Narzędzia:
Pracownica samorządowa w styczniu 2012 r. urodziła dziecko niepełnosprawne. Wróciła do pracy jednak teraz chce wziąć urlop wychowawczy. Na jaki okres może skorzystać z tego urlopu? Jakich formalności należy dopełnić, aby pracownica mogła iść na urlop wychowawczy?
Do 30 kwietnia 2013 r. samorządowcy muszą złożyć oświadczenia o stanie majątkowym. Niedochowanie terminu może skutkować utratą wynagrodzenia lub nawet stanowiska.
Nasza jednostka budżetowa w regulaminie wynagrodzenia ma następujący zapis dotyczący dodatku stażowego: ,,Dodatek za wieloletnią pracę jest składnikiem wynagrodzenia. Wysokość, warunki przyznawania i termin wypłaty określa art. 38 ust. 1 z dnia 21 listopada 2008 o pracownikach samorządowych oraz § 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 w sprawie wynagrodzenia pracowników samorządowych. Dodatek za wieloletnią pracę przysługuje w okresie pobierania wynagrodzenia za czas choroby oraz zasiłków wypłacanych z ZUS”. W naszej jednostce dodatku stażowego nie wlicza się do podstawy wymiaru wynagrodzenia chorobowego oraz do podstawy zasiłków chorobowych wypłacanych z ZUS. Czy w takim przypadku wliczać ten dodatek do podstawy zasiłku macierzyńskiego, czy też należy wypłacać go odrębnie?
Posłowie domagają się likwidacji gabinetów politycznych w organach samorządu terytorialnego, czyli stanowisk doradców i asystentów. Projekt stosownej nowelizacji przepisów jest już w Sejmie.
Czy dodatek stażowy powinien być uwzględniany w podstawie wymiaru świadczenia rehabilitacyjnego pracownika samorządowego?
Burmistrz został ponownie wybrany na kolejną kadencję. Czy zatrudnienie należy traktować jako ciągłość pracy i wystarczy zaświadczenie o wybraniu i ślubowanie, czy należy np. podpisać nową umowę użyczenia na używanie samochodu prywatnego do celów służbowych i wydać nowe skierowanie na wstępne badania lekarskie przez nowego przewodniczącego rady (te dokumenty zostały podpisane przez poprzedniego przewodniczącego rady przy wybraniu w pierwszej kadencji)?
Czy pracownikowi zatrudnionemu na stanowisku sekretarza szkoły przysługuje z tytułu zajmowanego stanowiska dodatek funkcyjny, czy tylko podstawa wynagrodzenia zasadniczego wynikająca z grupy zaszeregowania? Dodam, iż w placówce oświatowej zatrudnionych jest ponad 80 pracowników (łącznie pedagogicznych oraz administracji i obsługi) i uczęszcza do niej ponad 500 uczniów.
W instytucji obowiązuje regulamin wynagradzania przyjęty zarządzeniem wójta, zgodny z rozporządzeniem z 18 marca 2009 r., którego załącznikiem jest tabela szczegółowych wymagań kwalifikacyjnych. Na dzień dzisiejszy zatrudnienie jest zgodne z tym załącznikiem. Problem polega na tym, że napisany jest wniosek o dofinansowanie w ramach realizacji projektu systemowego na 2012 r. z funduszy EFS, w którym przewiduje się zatrudnić w ramach umowy o pracę animatora lokalnego i asystenta rodziny, ale stanowisk tych nie ma w załączniku do regulaminu wynagradzania ani w załączniku do rozporządzenia. Jak należy postąpić w tej sytuacji - czy na użytek projektu można zatrudnić animatora i asystenta pomimo że stanowisk tych nie ma w wykazie stanowisk w regulaminie wynagradzania, czy też należy zmienić regulamin i stanowiska te wprowadzić (ale co w takim razie ze stanowiskiem, którego nie przewiduje rozporządzenie)? Proszę o pomoc i podpowiedź, jak zgodnie z prawem zatrudnić pracowników na ww. stanowiskach?
W przypadku otrzymania przez pracownika samorządowego ponownej negatywnej oceny okresowej, umowa o pracę rozwiązuje się z zachowaniem okresów wypowiedzenia (art. 27 ust. 9 ustawy o pracownikach samorządowych). Użycie przez ustawodawcę sformułowania „skutkuje rozwiązaniem umowy o pracę” może wskazywać, że rozwiązanie następuje z mocy prawa, bez potrzeby składania przez pracodawcę oświadczenia woli. Pracodawca winien zatem wyłącznie poinformować pracownika o terminie, w jakim ta umowa rozwiąże się, ustalając na podstawie posiadanych dokumentów okres wypowiedzenia. Skoro umowa rozwiązuje się z mocy prawa, to naszym zdaniem nie może mieć zastosowania, poprzez art. 43 ustawy, przepis zawarty w art. 39 Kodeksu pracy o zakazie wypowiadania przez pracodawcę umowy o pracę pracownikowi, któremu brakuje 4 lat do osiągnięcia wieku emerytalnego. Proszę o opinię w tej sprawie.
Chcemy zatrudnić pracownika, który wcześniej był już zatrudniony w jednostce samorządowej na stanowisku urzędniczym na czas nieokreślony. W tym okresie zatrudnienia nie odbył służby przygotowawczej, gdyż przepisy poprzedniej ustawy o pracownikach samorządowych nie stawiały takiego wymogu. Czy zatem tę osobę należy uznać za osobę nie podejmującą u nas pracy po raz pierwszy i zatrudnić od razu na czas nieokreślony, bez obowiązku odbycia służby przygotowawczej i złożenia egzaminu?
Czy umowa o pracę zawarta z pracownikiem samorządowym, oprócz określenia stron umowy, warunków zatrudnienia i terminu rozpoczęcia pracy może zawierać zapis o treści: „Oświadczam, że egzemplarz niniejszej umowy otrzymałem i po zapoznaniu się z jej treścią zaproponowane mi warunki pracy i wynagrodzenia przyjmuję. Zobowiązuję się do przestrzegania porządku i dyscypliny pracy. Ponadto oświadczam, że znane mi są przepisy dot. naruszenia tajemnicy państwowej i służbowej”. Czy umieszczenie takiego oświadczenia jest niezgodne z przepisami prawa pracy?
Dyrektor OSiR został powołany na stanowisko wiceburmistrza miasta i odszedł na urlop bezpłatny, aby móc piastować ww. funkcję. Czy można zatrudnić innego pracownika OSiR na stanowisku dyrektora na czas pełnienia funkcji przez tego pierwszego dyrektora? Jeśli tak, to jak można przeprowadzić zatrudnienie i jakie byłoby najlepsze rozwiązanie w ww. sytuacji?
W jednostce organizacyjnej samorządu terytorialnego zatrudniamy w oparciu o ustawę o pracownikach samorządowych pracowników na stanowiskach pomocniczych, np. pracowników socjalnych, specjalistów pracy z rodziną. Nie są to stanowiska urzędnicze. Czy dyrektor jednostki może opracować i stosować regulamin oceny pracowniczej obejmujący wszystkich zatrudnionych w zarządzanej jednostce pracowników? Czy dyrektor nie ma prawa stosować systemu ocen pracowniczych wobec stanowisk nieurzędniczych i winien wyłącznie oceniać grupę stanowisk urzędniczych?
Dnia 26 listopada 2011 r. wchodzi w życie nowelizacja przepisów, która zapewni osobom niepełnosprawnym pierwszeństwo przy ubieganiu się o pracę w służbie cywilnej, urzędach państwowych oraz samorządach.
Od 1 stycznia 2012 r. ulegnie zmianie status pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie mianowania. Przekształci się on z mocy prawa w stosunek pracy zawarty na podstawie umowy na czas nieokreślony. Możliwość przejścia na emeryturę lub rentę nie będzie już decydowała o rozwiązaniu stosunku pracy z mianowanym urzędnikiem.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas