Narzędzia:
W związku z zapisami ustawy o zarządzaniu kryzysowym i zobowiązaniem starosty do zorganizowania całodobowych dyżurów pracowników centrum zachodzi konieczność zmiany organizacji pracy oraz czasu pracy pracowników samorządowych. W tej chwili w referacie odpowiadającym za realizację tych zadań zatrudnione są 3 osoby. Wyznaczono im odbywanie dyżurów domowych, niestety, trudno jest zachować 11-godzinny dobowy czas odpoczynku oraz przekazywać dyżury w nocy. Czy jedynym wyjściem jest zorganizowanie pracy zmianowej (dodatkowe 2 etaty), która w urzędzie spowodowałaby jedynie zwiększenie zatrudnienia? Pracownicy pracują w systemie podstawowym (8 godzin dziennie, 40 godzin w 5-dniowym tygodniu pracy, wszystkie soboty wolne).
Uprzejmie proszę o wyjaśnienie, czy na podstawie art. 42 ust. 4 w związku z art. 43 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych pracownikowi samorządowej jednostki budżetowej przysługują dodatki za pracę w godzinach nadliczbowych, o których mowa w art.1511 Kodeksu pracy? Czy udzielenie czasu wolnego za przepracowane godziny nadliczbowe w okresie bezpośrednio poprzedzającym urlop wypoczynkowy lub po jego zakończeniu dotyczy tylko urlopu wykorzystywanego w danym okresie rozliczeniowym, czy np. czas wolny za przepracowane godziny w lutym może być udzielony łącznie z urlopem wypoczynkowym wykorzystywanym przez pracownika w sierpniu?
Od 1 kwietnia 2009 r. obowiązuje nowe rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, które zastąpiło 2 dotychczas obowiązujące rozporządzenia. Większość uregulowań pozostała bez zmiany, jednak nie obyło się bez nowości - jak choćby wprowadzenie wynagrodzenia prowizyjnego…
W jednym z powiatów w woj. podlaskim starosta ogłosił nabór na wolne stanowisko podinspektora w jednym z wydziałów. Zgłosiło się 4 kandydatów. Na stronie internetowej BIP została zamieszczona lista kandydatów spełniających warunki formalne i cała 4 znalazła się na tej liście. Po pewnym czasie została zamieszczona informacja o wynikach naboru, która zawierała imię i nazwisko jednego z kandydatów. Dodam tylko, że nie było żadnego testu z wiedzy o samorządzie i wiedzy potrzebnej na tym stanowisku, nie była też przeprowadzona żadna rozmowa kwalifikacyjna z kandydatami (przynajmniej z tymi, którzy się nie dostali na to stanowisko). Czy starosta powiatu miał prawo wybrać spośród kandydatów jedną osobę bez przeprowadzania rozmów z pozostałymi, tylko na podstawie złożonych dokumentów? Czy w tej sytuacji wszystko odbyło się zgodnie z przepisami, czy też zostało złamane prawo przez starostę? Co w takiej sytuacji mają zrobić odrzuceni kandydaci i kogo ewentualnie powiadomić, jeśli zostały naruszone przepisy prawa?
Czy do zaliczenia pracy w gospodarstwie rolnym rodziców należy brać pod uwagę odległość miejsca zamieszkania od miejsca położenia szkoły, do której osoba uczęszczała? Nadmieniam, że znane mi są fakty, iż ZUS taki warunek bierze pod uwagę, natomiast w ustawie o zaliczeniu pracy w gospodarstwie rolnym rodziców takiego zapisu nie ma, a jest jedynie warunek przejęcia gospodarstwa. Pracownik samorządowy we wrześniu 2005 r. otrzymał nagrodę jubileuszową za 25 lat pracy. Pod koniec 2008 r. złożył on podanie wraz z kompletem dokumentów o zaliczenie do stażu pracy pracę w gospodarstwie rolnym rodziców po ukończeniu 16 lat. Nadmieniam, że akt notarialny o przejęciu gospodarstwa rolnego od rodziców jest sporządzony w 1996 r., natomiast zeznania świadków dokonane w 2008 r. Zaliczeniu do stażu podlegałby okres 4 lat 5 miesięcy i 8 dni. Czy w powyższym przypadku należałby wypłacić nagrodę jubileuszową w pełnej wysokości za 30 lat pracy (obecnie staż pracy tegoż pracownika wynosi 32 lata i 10 miesięcy)? Następnie w jakiej wysokości należałoby wypłacić nagrodę jubileuszową, gdy staż pracy będzie wynosił 35 lat, a od ostatniej nagrody nie upłynie 5 lat?
Główny księgowy jednostki samorządowej (gminny zakład komunalny) – przebywał na urlopie macierzyńskim i wychowawczym. Powraca do pracy na to samo stanowisko. W czasie jego nieobecności była zatrudniona główna księgowa na zastępstwo. Czy osoba zatrudniona na zastępstwo może być zatrudniona w tej samej jednostce jako księgowa budżetowa bez przeprowadzania naboru na wolne stanowisko urzędnicze, bo takie powstaje w wyniku przeniesienia pracownika z GZK na inne stanowisko w urzędzie gminy, zgodnie z nową ustawą o pracownikach samorządowych?
Czy główny księgowy jednostki (szkoła) może sporządzać listy płac za specjalistę ds. finansowych (pracownik przebywa na zwolnieniu lekarskim)? Czy z tego tytułu może mieć okresowo przyznany dodatek specjalny? Czy przyznanie dodatku specjalnego wiąże się ze zwiększeniem liczby godzin pracy?
Dotychczas zatrudniony pracownik w zakładzie gospodarki komunalnej pełni obowiązki kierownika zakładu gospodarki komunalnej. Czy na podstawie nowej ustawy o pracownikach samorządowych na to stanowisko należy ogłosić nabór? Czy ten sam pracownik może być – w drodze awansu wewnętrznego – zatrudniony na stanowisku kierownik ZGK?
Czy kierownik gospodarczy, który należy do XV grupy zaszeregowania, może nie otrzymać podwyżki inflacyjnej, ponieważ po podwyżce przekroczy najwyższą możliwą stawkę, jaką może zarobić? Teraz zarabia 2.350 zł, maksymalnie może zarabiać 2.375 zł. Czy należy mu się tylko 25 zł podwyżki, pomimo tego, że powinna ona wynieść około 3,9% stawki, czyli niecałe 100 zł?
Jesteśmy jednostką samorządową. Niektórzy pracownicy naszej firmy, z uwagi na charakter wykonywanych zadań, zostali wyposażeni w służbowe telefony komórkowe. Część z tych pracowników to dyrektorzy, naczelnicy poszczególnych wydziałów, a pozostali to np. inspektorzy nadzoru inwestorskiego lub inni, zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych, którzy pracują w terenie. Charakter naszej działalności jest bardzo newralgiczny i wymusza bardzo często konieczność wzajemnej komunikacji telefonicznej po godzinach pracy. Jako załącznik do regulaminu korzystania z telefonów komórkowych przydzielonych pracownikom przygotowano do podpisu dla każdego z nich zobowiązanie o następującej treści: „Zobowiązuję się do utrzymywania włączonego przez całą dobę przydzielonego mi telefonu komórkowego o numerze …”. W związku z powyższym pojawia się wątpliwość, czy treść zacytowanego zobowiązania nie koliduje z prawem pracownika do ustawowych okresów odpoczynku? W jaki sposób i w jakim wymiarze dobowym, będąc w zgodzie z przepisami prawa pracy, można zobowiązać pracowników do utrzymywania włączonego służbowego telefonu komórkowego?
W wyniku podziału jednostki samorządowej na 2 odrębne jednostki samorządowe część pracowników jednostki przeszła w trybie art. 231 Kodeksu pracy do nowo utworzonej jednostki. Pracownicy, którzy przeszli do nowej jednostki, podczas zatrudnienia u dotychczasowego pracodawcy, na podstawie art. 17 ust. 6 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych, poddani byli we wrześniu 2007 r. okresowej ocenie kwalifikacyjnej. Termin następnej oceny kwalifikacyjnej został wyznaczony wówczas na sierpień 2009 r. Czy w sytuacji przejścia pracowników na nowego pracodawcę w trybie art. 231 Kodeksu pracy należało poddać okresowej ocenie kwalifikacyjnej wszystkich pracowników, którzy przeszli do nowej jednostki przed upływem 6 miesięcy od dnia przejścia?
Czy w straży miejskiej, będącej jednostką budżetową gminy, należy również organizować dla nowo przyjętych strażników służbę przygotowawczą (art. 19 ustawy o pracownikach samorządowych), czy stosować należy art. 25 ustawy o strażach gminnych i wolno strażnika zatrudnić na okres do 12 miesięcy, w którym to okresie odbywa szkolenie podstawowe (bez służby przygotowawczej i egzaminu)?
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas