Płatnicy i osoby fizyczne zlecający wykonanie dzieła na podstawie umowy o dzieło, od 1 stycznia 2021 r. mają nowy obowiązek. Chodzi o zgłaszanie umów o dzieło do ZUS. Właśnie pojawił się projekt rozporządzenia zawierający wzór formularza, który w takiej sytuacji trzeba będzie wypełnić. Ten dokument to RUD – zgłoszenie umowy o dzieło.
Dokument RUD – zgłoszenie umowy o dzieło umożliwi ZUS prowadzenie ewidencji zawieranych przez płatników składek lub osoby fizyczne umów o dzieło z osobami, z którymi nie pozostają w stosunku pracy lub jeżeli w ramach takiej umowy nie wykonują pracy na rzecz pracodawcy z którym pozostają w stosunku pracy.
Na zgłoszenie umowy o dzieło do ZUS na formularzu RUD będzie 7 dni od dnia zawarcia umowy o dzieło.
Pobierz formularz
W zgłoszeniu umowy o dzieło, czyli formularzu RUD, trzeba będzie podać dane zamawiającego wykonanie dzieła, dane wykonawcy dzieła, a także informacje o zawartych umowach o dzieło.
Przypomnijmy, że nowy obowiązek został uregulowany w tzw. tarczy 1.0. Przewiduje ona nowelizacje ustawy o ubezpieczeniach społecznych. Po zmianach płatnik składek lub osoba fizyczna zlecająca dzieło będzie musiała informować ZUS o zawarciu każdej umowy o dzieło, jeżeli umowa taka zawarta zostanie z osobą, z którą nie pozostaje w stosunku pracy lub jeżeli w ramach takiej umowy nie wykonuje pracy na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy, w terminie 7 dni od dnia zawarcia tej umowy (będzie to wynikać z art. 36 ust. 17 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych).
Pobierz przydatne narzędzie:
Płatnik składek lub osoba fizyczna zlecająca dzieło będą zobowiązani do informowania ZUS o zawarciu każdej umowy o dzieło, jeżeli:
Powiązane porady i dokumenty:
Poznaj nowe terminy wpłat zaliczek na PIT dla niektórych branż
Redakcja portalu