Polski Ład a kopie certyfikatu rezydencji – sprawdź, czy będą zmiany

Bogdan Świąder
Bogdan Świąder
30.09.2021AKTUALNE

Polski Ład a kopie certyfikatu rezydencji – sprawdź, czy będą zmiany

Polski Ład (projekt) zawiera zmiany dotyczące certyfikatów rezydencji. Upewnij się, czy polscy płatnicy, wypłacający należności osobom zagranicznym w celu zastosowania niższej stawki podatku u źródła, będą posługiwać się kopią certyfikatu rezydencji.

Z artykułu dowiesz się m.in.:
  • Kiedy można zastosować stawkę podatku wynikającą z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową
  • W jaki sposób tarcza antykryzysowa 4.0 złagodziła obowiązki związane z posługiwaniem się certyfikatem rezydencji w związku z wystąpieniem pandemii koronawirusa SARS-CoV-2
  • W jakich przypadkach od 1 stycznia 2022 r. miejsce siedziby podatnika do celów podatkowych będzie mogło zostać potwierdzone kopią certyfikatu rezydencji

Certyfikat rezydencji to zaświadczenie o miejscu siedziby do celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca siedziby podatnika.

Nasza spółka wypłaca należności zagranicznym podmiotom, pobierając podatek u źródła. W celu poboru podatku według niższej stawki żądaliśmy od nich certyfikatu rezydencji. W większości przypadków, w okresie pandemii SARS-CoV-2, otrzymujemy kopię certyfikatu rezydencji, która uprawnia nas do zastosowania stawki podatku wynikającej z określonej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Czy można nadal stosować to uprawnienie? Tak, polski płatnik, który wypłaca należności zagranicznemu kontrahentowi w celu zastosowania niższej stawki podatku może uwzględniać kopię certyfikatu rezydencji na podstawie ministerialnego rozporządzenia. Zmiany w przepisach określanych jako Polski Ład wprowadzą na stałe do ustawy o CIT możliwość posługiwania się kopią certyfikatu rezydencji zagranicznego podmiotu.

Zryczałtowany podatek dochodowy

Ustawa o CIT stanowi, że osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat niektórych należności, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwoty 2 mln zł na rzecz tego samego podatnika, są obowiązane jako płatnicy pobierać w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat.

Zasadę tę stosujemy do wypłaty należności podmiotom zagranicznym z tytułu m.in. 

odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) (art. 21 ust. 1 pkt 1)

stawka 20%

opłat za świadczone usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej wykonywanej przez osoby prawne mające siedzibę za granicą (art. 21 ust. 1 pkt 2)

stawka 20%

świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze (art. 21 ust. 1 pkt 2a)

stawka 20%

Stawka podatku – należyta staranność

Jednocześnie przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż wskazane, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności.

Potrzebny certyfikat rezydencji

Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe, pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika do celów podatkowych uzyskanym certyfikatem rezydencji. 

Oznacza to, że w sytuacji, gdy kontrahent zagraniczny posiadający status nierezydenta chce, aby polski podmiot pobierał zryczałtowany podatek do uzyskiwanych przychodów według stawki wynikające z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, to powinien przedłożyć aktualny certyfikat rezydencji.

Stosowanie kopii certyfikatu rezydencji

W ustawie o CIT ulgowo potraktowano wypłatę mniejszych kwot zagranicznym podmiotom w zakresie usług niematerialnych, czyli z tytułu świadczeń:

  • doradczych,
  • księgowych,
  • badania rynku,
  • usług prawnych,
  • usług reklamowych,
  • zarządzania i kontroli,
  • przetwarzania danych,
  • usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu,
  • gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze.

W przypadku takich przychodów miejsce siedziby podatnika do celów podatkowych może zostać potwierdzone kopią certyfikatu rezydencji, jeżeli:

  • kwota wypłacanych na rzecz tego samego podmiotu należności nie przekracza 10 tys. zł w roku kalendarzowym, a
  • informacje wynikające z przedłożonej kopii certyfikatu rezydencji nie budzą uzasadnionych wątpliwości co do zgodności ze stanem faktycznym.

Certyfikat rezydencji w czasie pandemii

Jeszcze bardziej złagodzono obowiązki związane z posługiwaniem się certyfikatem rezydencji w związku z wystąpieniem pandemii koronawirusa SARS-CoV-2, wprowadzając odpowiednie przepisy ustawowe – tzw. tarcza antykryzysowa 4.0. do wcześniejszej ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.

Zgodnie z nimi w czasie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego w związku z COVID-19, a także w okresie kolejnych 2 miesięcy po ich odwołaniu, miejsce zamieszkania i siedziby podatnika do celów podatkowych może być potwierdzone kopią certyfikatu rezydencji, jeżeli informacje wynikające z przedłożonej kopii certyfikatu rezydencji nie budzą uzasadnionych wątpliwości co do zgodności ze stanem faktycznym.

Dodatkowo w przypadku certyfikatu rezydencji niezawierającego okresu jego ważności, w odniesieniu do którego okres kolejnych 12 miesięcy upływa w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego w związku z COVID-19, płatnik przy poborze podatku uwzględnia ten certyfikat przez okres obowiązywania tych stanów oraz przez okres 2 miesięcy po ich odwołaniu.

Certyfikat rezydencji w formacie PDF

Skan otrzymanego certyfikatu rezydencji, który zostanie przesłany drogą elektroniczną w formacie PDF, należy traktować jako kopię w postaci elektronicznej.

W czasie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego w związku z COVID-19, a także w okresie kolejnych 2 miesięcy po ich odwołaniu, warunek uzyskania przez płatnika certyfikatu rezydencji od podatnika uważa się za spełniony także w przypadku, gdy płatnik posiada certyfikat rezydencji tego podatnika obejmujący 2019 rok lub 2020 rok oraz oświadczenie podatnika co do aktualności danych w nim zawartych.

Kontynuacja uprawnień po epidemii – możliwa kopia certyfikatu rezydencji

Obecnie w związku z pandemią można posługiwać się kopiami certyfikatów rezydencji, bez ograniczenia do usług niematerialnych i ograniczenia kwotowego. Dlatego też w ustawie w ramach Polskiego Ładu wprowadzono posługiwanie się kopią certyfikatu jako zasadę ogólną.

Oznacza to, że zostaną uchylone odpowiednie regulacje w ustawie o CIT. Na podstawie aktualnych przepisów miejsce siedziby podatnika do celów podatkowych może zostać potwierdzone kopią certyfikatu rezydencji, jeżeli kwota wypłacanych na rzecz tego samego podmiotu należności nie przekracza 10 tys. zł w roku kalendarzowym, a informacje wynikające z przedłożonej kopii certyfikatu rezydencji nie budzą uzasadnionych wątpliwości co do zgodności ze stanem faktycznym.

Ważne! 

Od 1 stycznia 2022 r. będzie obowiązywać zasada, żemiejsce siedziby podatnika do celów podatkowych może zostać potwierdzone kopią certyfikatu rezydencji, jeżeli informacje wynikające z przedłożonej kopii certyfikatu rezydencji nie budzą uzasadnionych wątpliwości, co do zgodności ze stanem faktycznym.

Nie zmienią się natomiast pozostałe regulacje dotyczące zasad posługiwania się certyfikatem rezydencji. W przypadku udokumentowania miejsca siedziby zagranicznego podatnika do celów podatkowych certyfikatem rezydencji niezawierającym okresu jego ważności, polski płatnik przy poborze podatku uwzględnia ten certyfikat przez okres kolejnych 12 miesięcy od dnia jego wydania. Jeżeli w okresie 12 miesięcy od dnia wydania, miejsce siedziby tego podatnika uległo zmianie, jest on obowiązany do niezwłocznego przedstawienia nowego certyfikatu rezydencji.

Jeżeli podatnik nie dopełni tego obowiązku, odpowiedzialność za niepobranie przez płatnika lub pobranie podatku w wysokości niższej od należnej ponosi podmiot zagraniczny.

Źródło

art. 2 pkt 53 lit. f projektu ustawy z o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (w wersji przesłanej do Sejmu).

Autorem odpowiedzi jest: 

Bogdan Świąder


Bogdan Świąder
AUTOR
Bogdan Świąder – z wykształcenia prawnik, od 2007 roku licencjonowany doradca podatkowy, dziennikarz, redaktor kilku ogólnopolskich gazet, wieloletni pracownik organów podatkowych w których zajmował się podatkami dochodowymi, VAT, kontrolą oraz sprawami karnymi skarbowymi. Autor licznych artykułów z zakresu prawa podatkowego, prawa celnego, spraw karnych skarbowych.

Sprawdź inne artykuły w kategorii Płace

Nagrody i wyróżnienia

Certyfikat rzetelnosci Laur zaufania SMB logo Top firma

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo