Narzędzia:
Zatrudnieni pracownicy wykonują pracę kierowcy samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony. Wynagrodzenie jest to stała kwota brutto wpisana w umowie o pracę. Czy powinniśmy płacić też nadgodziny, nocki itp.? Jak wyliczać im czas pracy? Wyjeżdżają w poniedziałek rano i wracają w piątek wieczorem.
Mamy zatrudnić na 1/2 etatu kierowcę, którego praca polegać ma na dostarczeniu do Niemiec towaru raz w tygodniu w ciągu dwóch dni. Zajmuje mu to maksymalnie 20 godzin . Dni wyjazdu nie są stałe ale wyjazd tylko raz. Jak określić w umowie o pracę system pracy, wynagrodzenie oraz limit godzin, po których przysługują nadgodziny. W ciągu doby praca wynosi do 10 godz., w tygodniu 20 godzin i chcemy wprowadzić 3-miesięczny okres rozliczeniowy.
Prowadzę firmę transportową na terenie kraju i nie wiem do końca, czy mam dobrze sformułowaną umowę i czy prawidłowo naliczam wypłatę dla kierowcy. Mając podpisaną taką umowę o pracę, np. stanowisko - kierowca, etat - pełny, stawka 5 zł za h, 150 zł - ryczałt za nadgodziny, 100 zł - ryczałt za pracę w nocy, praca 8 h dziennie i 40 tygodniowo, rejon pracy województwo warmińsko-mazurskie i województwa ościenne. Przykładowo, za listopad 2009 r. wypłacono pracownikowi: 160 godzin x 5 zł + 150 zł + 100 zł + 500 zł (ponieważ stawka godzinowa nie pokryła najniższej krajowej, te 500 zł jako np. premia „regulowana”). Czy to jest prawidłowo, czy muszę do umowy zrobić aneks związku z tą premią? Kierowca wyjechał z Olsztyna do Krakowa, czy należy wystawić delegację?
Od jakiegoś czasu pojawiają się sprzeczne opinie dotyczące opodatkowania diet kierowców. Wszystko dlatego, że w wielu przypadkach kierowcy, obok niskiej płacy zasadniczej, otrzymują diety, które nawet kilkukrotnie przewyższają podstawę wynagrodzenia. Nie podoba się to organom podatkowym, które kwestionują zwolnienie podatkowe diet kierowców, jako obchodzące przepisy prawa. Sprawdź, jak na ten temat wypowiedział się Naczelny Sąd Administracyjny!
Czy osobie zatrudnionej jako kierowca, która ma wpisane w umowie jako miejsce pracy siedzibę pracodawcy, należy się delegacja przy każdym wyjeździe poza tę siedzibę? Jeśli tak, to co z delegacjami za granicę i oskładkowaniem diet?
Jesteśmy organizacją pożytku publicznego, która prowadzi warsztat terapii zajęciowej. Zatrudniamy kierowcę autobusu 15-osobowego, który przywozi i odwozi uczestników warsztatu (czyli osoby niepełnosprawne). W związku z tym, że teraz kierowcy mają robić szkolenia kwalifikacyjne (przewożenie osób), moje pytanie brzmi: czy nasz kierowca też musi takie szkolenie odbyć?
Zatrudniamy kierowców autobusowych w miesięcznym okresie rozliczeniowym. Dla niektórych dzień 15 sierpnia będzie dniem pracy. Dostanie wolne za ten dzień i nie będzie 100% płatnych nadgodzin. Dla innych, którzy będą mieli wolne 15 sierpnia bo tak przypada im dzień wolny a będą pracować w niedzielę bo tak wynika z harmonogramu pracy. Kiedy w takim razie tym pracownikom dać wolne i jak za ten dzień zapłacić? A jeżeli nie wykorzystają dnia wolnego?
Moje pytanie dotyczy badań psychotechnicznych kierowców samochodów osobowych (służbowych) niepodlegających pod ustawę o transporcie drogowym (tj. do 3,5 t, poniżej 9 osób, bez zarobkowego przewozu osób). Dnia 7 marca 2008 r. został opublikowany komunikat Krajowego Konsultanta w dziedzinie medycyny pracy nr KKMP 10/08 w celu ujednolicenia interpretacji przepisów dotyczących badań pracowników używających samochodów służbowych podlegających pod ustawę i niepodlegających pod nią. Konsultacja zlecona była przez Instytut Medycyny Pracy w Łodzi. Z treści komunikatu wynika, że badania psychotechniczne zaleca się jednym i drugim. Z ustawy to nie wynika. Pytanie brzmi: czy badania psychotechniczne mają mieć wykonywane wszyscy używający samochody służbowe, czy tylko ci, którzy podlegają pod ustawę o transporcie drogowym?
Moja firma zamierza oskładkować wypłacane kierowcom samochodów ciężarowych diety za podróże służbowe. Czy taki składnik wynagrodzenia wchodzi do wynagrodzenia chorobowego i ekwiwalentu za urlop?
Firma (zakład produkcyjny) zatrudnia 2 kierowców, którzy poza wykonywaniem pracy kierowcy, w tzw. „międzyczasie” wykonują także prace operatorów maszyn. W jaki sposób powinna być prowadzona ich ewidencja czasu pracy, jaki obowiązuje ich wymiar czasu pracy - ile godzin dziennie mogą pracować, ile godzin mogą prowadzić samochody, w jakim wymiarze powinny być przerwy, czy mogą pracować w godzinach nadliczbowych? Interesuje mnie także szczegółowe wyjaśnienie kwestii sposobu ich wynagradzania i rozliczania. Czy w umowie o pracę, poza stawką godzinową, mogą być zawarte informacje o tzw. dodatkach za trasę?
W związku z ustawą o czasie pracy kierowców - jej nowelizacją, która mówi, że nie może on przekraczać w porze nocnej 10 godzin - mam pytanie: kierowca karetki pogotowia pracował w porze nocnej 12 godzin. 0d 19.00 do 7.00 pozostawał w gotowości do pracy. Czy limit 10 godzin dotyczy również takiej sytuacji?
Zatrudniamy kierowców w podstawowym systemie czasu pracy. Zajmują się zwózką mleka od dostawców. Niektóre trasy zwózki z terenu działania Spółki są na tyle daleko, że czas pracy kierowców wynosi więcej niż 8 godzin na dobę. Czy w związku z tym możemy wprowadzić ryczałt za pracę w nadgodzinach? Czy wtedy także trzeba byłoby wykazywać nadgodziny?
Czy ograniczenie czasu pracy kierowcy do 10 godz., podczas gdy pracuje w tej dobie w porze nocnej (np. 22.00-6.00), dotyczy tylko operacji planowania pracy, czy kierowca ma bezwzględnie zakończyć pracę na środku drogi po 10 godzinach pracy? Jakie są konsekwencje złamania tej zasady ze względu np. na zatory na drodze, brak miejsca na parkingu? Ewidencja czasu pracy (która zawiera informacje o pracy w dniach roboczych i wolnych, nadgodzinach, dyżurach i nocnych) ma być wykonywana na podstawie tarczek tacho, danych z tachografu cyfrowego oraz innych zapisów i ma być przetrzymywana przez okres 3 lat po okresie jej objętym, czy w związku z tym te tarczki i dane z tachografu cyfrowego mają być również przetrzymywane 3 lata (dla ITD tarczki mają być przetrzymywane tylko 1 rok)?
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas