Narzędzia:
Pracownik administracyjny szkoły 21 kwietnia 2009 r. wypowiedział umowę o pracę z zachowaniem 1-miesięcznego okresu wypowiedzenia, który upłynie 31 maja 2009 r. Wraz z podaniem o rozwiązanie umowy o pracę złożył podanie o wypłacenie nagrody jubileuszowej za 25 lat pracy. Z dokumentów, które przedłożył przy nawiązywaniu stosunku pracy nie wynikało, że należy się mu nagroda jubileuszowa, a staż jego pracy w dniu złożenia podania wynosił 23 lata i kilka miesięcy. Do podania o wypłatę nagrody jubileuszowej z 21 kwietnia 2009 r. pracownik dołączył świadectwa pracy, których nie złożył wcześniej. Po zliczeniu okresów zatrudnienia okazało się, że 25 lat pracy przypadło na 10 kwietnia 2009 r. Czy w tym przypadku pracownikowi należy wypłacić nagrodę jubileuszową? Jeśli tak, to jaki mamy termin wypłacenia tej nagrody?
Po zaledwie kilku miesiącach obowiązywania przepisów ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych jest już gotowy projekt pierwszej nowelizacji. Świeżo wprowadzone stanowiska doradców i asystentów mają zniknąć z jednostek samorządu terytorialnego!
Artykuł 36 ust. 6 ustawy o pracownikach samorządowych stanowi, że pracownikowi samorządowemu można przyznać nagrodę. Warunki przyznawania nagród dla pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę można określić w regulaminie wynagradzania. Czy dla pracowników zatrudnionych na podstawie powołania nie powinny być ustalone zasady przyznawania nagrody? A jeżeli tak, to w jakiej formie i przez kogo? Regulamin wynagradzania wprowadzony przez pracodawcę dotyczy tylko pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.
Mam w placówce oświatowej pracownika przebywającego na emeryturze (pobiera świadczenie emerytalne). Dwukrotnie podpisałam z nim umowę o pracę na czas określony. Moje pytanie: czy muszę teraz podpisać z nim umowę o pracę na czas nieokreślony? Czy mogę kolejny raz przedłużyć umowę na czas określony o kolejny rok? Chodzi tu zarówno o pracowników pedagogicznych, jak i niepedagogicznych (administracji obsługi). Proszę o podstawę prawną. Czy są przepisy zabraniające zatrudnienie pracownika pobierającego emeryturę w wieku powyżej 70. roku życia w charakterze stróża nocnego w placówce oświatowej?
Pracownik obsługi przebywa na zwolnieniu lekarskim od 8 stycznia 2009 r. do chwili obecnej (kwiecień 2009 r.). W maju 2009 r. przypada mu wypłata nagrody jubileuszowej. Jak wyliczyć podstawę wypłaty tej nagrody jubileuszowej?
Czy zgodnie z nowymi przepisami dotyczącymi zatrudniania i wynagradzania pracowników samorządowych na stanowisko referenta zatrudnionego w jednostce samorządu terytorialnego (przedszkole miejskie) podległej urzędowi miasta jest wymagane rozpisanie konkursu? Jak „awansować” pomoc administracyjną z 2-letnim doświadczeniem (stażem pracy), mającą w zakresie obowiązków czynności kadrowo-płacowe, bez rozpisywania konkursu?
Czy w przedszkolu można zatrudnić „sekretarza szkoły”, zgodnie z wykazem stanowisk pomocniczych i obsługi jednostek działających w zakresie oświaty, zmieniając pełną nazwę stanowiska na np. sekretarz?
Czy maksymalne miesięczne wynagrodzenie kierowników jednostek organizacyjnych ustalane przez wójta, o którym mowa w art. 39 ust. 3 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych, dotyczy tylko wynagrodzenia zasadniczego, czy wynagrodzenia miesięcznego łącznie, np: z dodatkiem za staż pracy, dodatkiem funkcyjnym, dodatkiem specjalnym, nagrodą, nagrodą jubileuszową, „trzynastką” itp.?
Z dniem 1 kwietnia 2009 r. straciło moc rozporządzenie Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego. W naszej jednostce nie opracowano nowego regulaminu wynagradzania. Co w tej sytuacji jest podstawą wynagradzania dla pracowników zatrudnianych po 1 kwietnia 2009 r.?
Ustawa o pracownikach samorządowych w art. 6 ust.4 pkt 1 stwierdza, że przy naborze na kierownicze stanowiska urzędnicze wymagany jest co najmniej 3-letni staż pracy lub co najmniej 3 lata wykonywania działalności. Natomiast rozporządzenie Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (tabela F) mówi, że np. dla kierownika referatu minimalny staż wynosi 4 lata (za staż pracy dla stanowisk kierowniczych należy rozumieć również wykonywanie działalności gospodarczej). Czy nie ma sprzeczności między ww. aktami? Czy w regulaminie wynagradzania pracowników urzędu, na podstawie art. 39 ust. 1 pkt 1 ustawy o pracownikach samorządowych, można zapisać, że na stanowisku kierownika referatu wymagany jest 3-letni staż pracy lub co najmniej 3 lata wykonywania działalności gospodarczej?
Co ustawodawca mógł mieć na myśli w art. 6 ust. 4: „pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na kierowniczym stanowisku urzędniczym może być osoba, która spełnia (…) lub wykonywała co najmniej 3 lata działalność gospodarczą o charakterze zgodnym z wymaganiami na danym stanowisku”?
Moje pytanie dotyczy art. 53 ust. 1 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych. Zgodnie z nim stosunek pracy sekretarza gminy z mocy tej ustawy przekształca się z powołania na zawarty na podstawie umowy o pracę. Czy w związku z tym powinna być napisana i wręczona sekretarzowi nowa umowa o pracę od 1 stycznia 2009 r., a także nowa informacja o dodatkowych warunkach zatrudnienia wynikająca z art. 29 § 3 Kodeksu pracy? Sekretarz posiada też różne upoważnienia – czy należy je napisać ponownie z nową datą?
Czy w umowie o pracę, którą zawarliśmy na 6 miesięcy z osobą podejmującą po raz pierwszy pracę na stanowisku urzędniczym, powinien być zapis o możliwości wypowiedzenia tej umowy za 2-tygodniowym okresem wypowiedzenia? Czy jest możliwość wcześniejszego wypowiedzenia tej umowy?
Co należy zrobić w przypadku, gdy z dokumentacji wynika, iż pracownikowi (palacz co.) przysługuje jubileusz 30-lecia pracy, a pracownik jest emerytem (emerytura górniczą) i twierdzi, że otrzymał już nagrodę jubileuszową za 30 lat pracy? W teczce akt osobowych jest świadectwo pracy za 22 lata pracy i umowy za 8 lat pracy w obecnej placówce. Czy pracownik powinien donieść inne świadectwa pracy i wtedy do nich należy mu doliczyć 8 lat pracy w obecnej placówce? Czy do jubileuszu doliczamy szkołę, wojsko?
Pracownik jednostki budżetowej przeszedł na emeryturę, otrzymał odprawę emerytalną i został ponownie zatrudniony w tej samej jednostce budżetowej na 3/5 etatu. Obecnie kończy 60 lat i w kwietniu 2009 r., za porozumieniem stron, zostanie rozwiązana umowa o pracę. Czy przysługuje mu nagroda jubileuszowa za 45 lat, do której nabyłby prawo w grudniu 2009 r. (czy ma tu zastosowanie przepis mówiący o tym, iż w przypadku przejścia na emeryturę wypłaca się 12 miesięcy wcześniej nagrodę jubileuszową)?
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas