Narzędzia:
Trybunał Konstytucyjny zakwestionował regulacje przyznające kierowcom w transporcie międzynarodowym prawo do zwrotu kosztów noclegu w wysokości określonej w rachunku lub w formie ryczałtu za noclegi. Sprawdźmy, co w praktyce oznacza to dla pracodawców.
Czy kierowca samochodu osobowego, zatrudniony w sekcji administracji działu produkcji, jest pracownikiem zatrudnionym na stanowisku robotniczym? Głównym zadaniem kierowcy jest użytkowanie pojazdu w celu realizacji zadań wyznaczanych przez zarząd i kierownika sekretariatu zarządu, tj. dostarczanie dokumentacji do urzędu miasta, urzędu pocztowego lub celnego, a także urzędu skarbowego.
Czy osoba zatrudniona jako kierowca na umowę zlecenia musi posiadać badania psychotechniczne i orzeczenie lekarskie wydane przez lekarza uprawnionego do badań lekarskich osób kierujących, czy też wystarczy sama medycyna pracy? Czy wystarczy, gdy umieszczę w umowie zapis, że badania leżą po stronie zleceniobiorcy, czy też muszę podsiadać te zaświadczenia?
Jesteśmy pracodawcą samorządowym. Od 1 października 2011 r. zatrudniamy pracownika na stanowisku kierowcy autobusu. W pierwszym dniu zatrudnienia pracownik przedłożył oświadczenie o braku zakazu wykonywania zawodu kierowcy. Pracodawca nie wystąpił do Krajowego Rejestru Karnego o weryfikację tego oświadczenia. Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami pracodawca jest zobowiązany do posiadania w aktach osobowych zaświadczenia z KRK, w celu potwierdzenia niekaralności tej osoby? Jaka bałaby podstawa prawna wskazana w zapytaniu o udzieleniu informacji o osobie, w przypadku konieczności jej uzyskania?
Kierowcy wykonujący transport międzynarodowy mają zostać objęci stałym ryczałtem na pokrycie kosztów podróży służbowej. Określi on wysokość należności na pokrycie tych kosztów z uwzględnieniem m.in. limitu za nocleg. Ryczałt noclegowy nie będzie musiał być wypłacany, jeżeli pracodawca zapewni kierowcy możliwość noclegu w kabinie o odpowiednim standardzie.
Na dziś i jutro zaplanowane są pierwsze spotkania przedstawicieli polskiego rządu – minister infrastruktury i rozwoju Marii Wasiak oraz ministra pracy i polityki społecznej Władysława Kosiniaka-Kamysza – z ich niemieckimi odpowiednikami. Tematem rozmów ma być kontrowersyjna interpretacja niemieckich władz w zakresie stosowania nowych przepisów o płacy minimalnej.
Czy pracownik zatrudniony na stanowisku kierowcy samochodu służbowego urzędu gminy zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy, dowożący samochodem służbowym (do 3,5 t i 9 miejsc siedzących łącznie z kierowcą) w dniach od poniedziałku do piątku dzieci niepełnosprawne w myśl art. 17 ust. 3a ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty do placówek szkolnych, ma prawo do wypłaty diety jeśli przebywa poza miejscowością, w której jest siedziba pracodawcy ponad 8 godzin, np. od 6.30 do 16.00, czy tylko do zwrotu godzin nadliczbowych? Czas pracy urzędu: poniedziałek, wtorek, czwartek i piątek od 7.30 do 15.00 oraz środa od 7.30 do 17.30. Jego wyjazd polega na rozwiezieniu kilkorga dzieci do właściwych placówek szkolnych, ewentualnie załatwieniu kilku spraw urzędowych, a następnie oczekiwaniu (często kilka godzin) na zakończenie zajęć przez dzieci w placówkach szkolnych i powrocie do miejscowości, w której jest siedziba pracodawcy. Pytanie o prawo do diety pojawia się również w stosunku do drugiego pracownika urzędu (nie kierowcy), który w myśl art. 17 ust. 3a ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty podczas takiego wyjazdu jest opiekunem dzieci. Pracownik będący opiekunem dzieci w czasie wyjazdu również przebywa poza miejscowością, w której jest siedziba urzędu ponad 8 godzin. I po porannym rozwiezieniu dzieci do placówek szkolnych oczekuje wraz z kierowcą na ich odebranie bez świadczenia pracy.
Jesteśmy firmą transportową. W naszym regulaminie wynagradzania nie uregulowano zasad obciążania za przepały paliwa i wynagrodzenia (ekwiwalentu) za oszczędności. Czy taka regulacja może nastąpić w drodze zarządzenia, czy też musi to zostać ujęte w regulaminie? W firmie funkcjonuje organizacja związkowa.
Jednostka samorządowa (urząd gminy) zatrudnia kierowców autobusów, którym do wykonywania pracy niezbędna jest karta kierowcy. Kto płaci za wyrobienie karty kierowcy? Czy pracodawca zobowiązany jest do zwrotu kosztu wyrobienia karty kierowcy pracownikowi?
Czy należy prowadzić indywidualną kartę ewidencji nieobecności kierowcy dla pracownika, który ma stanowisko mechanik-kierowca i funkcję kierowcy wykonuje bardzo rzadko? W indywidualnej karcie należy ewidencjonować odpoczynki tygodniowe. Co należy rozumieć pod tym pojęciem i jakie powinny być zapisywane tutaj godziny? Czy zapisujemy tu wolne weekendy, święta po 24 godz. za każdy dzień? Jeżeli pracownik ma urlop i w karcie jest on już wykazany, to czy dodatkowo uwzględnić można to w odpoczynkach tygodniowych, ponieważ urlop miał w piątek, a w sobotę i niedzielę nie pracował i miał odpoczynek?
Choć pracodawca nie ma obowiązku wypłacania należności z tytułu diet i ryczałtów za noclegi kierowcy międzynarodowego transportu samochodowego, który odbywa podróże w ramach swego miejsca świadczenia pracy, to jednak specyficzne koszty przez niego ponoszone powinny mu być rekompensowane (jako składnik, zwiększenie wynagrodzenia) na zasadach określonych w umowie o pracę lub w aktach wewnątrzzakładowych.
Postanowienie umowy o pracę przyznające pracownikowi zatrudnionemu w charakterze kierowcy międzynarodowego transportu samochodowego prawo do diet - jako bardziej korzystne dla pracownika niż przepisy prawa pracy - nie narusza przepisów prawa pracy i jest ważne.
Wyrok SN z 23 czerwca 2010 r., II PK 372/09
Ustawa z 15 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o czasie pracy kierowców oraz ustawy o transporcie drogowym wprowadziła nowe regulacje dotyczące obowiązków przedsiębiorcy wykonującego przewóz drogowy. Zgodnie z ww. ustawą przedsiębiorca wykonujący przewóz drogowy jest obowiązany wystawić kierowcy wykonującemu przewóz drogowy zatrudnionemu u tego przedsiębiorcy zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu. Przepisy stosuje się odpowiednio do kierowcy niezatrudnionego przez przedsiębiorcę, lecz wykonującego osobiście przewozy na jego rzecz, oraz do przedsiębiorcy osobiście wykonującego przewozy drogowe. Gmina zatrudnia kierowcę do przewozu osób niepełnosprawnych i innych autobusem będącym jej własnością. W świetle nowych regulacji prawnych zachodzi pytanie - czy gmina jest przedsiębiorcą i zgodnie z ustawą o czasie pracy kierowców powinna wydawać zaświadczenie, o którym mowa w art. 31 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców? Proszę o wyrażenie opinii w powyższej kwestii.
Na kim ciąży obowiązek wystąpienia z zapytaniem o niekaralność - na pracodawcy czy na pracowniku (dot. kierowcy autobusów)? Proszę o podanie podstawy prawnej.
Obecnie kierowca, który nie prowadzi samochodu i potrzebuje tzw. zaświadczenia o nieprowadzeniu, może je uzyskać tylko z 3 przyczyn - choroby, urlopu lub prowadzenia innego, specjalistycznego pojazdu. Nietrudno zauważyć, że życie przynosi nam dużo więcej powodów, przez które nie możemy wykonywać swojej pracy. W związku z tym, w ramach dostosowywania polskich przepisów do regulacji unijnych, Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło projekt zmian w formularzu zaświadczenia, który rozszerza katalog przyczyn usprawiedliwiających nieprowadzenie pojazdu. Jakie to będą okoliczności?
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas