Czas wakacji to czas rosnącego zapotrzebowania na osoby, które mogłyby wykonywać prace przy tzw. pracach sezonowych. Prace sezonowe jak sama nazwa wskazuje, związane są z wykonywaniem prac w określonych sezonach związanych z cyklami przyrody, z właściwościami pór roku, z warunkami klimatycznymi i atmosferycznymi. Sprawdźmy, na podstawie jakich umów zatrudniać pracowników sezonowych w 2023 roku.
W Kodeksie pracy, pojawia się natomiast pojęcie pracy o charakterze sezonowym w kontekście limitu umów zawieranych na czas określony.
Przeczytaj też:
Obejrzyj:
Prace sezonowe są co do zasady ograniczone czasowo, a zainteresowanie przedsiębiorców zatrudnieniem przy pracach związanych z sezonowością wzrasta w okresie letnim. Wiąże się to bezpośrednio ze zbiorami, np. owoców i warzyw w tym okresie, ale nie tylko. Z sezonowością mamy również do czynienia w innych branżach.
Prace sezonowe wykonywane są w szeroko pojętym hotelarstwie, w hotelach, hostelach, na kempingach, w gastronomii, rozrywce czy ośrodkach wypoczynkowych.
Prowadzący działalność hotelarsko-gastronomiczną w miejscowości nadmorskiej, Pan X rokrocznie zleca odpoczywającym od nauki studentom, czynności polegające na roznoszeniu ulotek reklamowych.
Praca na morzu: na statkach wycieczkowych czy promach również może być wykonywana w konkretnym przedziale czasowym uzależnionym od pór roku.
W związku ze wzmożoną pracą na statkach wycieczkowych, właściciel organizujący kursy po Morzu Bałtyckim zatrudnia dodatkowe 10 osób w ramach prac sezonowych przy pracach związanych z obsługą klienta.
Prace wykonywane w fabrykach, w przetwórstwie, na budowach, przy remontach lub w handlu to również prace, które mogą wiązać się ze wzmożonym zapotrzebowaniem na pracowników/zleceniobiorców sezonowo. Prace dorywcze, muzykowanie czy występy na ulicach wykonywane na rzecz osoby zatrudniającej, również należą do tego katalogu.
Praca sezonowa, wykonywana co do zasady na określony czas może być wykonywana podstawie różnego rodzaju umów.
Umowami najczęściej zawieranymi przez przedsiębiorców są:
Umowa o pracę może być zawarta na czas określony. Charakterystyczną cechą tej formy umowy o pracę jest wskazanie wyznaczonego terminu, w którym stosunek pracy ulegnie rozwiązaniu. Zawarcie umowy o pracę zawarta na czas prac sezonowych wiąże się po stronie pracodawcy z jednakowymi obowiązkami wynikającymi z zawarcia z pracownikiem umowy w ramach stosunku pracy.
W przypadku zatrudnienia pracowników do prac sezonowych, w umowie o pracę należy wskazać, że umowa została zawarta na czas określony w celu wykonywania prac o charakterze sezonowym.
Pracodawca powinien też wskazać, że zawarcie umowy w danym przypadku służy zaspokojeniu rzeczywistego okresowego zapotrzebowania, co oznacza, że pracownicy są zatrudniani, np. do prac polowych, porządkowych, magazynowych związanych z pielęgnacją i sprzedażą roślin ozdobnych, które są wykonywane wyłącznie w okresie wiosna – jesień, co jest niezbędne w tym zakresie w świetle wszystkich okoliczności zawarcia umowy.
Warto zwrócić uwagę, na warunki pracy w trakcie wykonywania prac sezonowych. W ramach umowy o pracę, pracownik nie może podjąć zatrudnienia bez ważnego orzeczenia lekarskiego stwierdzającego zdolność do wykonywania pracy oraz bez przeszkolenia w zakresie BHP.
Umowa zlecenia jest umową starannego działania, a zawarcie umowy wymaga zgodnego oświadczenia stron na realizację prac sezonowych. Obowiązek opłacania składek na ubezpieczenie społeczne za zleceniobiorców zależy od tego czy zawierana umowa zlecenia jest dla zleceniobiorcy jedynym tytułem do ubezpieczeń, a także od tego jaka jest podstawa wymiaru obowiązkowych składek na ubezpieczenie społeczne z innego tytułu.
Z przekazanych zleceniodawcy dokumentów powinno wynikać:
Dodatkowo zleceniodawca powinien otrzymać informację czy zleceniobiorca, który obowiązkowo podlega ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowemu i wypadkowemu zamierza przystąpić do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego.
Prowadząc działalność sezonową można korzystać z pracowników zatrudnionych przez agencję pracy tymczasowej. Ustawa z 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych pracę tymczasową definiuje jako wykonywanie przez zatrudnionego pracownika na rzecz pracodawcy użytkownika (pracodawcy, który korzysta z pracy pracownika tymczasowego) zadań:
Jak wynika z przepisów pracownik tymczasowy może zostać skierowany przez Agencję pracy tymczasowej do wykonywania pracy tymczasowej na rzecz jednego pracodawcy użytkownika przez okres nieprzekraczający łącznie 18 miesięcy w okresie obejmującym 36 kolejnych miesięcy.
Do limitu 3 umów oraz 33 miesięcy zatrudnienia na podstawie umów o pracę na czas określony nie wlicza się umów zawartych w celu wykonywania pracy o charakterze sezonowym.
Od 22 lutego 2016 r. okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony, a także łączny okres zatrudnienia na podstawie umów o pracę na czas określony zawieranych między tymi samymi stronami stosunku pracy, nie może przekraczać 33 miesięcy, a łączna liczba tych umów nie może być większa niż trzy.
Powyższe limity nie mają zastosowania do umów o pracę zawartych na czas określony:
1) w celu zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy,
2) w celu wykonywania pracy o charakterze dorywczym lub sezonowym,
3) w celu wykonywania pracy przez okres kadencji,
4) w przypadku gdy pracodawca wskaże obiektywne przyczyny leżące po jego stronie
– jeżeli ich zawarcie w danym przypadku służy zaspokojeniu rzeczywistego okresowego zapotrzebowania i jest niezbędne w tym zakresie w świetle wszystkich okoliczności zawarcia umowy.
Co ważne, zawarcie czwartej terminowej umowy o pracę sezonową (lub ponad limit 33 miesięcy), nie skutkuje zatrudnieniem pracownika na czas nieokreślony.
W sytuacji, gdy pracodawca jest osobą prowadzącą pozarolniczą działalność, to może dojść do zatrudnienia członka rodziny, np. na podstawie umowy o pracę przy pracach sezonowych.
Za członka rodziny (w myśl ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych) uważa się:
jeśli pozostają z nim we wspólnym gospodarstwie domowym i współpracują przy prowadzeniu działalności, zostanie potraktowane dla celów ubezpieczeń jako współpraca przy prowadzeniu działalności gospodarczej.
Nie dotyczy to osób, z którymi została zawarta umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego.
Natomiast, pomimo zatrudnienia członka rodziny na podstawie umowy o pracę będzie on traktowany jako osoba współpracująca przy prowadzeniu działalności gospodarczej z punktu widzenia ubezpieczeń społecznych.
Donata Hermann, ekspert ds. prawa i rynku pracy