o dofinansowanie, uzyskując tym samym dosyć duże kwoty dofinansowania, co ogranicza dostęp do świadczeń pozostałym uprawnionym poprzez wyczerpanie środków; 2) przedstawiane bilety coraz częściej pochodzą z udziału w atrakcjach zagranicznych i wówczas ceny podane są w walucie danego kraju, a nazwa atrakcji czy imprezy – podana w języku obcym – nie zawsze jednoznacznie wskazuje, jaki był rodzaj usługi; 3) do wniosków dołączane są np. karnety na fitness (bez paragonów), na których nie jest umieszczona cena tylko dołączona informacja ze strony klubu o cenach usługi. Czy prawidłowym rozwiązaniem będzie umieszczenie w regulaminie zapisu ograniczającego możliwość dofinansowania do biletów, np. do roku kalendarzowego dla którego tworzony jest preliminarz wydatków? Czy Komisja może honorować bilety wystawione w obcym języku i z obcą walutą, opierając się na oświadczeniu, a może powinna przeliczać wartość biletu według obowiązującego kursu? Czy prawidłowym rozwiązaniem będzie uznanie karnetów jako dokumentów poświadczających wydany koszt, jeśli dołączona jest np. informacja o kosztach tej usługi na stronie internetowej?
Pracodawcy, którzy w 2016 roku założyli ZFŚS lub kontynuują jego prowadzenie z lat wcześniejszych, ze względu na utrzymujący się stan zatrudnienia na dzień 1 stycznia br. mają obowiązek dokonania ostatecznej korekty odpisów pod koniec roku.
Pytanie dotyczy ZFŚS. Wiem, że zwiększenia funduszu na emerytów dokonuje się na osobę, bez względu na to, przez ile miesięcy w roku pobiera emeryturę. Jak naliczyć odpis na koniec roku, gdy na dzień 1 stycznia2016 r. było 13 emerytów, w trakcie roku (od 22 stycznia i 1 maja) doszyły dwie kolejne osoby z uprawnieniami emerytalnymi, natomiast 16 lipca – jeden z emerytów zmarł?
Komisja socjalna, w skład której wchodzą przedstawiciele pracodawcy oraz związków zawodowych, na początku roku przygotowała protokół z pierwszego posiedzenia w którym zawarła informację o likwidacji jednego punku z obowiązującego regulaminu tj. dofinansowania do wypoczynku dzieci pracowników. Informacja ta była zawarta jedynie w protokole Komisji, nie została podana do publicznej wiadomości a informacje o likwidacji tego rodzaju wsparcia były przekazywane pracownikom ustnie. Czy taka procedura zmiany w regulaminie (na którą wyraził zgodę pracodawca i organizacja związkowa) jest zmianą obowiązującą? Czy też zmiana powinna być obwieszczona wszystkim pracownikom w sposób przyjęty u danego pracodawcy i wejść w życie po 2 tygodniach? Czy pracodawca ma możliwość odrzucenia wniosków pracowników, którzy pomimo informacji o braku tego rodzaju dofinansowania złożyli o nie wnioski?
Proszę o informację, jak powinniśmy postąpić ze środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w razie możliwej likwidacji lub upadłości pracodawcy. Co z funduszami, które pozostaną na koncie ZFŚS, a także udzielonymi ze środków funduszu pożyczkami? Czy pożyczkobiorcom wraz z upadłością lub likwidacją firmy kwoty pozostałe do spłaty mogą zostać umorzone? Nasz regulamin ZFŚS mówi jedynie o tym, że dopuszczalne jest umorzenie pożyczki do 50% kwoty decyzją pracodawcy (w założeniu miało to jednak dotyczyć przypadków, gdy pracownik jest w szczególnie ciężkiej sytuacji, a nie sytuacji likwidacji czy upadłości firmy).
Rozwiązujemy z pracownikiem umowę o pracę za wypowiedzeniem (stosunek pracy ustanie z dniem 30 lipca 2016 r.). Pracownikowi udzielona została pożyczka ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Według regulaminu ZFŚS należy ją spłacić do końca okresu trwania umowy (w razie niespłacenia – pracodawca może zwrócić się o zapłatę do solidarnie odpowiedzialnych poręczycieli). Zastanawiamy się jednak nad zmianą regulaminu po to, by pracownicy mogli kontynuować spłatę pożyczki także po zakończeniu umowy. Czy rozwiązanie takie jest dopuszczalne?
Z funduszu socjalnego przyznajemy dofinansowanie do urlopu (na tzw. wczasy pod gruszą), którego regulaminowym warunkiem wypłaty jest skorzystanie w danym roku z nieprzerwanego 2-tygodniowego okresu wypoczynku. W tym roku w firmie zapadła decyzja, że pracownicy niektórych zespołów mogą w „sezonie urlopowym” skorzystać z pojedynczych dni urlopu albo tylko jednego tygodnia z racji na prowadzony ważny projekt biznesowy (resztę urlopu można będzie wykorzystać pod koniec roku). Jak powinniśmy postąpić w tej sytuacji? Czy w takim wypadku możemy przyznać tym osobom dofinansowanie do „gruszy”? Nie chcemy nikogo pokrzywdzić, gdyż problem ten wyniknął z decyzji firmy.
Czy do oceny sytuacji materialnej rodziny dla celów funduszu świadczeń socjalnych, oprócz dochodów wykazanych w PIT, powinno się brać również dochody nieopodatkowane, takie jak np. stypendia, alimenty czy świadczenie 500+?
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas