Narzędzia:
Firma zatrudnia na część etatu pracownika odpowiadającego za stan bhp. Osoba ta prowadzi także własną działalność gospodarczą w zakresie bhp. Czy prawidłowe będzie zawarcie umowy z firmą pracownika, która przewiduje, że w razie nieobecności specjalisty ds. bhp w zakładzie pracy, usługi w ramach umowy będzie wykonywał pracownik jego firmy, posiadający odpowiednie uprawnienia?
Kiedy pracodawca ma obowiązek tworzyć etatową służbę bhp
Czy w ramach zastępstwa za nieobecnego pracownika służby bhp jego obowiązki można powierzyć specjaliście spoza zakładu pracy
Czy w umowie o pracę mogą być wymienione dwa stanowiska pracy? Konkretnie chodzi o łączenie funkcji inspektora ds. BHP z zatrudnieniem na stanowisku specjalisty ds. kadr i płac.
Nasz zakład pracy (uczelnia niepubliczna) przekroczył stan zatrudnienia 100 osób i obecnie zatrudnia już około 110 pracowników na etacie. Czy w związku z tym mamy obowiązek zatrudnienia pracownika z odpowiednimi kwalifikacjami w zakresie bhp? Dodam, że dotychczas w tym zakresie obsługiwała nas firma zewnętrzna, realizując wszystkie zadania wynikające z przepisów.
Zbliżamy się do zatrudnienia setnego pracownika. W związku z tym powinniśmy utworzyć służbę bhp. Z ilu osób powinna składać się ta jednostka (czy może to być osoba lub grupa osób wyłoniona spośród obecnych pracowników, czy ma to być kolejna zatrudniona)? Co w sytuacji, gdy nikt u nas nie ma kierunkowego przygotowania z zakresu bhp? Czy służbę bhp może stanowić zewnętrzny dostawca usług bhp, z którym od wielu lat współpracujemy przy codziennej obsłudze w tym zakresie? Jeśli będą to nasi pracownicy, to jak powinno wyglądać rozłożenie ich obowiązków (na jaką część etatu zatrudnia się służbę bhp)?
Od kiedy pracodawca ma obowiązek tworzenia służby bhp?
Ile osób powinno być zatrudnionych w służbie bhp?
Jak dokonać wyboru pracowników do etatowej służby bhp?
Jakie kwalifikacje powinien posiadać pracownik służby bhp?
W strukturach bhp przedsiębiorstwa są zatrudnieni – oprócz inspektorów i specjalistów – także dyrektor i zastępca dyrektora. Czy osoby te wlicza się do wymiaru co najmniej 1 pracownika służby bhp na każdych 600 pracowników?
Od przyszłego roku zwiększy się grono pracodawców, którzy uprawnieni są do samodzielnego wykonywania zadań służby bhp w swoim zakładzie pracy. Poznaj szczegóły zmian.
Z artykułu dowiesz się:
Którzy pracodawcy mogą aktualnie samodzielnie wykonywać zadania służby bhp?
Co się zmieni w tym zakresie od 2019 r.?
Czym uzasadnione są wprowadzane zmiany?
Każdy pracodawca jest zobowiązany zapewnić wykonywanie zadań przewidzianych dla służby bezpieczeństwa i higieny pracy. W zależności od wielkości zatrudnienia istnieje kilka wariantów wywiązania się z tego obowiązku.
Jak tworzy się służbę bhp w zależności od wielkości zatrudnienia?
Jakie kwalifikacje powinny posiadać osoby pełniące zadania służby bhp?
Czy członkiem służby bhp może być np. były inspektor PIP?
Zatrudniamy 75 pracowników, jednocześnie przez nasz zakład „przewija się” sporo osób zatrudnianych na podstawie umów zlecenia lub o dzieło. W sprawach związanych z BHP w razie potrzeby (szkolenia wstępne, okresowe, dla kierujących pracownikami) współpracujemy z BHP-owcem spoza zakładu pracy, który za swoje usługi wystawia fakturę VAT. Proszę o rozstrzygnięcie, czy postępujemy prawidłowo. Spotkałam się z poglądem, że do wielkości zatrudnienia, od której zależy obowiązek tworzenia służby BHP, powinno wliczać się także osoby zatrudniane na podstawie umów cywilnoprawnych.
To, w jaki sposób pracodawca wywiąże się z obowiązku utworzenia służby bhp, zależy od tego, ilu pracowników zatrudnia. Możliwości jest kilka. Przy czym należy pamiętać, że pracownik służby bhp (lub osoba spoza firmy, pełniąca tę funkcję) musi spełniać określone przepisami wymagania kwalifikacyjne.
Z początkiem lipca 2013 r. wszyscy pracownicy służb bhp oraz osoby spoza zakładu pracy pełniące zadania służby bhp zostali objęci nowymi wyższymi wymaganiami kwalifikacyjnymi. To dobra okazja nie tylko do zweryfikowania kwalifikacji służb bhp, ale także do przypomnienia, na jakich zasadach pracodawcy muszą tworzyć służby bhp.
Od 1 lipca 2013 r. pracownicy służby bhp oraz osoby wykonujące zadania służby bhp muszą spełniać pełne wymagania kwalifikacyjne. 30 czerwca 2013 r. kończy się okres przejściowy, zgodnie z którym funkcje w służbach bhp mogły pełnić osoby, które nie posiadały wymaganych kwalifikacji.
Do końca czerwca 2013 r. osoby zatrudnione w służbie bhp na podstawie umowy o pracę lub wykonujące zadania takiej służby na innej podstawie niż stosunek pracy (np. umowy o dzieło czy zlecenia) mają możliwość uzupełnienia poziomu swojego wykształcenia do wymaganego na zajmowanym stanowisku.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas