Narzędzia:
Proszę o poradę w sprawie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla nauczyciela emeryta. Ostatnim miejscem zatrudnienia nauczyciela przed przejściem na emeryturę był zespół placówek oświatowych (ZPO). Po przejściu na emeryturę osoba ta zatrudniła się w innej placówce oświatowej. Emeryt 1 września 2010 r. złożył w ZPO oświadczenie, że nie pobiera emerytury od 2010 r., bo ją zawiesił. Czy naliczać odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w zespole placówek oświatowych dla tego emeryta? Jeżeli tak, to od czego? Czy emeryt ten może korzystać z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w dwóch miejscach, tj. w placówce, w której podjął zatrudnienie po przejściu na emeryturę i w placówce, z której odszedł na emeryturę (ZPO)?
Strata każdego wartościowego pracownika jest dla pracodawcy gorzką pigułką do przełknięcia. Chociaż życzy mu jak najlepiej, po cichu liczy, że wróci do organizacji. Jak sprawić, aby talent nie odszedł na zawsze i czy warto walczyć o pracowników wracających jak bumerangi (boomerang employees)?
Zakład pracy wypowiedział pracownikowi umowę z powodu nieuzyskania orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku. Po trzech miesiącach pracownik zwrócił się do pracodawcy z wnioskiem o odprawę emerytalną, która została mu wypłacona. Wątpliwości pojawiły się w związku z rozpatrywaniem wniosku o zapomogę z ZFŚS, o którą były pracownik obecnie wystąpił. Nie mamy pewności, czy należy traktować go jako osobę o statusie „byłego pracownika-emeryta” (i tym samym przyznać zapomogę), czy jednak nie, gdyż rozwiązanie umowy z naszym zakładem pracy nie nastąpiło z powodu przejścia na emeryturę, lecz braku orzeczenia lekarskiego potwierdzającego zdolność do pracy. Proszę o podpowiedź, jak należałoby postąpić w takiej sytuacji.
Były pracownik zwrócił się do nas z prośbą o udostępnienie, w formie kserokopii, swoich akt osobowych. Wiem, że pracownik ma prawo wglądu, ale czy kserowanie i udostępnianie tych akt jest działaniem prawidłowym?
Pracodawca zamierza wypłacić byłym już pracownikom premię za zrealizowany projekt. Jak w takiej sytuacji należy naliczyć składki ZUS i zaliczkę na podatek dochodowy (osoby te nie są już pracownikami spółki)? Co z kosztami uzyskania przychodów i kwotą wolną? Czy wypłaconą premię trzeba będzie wykazać w PIT-11?
Czy mamy obowiązek wypłacenia trzynastki byłym pracownikom, jeśli jednostka nie posiada na to funduszy?
Były pracownik złożył podanie do burmistrza z prośbą o skserowanie i potwierdzenie za zgodność z oryginałem wszystkich dokumentów znajdujących się w jego aktach osobowych celem przedłożenia ich do ZUS. Czy można mu wydać takie dokumenty?
Czy na podstawie kodeksowej zasady godziwego wynagrodzenia za pracę pracownik może domagać się podwyżki? Czy jest możliwe, aby podwyżka wynagrodzenia objęła byłego pracownika? Przedstawiamy wyjaśnienia eksperta.
Bardzo proszę o pomoc w naliczeniu ekwiwalentu pieniężnego za 1 dzień niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego za 2011 r. dla byłego pracownika. W lutym 2012 r. mieliśmy kontrolę PIP, która stwierdziła nieprawidłową ilość dni urlopu, za którą powinniśmy naliczyć ekwiwalent pieniężny w związku z rozwiązaniem umowy o pracę z pracownikiem 2 maja 2011 r. Wynagrodzenie za maj wypłacamy w czerwcu i wówczas naliczyliśmy ekwiwalent pieniężny za 6 dni, a powinniśmy za 7 dni. Zaleceniem pokontrolnym nakazano naliczyć i wypłacić ekwiwalent pieniężny za 1 dzień urlopu wypoczynkowego. Pracownik wynagradzany jest stawką miesięczną 1.400 zł: » w kwietniu 2011 r. przepracował 18 dni, 2 dni nieobecności usprawiedliwionej niepłatne, otrzymał 1.260 zł oraz premię regulaminową 315 zł, » w marcu 2011 r. przepracował 22 dni, przebywał 1 dzień na urlopie wypoczynkowym, otrzymał 1.400 zł, premię 734,90 zł oraz dodatek za dyżur domowy 61,04 zł, » w lutym 2011 r. przepracował 19 dni, 1 dzień przebywał na urlopie wypoczynkowym, otrzymał 1.400 zł, premia 465,50 zł, dodatek szkodliwy 29,76 zł i wynagrodzenie za dyżur domowy 33,23 zł. Mam problem ze sporządzeniem listy płac dla byłego pracownika. Czy zastosować koszty uzyskania przychodu, jaki sposób rozliczyć naliczone wynagrodzenie w druku rozliczeniowym do ZUS i w jakiej wysokości powinnam naliczyć należne odsetki oraz należny podatek i jaka kwota przychodu powinna być ujęta w PIT-11 dlatego byłego pracownika?
Były pracownik korzystał z samochodu służbowego. Zarząd Dróg i Transportu przesłał upomnienie o zapłatę zaległej opłaty parkingowej. Czy pracodawca może podać dane adresowe byłego pracownika ZDiT w związku z przesłanym upomnieniem?
Zakład pracy nie tworzy funduszu socjalnego, opłaca pracownikom świadczenia medyczne. Przez 3 miesiące pracodawca dokonywał w 2011 r. płatności za świadczenia medyczne dla emeryta-byłego pracownika, w łącznej wysokości 480 zł. Od kwoty tej nie były odprowadzane składki ZUS i zaliczki na podatek dochodowy. Czy zakład pracy jest zobowiązany wykazać na dokumencie rocznym PIT to świadczenie przekazane byłemu pracownikowi?
Otrzymaliśmy od komornika zajęcie wynagrodzenia dla pracownika. Osoba ta od miesiąca nie jest już naszym pracownikiem. Były pracownik otworzył działalność gospodarczą i ma podpisany kontrakt z naszym zakładem na realizacje pewnych zadań. Czy w świetle otrzymanego zajęcia jesteśmy zobowiązani informować o tym komornika? Czy jeżeli zajęcie komornicze dotyczyło wynagrodzenia za pracę, to powinniśmy poinformować komornika jedynie o tym, że osoba ta nie jest już naszym pracownikiem i nie ma możliwości dokonać potrącenia z wynagrodzenia za pracę?
W trybie art. 231 § 1 w 2007 r. został przejęty cały zakład pracy wraz z pracownikami czynnymi, jak również akta osobowe pracowników zwolnionych. W chwili obecnej zwrócił się do nas pracownik, który pracował w firmie przejętej przed rokiem 2006, z prośbą o wystawienie duplikatu świadectwa pracy. Proszę o informację, w jakiej formie mogę wystawić taki dokument?
Były pracownik obsługi szkoły zwrócił się z prośbą o wystawienie świadectwa pracy za lata zatrudnienia w szkole, które udokumentował oryginałami umów o pracę. Po odszukaniu w archiwum teczki akt osobowych tego pracownika zauważyłam brak tych umów w jego dokumentacji. Czy mogę wystawić świadectwo pracy pomimo braku tych umów w aktach osobowych - tylko na podstawie jego oryginalnych umów, które widziałam, skserowałam, potwierdziłam zgodność z oryginałem i umieściłam w jego teczce osobowej? Nadmieniam, że pracownik potrzebuje tego świadectwa w celu przedłożenia w ZUS.
Zmiany w Kodeksie pracy dotyczące wydawania świadectwa pracy i przeprowadzania wstępnych badań lekarskich dla „byłych” pracowników zostały przyjęte! Senat nie wniósł poprawek, Prezydent podpisał ustawę - zmiany zaczną obowiązywać o21 marca 2011 r.! Pojawia się jednak pytanie - jakie regulacje stosować „na styku” obowiązywania starych i nowych przepisów?
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas