Narzędzia:
Pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku kierowniczym na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony został powołany na stanowisko zastępcy wójta. Pracownik wyraził zgodę na powołanie. Co zrobić z dotychczasową umową o pracę zawartą z tym pracownikiem?
Czy w związku z reorganizacją urzędu, polegającą na utworzeniu nowych referatów, można przenieść pracownika zatrudnionego na stanowisku kierownika referatu infrastruktury i rozwoju gospodarczego (zajmującego się zadania gospodarką przestrzenną, gospodarką nieruchomościami, zamówieniami publicznymi, inwestycjami) na stanowisko kierownika nowego referatu ochrony środowiska i gospodarki komunalnej? Osoba ta nie posiada wyższego wykształcenia, natomiast częściowo nadal wykonywałaby zadania z poprzedniego zakresu obowiązków.
W urzędzie miejskim planowana jest reorganizacja. Czy możemy awansować pracownika zatrudnionego na stanowisku urzędniczym na stanowisko kierownika nowo powstałego referatu? Referat ten będzie zajmował się zadaniami dotyczącymi zamówień publicznych, ochrony środowiska, dodatków mieszkaniowych (są to obecnie zadania pracowników samodzielnych stanowisk), natomiast osoba, która ma być awansowana, nie ma w zakresie obowiązków ww. zadań.
Zdaniem Rzecznik Praw Obywatelskich prof. Ireny Lipowicz obecne regulacje pozbawiające pracowników sfery budżetowej dodatków za pracę w godzinach nadliczbowych są niezgodne z Europejską Kartą Społeczną.
Pracownica zatrudniona w szkole podstawowej na stanowisku kucharki w 30 grudnia 2014 r. rozwiązuje umowę o pracę w związku z przejściem na emeryturę. Kiedy należy wypłacić odprawę emerytalną - czy w dniu rozwiązania stosunku pracy, czy dopiero po okazaniu przez pracownicę decyzji przyznania emerytury?
Czy pracownik zatrudniony na stanowisku kierowcy samochodu służbowego urzędu gminy zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy, dowożący samochodem służbowym (do 3,5 t i 9 miejsc siedzących łącznie z kierowcą) w dniach od poniedziałku do piątku dzieci niepełnosprawne w myśl art. 17 ust. 3a ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty do placówek szkolnych, ma prawo do wypłaty diety jeśli przebywa poza miejscowością, w której jest siedziba pracodawcy ponad 8 godzin, np. od 6.30 do 16.00, czy tylko do zwrotu godzin nadliczbowych? Czas pracy urzędu: poniedziałek, wtorek, czwartek i piątek od 7.30 do 15.00 oraz środa od 7.30 do 17.30. Jego wyjazd polega na rozwiezieniu kilkorga dzieci do właściwych placówek szkolnych, ewentualnie załatwieniu kilku spraw urzędowych, a następnie oczekiwaniu (często kilka godzin) na zakończenie zajęć przez dzieci w placówkach szkolnych i powrocie do miejscowości, w której jest siedziba pracodawcy. Pytanie o prawo do diety pojawia się również w stosunku do drugiego pracownika urzędu (nie kierowcy), który w myśl art. 17 ust. 3a ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty podczas takiego wyjazdu jest opiekunem dzieci. Pracownik będący opiekunem dzieci w czasie wyjazdu również przebywa poza miejscowością, w której jest siedziba urzędu ponad 8 godzin. I po porannym rozwiezieniu dzieci do placówek szkolnych oczekuje wraz z kierowcą na ich odebranie bez świadczenia pracy.
Proszę o wyjaśnienie, czy pracownikowi samorządowemu będącemu w zagranicznej podróży służbowej, który miał zapewniony nocleg i wyżywienie, należy zgodnie z przepisami wypłacić 25% ryczałt? Pracownik nie przedstawił pracodawcy rachunku za nocleg.
Jak należy rozliczyć urlop wypoczynkowy obecnego pracownika samorządowego, który w przypadku wyboru na stanowisko wójta w tegorocznych wyborach obejmie tę funkcję? Czy przysługuje mu ekwiwalent za urlop, czy też urlop pozostaje do wykorzystania po upływie kadencji i powrocie z urlopu bezpłatnego?
Pracownik, który otrzymał odprawę emerytalną na podstawie przepisów Kodeksu pracy, a potem ponownie się zatrudnił, raczej nie ma co liczyć, że otrzyma odprawę uzupełniającą. Chyba, że jako pracownik-emeryt podlegał przepisom pragmatyk służbowych, które regulują zasady nabywania prawa do odprawy emerytalnej w odmienny sposób niż Kodeks pracy.
Czy starosta powiatu, podpisując z pracownikiem samorządowym umowę o pracę, może w jej warunkach zastrzec dłuższy okres wypowiedzenia niż jest to przewidziane w kodeksie pracy? Przykładowo: pół roku zamiast 3 miesięcy?
Staż pracy do dodatku za wysługę lat i zasady wynagradzania pracowników zatrudnionych na podstawie wyboru – te kwestie zostaną doprecyzowane na mocy nowelizacji rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Resort pracy przedstawił jego projekt.
Pracownikom samorządowym zatrudnionym na stanowiskach kierowniczych nie przysługują dodatki za pracę w godzinach nadliczbowych, przewidziane w Kodeksie pracy – orzekł 21 stycznia 2014 r. Trybunał Konstytucyjny.
Czy pracownik na stanowisku kierowcy (bus szkolny) może odmówić polecenia służbowego wyjazdu w dzień wolny od pracy, tj. sobotę lub niedzielę? Czy może żądać za ten czas wynagrodzenia pieniężnego zamiast dnia wolnego?
Kto wykonuje czynności z zakresu prawa pracy wobec dyrektora instytucji kultury? Czy w porozumieniu zmieniającym umowę o pracę (dotyczącym zmiany wynagrodzenia) dyrektora można zawrzeć zapis, że wójt działa zgodnie z art. 7 pkt 1 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych? A może należy powołać się na inną podstawę prawną?
Art. 6 ustawy o pracownikach samorządowych stanowi, że ,, pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na stanowisku urzędniczym może być osoba, która nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe.” W praktyce w urzędzie gminy w trakcie ogłaszania naboru wszyscy kandydaci składają oświadczenie, że spełniają warunek niekaralności. Jak należy postąpić w odniesieniu do zatrudnionego pracownika? Czy należy wystąpić do sądu z wnioskiem o wydanie zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego? Czy uzyskanie zaświadczenia z sądu jest obowiązkowe? Czy z wnioskiem powinien wystąpić pracownik, czy pracodawca i wówczas to on ponosi koszty?
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas