Narzędzia:
W szkole został zatrudniony rencista w wymiarze 1/2 etatu na stanowisku konserwatora na czas nieokreślony. Ponieważ zaistniała potrzeba zatrudnienia (na zastępstwo) dozorcy w wymiarze 1/2 etatu, zatrudniony na stanowisku konserwatora pracownik wyraził chęć podjęcia pracy również jako dozorca. Czy dodatek za wysługę lat (udokumentowane 20 lat) należy wypłacić z obydwu umów w jednakowej wysokości, czy też na stanowisku konserwatora w wysokości 20%, a stanowisko dozorcy traktować jako dodatkowe zatrudnienie? Jak rozliczyć urlop wymienionego wyżej pracownika? Na stanowisku konserwatora pracuje 4 godziny dziennie od poniedziałku do piątku, a na stanowisku dozorcy pracuje 8 godzin co 3. dzień.
Nowa ustawa o pracownikach samorządowych w art. 27 wprowadza obowiązek okresowego oceniania pracowników samorządowych zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych. Czy takiej ocenie musi podlegać także pracownik samorządowy zatrudniony po raz pierwszy na stanowisku urzędniczym (o którym mowa w art. 16 ust. 2 ustawy) zatrudniony na umowę o pracę na czas określony nie dłuższy niż 6 miesięcy i odbywający w tym okresie służbę przygotowawczą? Czy można takie kwestie uregulować w regulaminie dotyczącym sposobu dokonywania okresowych ocen, o którym mowa w art. 28 ustawy?
Jesteśmy jednostką organizacyjną gminy funkcjonującą w formie jednostki budżetowej. Obowiązuje nas rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, które weszło w życie 1 kwietnia 2009 r. Do tej pory nie mieliśmy podwyżek, a były one zaplanowane. Zgodnie z ustawą o pracownikach samorządowych i rozporządzeniem musimy wprowadzić regulamin wynagradzania i taki też zacznie obowiązywać 1 lipca 2009 r. W regulaminie wynagradzania usunięto premię miesięczną, która była liczona procentowo od wynagrodzenia zasadniczego. Jak teraz naliczyć podwyżki od kwietnia? Czy prawidłowo będzie od lipca 2009 r., bo już nie będzie tej premii? Podwyższyć coś czego nie będzie od lipca? Premia ma być wliczana do zasadniczego tak, aby pracownik nie stracił. Czy wprowadzając te zmiany wystarczy zwykły angaż z nowymi warunkami, czy porozumienie zmieniające?
Czy dla pracowników samorządowych - pomocniczych i obsługi - musi być utworzony fundusz premii regulaminowej?
Czy w przypadku zatrudnienia nowego skarbnika (poprzedni przechodzi na emeryturę) wystarczy powołanie na to stanowisko w drodze uchwały rady gminy, czy też niezbędne jest przeprowadzenie konkursu?
Czy pracownik, który na podstawie ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych odbywa służbę przygotowawczą, powinien mieć określony szczegółowy zakres czynności?
Czy kierownik ośrodka pomocy społecznej w regulaminie wynagradzania, o którym mowa w ustawie z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych, ustala wynagrodzenie także dla siebie, czy tylko dla pozostałych pracowników zatrudnionych na umowę o pracę, a wynagrodzenie dla kierownika ustala burmistrz? Czy w regulaminie wynagradzania można dodać stanowisko, którego nie ma w rozporządzeniu rady ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, a jest potrzebne w celu wykonywania zadań ośrodka, np. koordynator projektu? Czy kwoty dodatków takich jak: służbowy, stażowy, funkcyjny czy dodatek dla pracownika socjalnego przyznawany na mocy art. 121 ust. 3a ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej podlegają proporcjonalnemu zmniejszeniu z powodu przebywania pracownika na zwolnieniu lekarskim?
Jak oblicza się dodatek za pracę w warunkach szkodliwych dla pracowników administracyjno-biurowych pracujących na terenie wysypiska komunalnego?
Czy osoba posiadająca wykształcenie średnie, zajmująca obecnie stanowisko kierownika referatu, może je nadal obejmować bez obowiązku uzupełnienia wykształcenia? Dla informacji dodaję, że osoba ta obecnie ma 54 lata. Analogiczna sytuacja jest w przypadku kierownika USC – czy może zajmować to stanowisko, posiadając wykształcenie średnie?
W styczniu 2007 r. ogłoszono nabór na stanowisko urzędnicze – referent w BSO i USC. Zatrudniono pracownika w wymiarze 1/2 etatu w USC (etat zgodnie z regulaminem organizacyjnym Urzędu), 1/2 etatu w BSO. Osoba zatrudniona na powyższe stanowisko tj. (1/2 etatu USC) nie spełnia wymogów kwalifikacyjnych wynikających z ustawy o aktach stanu cywilnego. W lutym 2007 r. powołano z-cę kierownika USC, który jest jednocześnie kierownikiem BSO i spełnia wymagania kwalifikacyjne wynikające ze wspomnianej wyżej ustawy. W związku z powyższym proszę o interpretację, czy z-ca kierownika może wykonywać czynności bez wskazanego etatu (bez etatowo), czy jednak powinnam zmienić warunki umowy o pracę obu Pań stosownie do wykonywanych czynności i w jaki sposób tego dokonać?
Dotychczas pracownicy samorządowi pracujący na II zmianie mogli mieć przyznany dodatek w wysokości 10% godzinowej stawki wynagrodzenia zasadniczego. Nowe przepisy o wynagrodzeniach pracowników samorządowych tego nie przewidują. Czy w regulaminie wynagradzania można zachować te uprawnienia?
Czy pracownicy zatrudnieni w szkołach na stanowiskach urzędniczych, którzy zostali prawomocnym wyrokiem sądu skazani za umyślne przestępstwo, powinni być zwolnieni z pracy? Czy pracownicy zatrudnieni w szkole na stanowiskach urzędniczych, którzy zostali ukarani prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego, mogą (na swój wniosek) zwrócić się do pracodawcy (dyrektorów szkół) o zmianę stanowiska na inne tzw. stanowiska pracownicze, gdzie nie będą musieli spełniać podstawowych warunków określonych w ustawie o pracownikach samorządowych m.in., że, cyt. „osoba nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego”?
Czy pracownikowi samorządowemu można przyznać dodatek specjalny w związku z okresowym zwiększeniem obowiązków w kwocie od 20% do 40% wynagrodzenia zasadniczego, podając jako podstawę prawną § 6 rozporządzenia Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. oraz art. 36 ust. 5 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych? Czy § 6 rozporządzenia ma zastosowanie tylko do art. 36 ust. 3 ww. ustawy?
Czy pracodawca, w oparciu o art. 6 ust. 3 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych, może żądać od kandydatów przystępujących do otwartego naboru na stanowisko urzędnicze złożenia zaświadczenia o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego? Czy w momencie naboru jednym z wymaganych dokumentów może być oświadczenie kandydata o niekaralności?
Pracownik administracyjny szkoły 21 kwietnia 2009 r. wypowiedział umowę o pracę z zachowaniem 1-miesięcznego okresu wypowiedzenia, który upłynie 31 maja 2009 r. Wraz z podaniem o rozwiązanie umowy o pracę złożył podanie o wypłacenie nagrody jubileuszowej za 25 lat pracy. Z dokumentów, które przedłożył przy nawiązywaniu stosunku pracy nie wynikało, że należy się mu nagroda jubileuszowa, a staż jego pracy w dniu złożenia podania wynosił 23 lata i kilka miesięcy. Do podania o wypłatę nagrody jubileuszowej z 21 kwietnia 2009 r. pracownik dołączył świadectwa pracy, których nie złożył wcześniej. Po zliczeniu okresów zatrudnienia okazało się, że 25 lat pracy przypadło na 10 kwietnia 2009 r. Czy w tym przypadku pracownikowi należy wypłacić nagrodę jubileuszową? Jeśli tak, to jaki mamy termin wypłacenia tej nagrody?
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas