Nie tylko słowa – mowa niewerbalna podczas wystąpienia publicznego

Tomasz Marchel
Tomasz Marchel
13.04.2022AKTUALNE

Nie tylko słowa – mowa niewerbalna podczas wystąpienia publicznego

Każde wystąpienie publiczne składa się z kilku szczególnych obszarów, na które musi zwrócić uwagę prezenter. Oprócz samej treści, materiałów wspierających czy pomieszczenia, w którym będzie przemawiał ważne jest także zadbanie o mowę niewerbalną. Przejawia się ona np. w gestach, postawie czy stroju. To właśnie one tworzą całościowy obraz mówcy. O czym trzeba pamiętać?

Z artykułu dowiesz się m.in.:
  • Jakie są reguły związane z komunikatami niewerbalnymi, które każdy mówca może z łatwością wykorzystać w swoich wystąpieniach?

Przeczytaj też:

To, jak wyglądamy ma kluczowe znaczenie w odbiorze prezentowanych przez nas treści. Przypomnijmy sobie lata szkolne, kiedy to siedząc w ławce wsłuchiwaliśmy się w to, co mówi do nas nauczyciel. Każdy z nich miał własny styl prezentowania informacji. Oprócz wiedzy merytorycznej składały się na niego m.in. postawa, praca głosem czy subiektywnie odbierane zaangażowanie w zajęcia. Nawet wiele lat po zakończeniu edukacji wspominamy nauczycieli, którzy z pasją w głosie, pełni energii opowiadali np. zjawiskach fizycznych. Zwykły fartuch chemika, który zakładał on, gdy pokazywał doświadczenia sprawiał, że odbieraliśmy go jako większego profesjonalistę.

Wspomniane wyżej drobne elementy wchodzące w skład komunikatów niewerbalnych sprawiały, że nie tylko z większą uwagą słuchaliśmy tego, co mówią nauczyciele je stosujący. Zapadło nam to również w pamięć i jesteśmy w stanie to odtworzyć wiele lat po zakończeniu szkoły. Warto więc wykorzystać te elementy podczas prezentowania ważnych treści na gruncie firmowym. Mogą być one równie dobrym środkiem do osiągania celów, jak w przypadku naszych edukatorów.

Poniżej przedstawionych zostanie kilka reguł związanych z komunikatami niewerbalnymi, które każdy mówca może z łatwością wykorzystać w swoich wystąpieniach. Pozwolą mu one na wywarcie lepszego wrażenia na słuchaczach, a tym samym łatwiejsze przekonanie do przekazywanych treści.

Pamiętaj o odpowiednim stroju

Jeszcze zanim coś powiemy odbiorca wyrabia sobie na nasz temat opinię. Jeżeli występujemy podczas konferencji branżowej i wiemy, że uczestnicy otrzymają materiały konferencyjne, w których przedstawione zostaną sylwetki prelegentów warto, byśmy przesłali odpowiednie zdjęcie. Najlepiej takie, w służbowym stroju. Dla dyrektora banku będzie to strój bardziej formalny niż dla pracownika firmy projektującej gry komputerowe. Musimy pamiętać, że dla wielu uczestników wydarzenia to zdjęcie będzie pierwszym kontaktem z naszą osobą.

Ważne! 

Mówiąc o stroju podczas wystąpienia publicznego musimy pamiętać przede wszystkim o tym, aby był on dostosowany do sytuacji, w jakiej się znajdujemy. Choć strój wyraźnie odbiegający od zasad obowiązujących w danej społeczności z pewnością zapadnie w pamięć, to jednak warto dobrze rozważyć jego włożenie. Musimy pamiętać, że najważniejsze jest jednak treść naszego wystąpienia, a strój nie może odciągać od niego uwagi.

Z drugiej jednak strony, jeżeli nasza marka osobista została zbudowana w oparciu o jakiś element garderoby, to powinniśmy to wykorzystywać podczas wystąpień publicznych. Nikogo chyba nie zdziwi, gdy Wojciech Cejrowski pojawi się na konferencji we wzorzystej koszuli. Gdy to samo zrobi jakakolwiek inna osoba może to zostać odebrane jako kicz.

Ważne! 

Mówiąc o odpowiednim stroju musimy pamiętać także o okolicznościach, w jakich występujemy. Ten sam menadżer inaczej ubierze się na spotkanie z zarządem, inaczej na biznesową kolację z ważnym klientem, a jeszcze inaczej na spotkanie w gronie współpracowników.

Pamiętaj o miejscu, w którym występujesz

Kolejnym ważnym obszarem jest miejsce, w którym będziemy przemawiać. Ogólne zasady mówią, że bardziej formalny strój należy włożyć na przemowy odbywające się w salach konferencyjnych niż np. na spotkania na świeżym powietrzu. Różnice związane są także z porą dnia, dniem tygodnia czy porą roku. W piątkowe i weekendowe wystąpienia można założyć mniej formalny strój niż na organizowane w środku tygodnia wieczorne gale.

Warto zainwestować pieniądze w poradnik dotyczący dobierania stroju do okazji lub skorzystać z porady stylisty. Dzięki temu naszym strojem wzmocnimy treść naszego przekazu.

Pamiętaj o intencji

Wysyłanie komunikatów niewerbalnych jest jednym z ważniejszych obszarów skutecznej prezentacji. Ich stosowania można się nauczyć. Przed ich wykorzystaniem należy się jednak zastanowić, co chcemy z robić i przede wszystkim, jaki jest tego cel. Świadome konstruowanie komunikatów (werbalnych i niewerbalnych) zawsze powinno być powiązane z ich intencyjnością.

Zwracając uwagę na cel zastosowania odpowiedniego gestu czy komunikatu musimy zwrócić uwagę na audytorium. Intencja, z jaką podejmujemy się zastosowania jakiegokolwiek komunikatu musi zostać zinterpretowana przez publiczność we właściwy sposób, czyli tak, jak to zaplanowaliśmy. 

Ważne! 

Doświadczeni mówcy wiedzą, że nie zawsze tak musi być. Każdy ma bowiem inny zestaw doświadczeń i inaczej interpretuje ten sam docierający bodziec. Dlatego też prezenter musi stale obserwować słuchaczy. W ten sposób będzie w stanie szybko ocenić czy intencja, z jaką wysyłał konkretny sygnał została właściwie zrozumiana. Jeżeli tak, to może powielać jego stosowanie. W sytuacji, gdy mówca zauważy oznaki niezrozumienia powinien zrezygnować ze stosowania konkretnego komunikatu niewerbalnego. Ma to szczególne znaczenie w przypadku spotkań w wielokulturowych zespołach.


Właściwa postawa to podstawa

To, w jaki zajmujemy pozycję podczas wystąpienia mówi o nas bardzo dużo. Zachowanie odpowiedniej postawy stanowi o sile profesjonalnego mówcy. Przejawia się ono zarówno w czynnikach statycznych jak i kinetycznych. Co ważne w równym stopniu są one odbierane zarówno, gdy stoimy, jak i wtedy, gdy siedzimy.

Zapamiętaj!

Do najważniejszych czynników statycznych należy zaliczyć naszą sylwetkę i fakt czy jest ona wyprostowana czy zgarbiona. Ta druga świadczy chociażby o naszym napięciu czy stresie, które nawet jeżeli towarzyszą wystąpieniu powinniśmy starać się maskować. Wyprostowana postawa świadczy o naszej otwartości, dobrym nastroju i pewności siebie, co można wyczuć w naszym głosie.

Ważne, by w trakcie wystąpienia „nie uciekać” od publiczności. Zawsze powinniśmy być zwróceni w stronę audytorium. Powinniśmy starać się utrzymywać kontakt wzrokowy, choć nie możemy z nim przesadzać (zwłaszcza skupiając go na jednej osobie).

Kolejnym interesującym obszarem wysyłania komunikatów niewerbalnych są nasze stopy. Zdecydowanie powinniśmy unikać ich krzyżowania. Jest to oznaka naszej niepewności, a w niektórych źródłach taka pozycja wskazywana jest jako nasza uległość.

Stopy powinny być skierowane w stronę rozmówcy. W ten sposób okazujemy rozmówcy nasz szacunek i uwagę. W czasie, gdy stoimy podczas przemówienia dobrze jest rozstawić nogi na odległość ok. 20 cm. Można też zaznaczyć naszą otwartość poprzez wysunięcie jednej stopu o kilka, kilkanaście centymetrów do przodu. Ważne, byśmy stali stabilnie i równomiernie rozłożyli ciężar ciała na obie nogi.

Ważne! 

O ile błędy związane z niewłaściwą pracą stóp nie są rażące, to często nie będą nawet zauważone przez publiczność, o tyle błędne korzystanie z rąk może mieć katastrofalne skutki dla naszego wystąpienia. Dlatego też konieczne jest skupienie się na tej części ciała.

Mówiąc o pracy rąk musimy zwrócić uwagę na to, jakie miejsce w przestrzeni one zajmują. Warto, by podczas ćwiczenia wystąpienia nagrać się (np. telefonem) i sprawdzić czy nasze ręce i dłonie znajdują się przed czy za nami, czy unosimy je wysoko, czy może trzymamy opuszczone wzdłuż tułowia, czy nasze dłonie są otwarte czy zaciśnięte w pięść i wreszcie, co robimy z dłońmi (gestykulujemy, pocieramy szyję, łapiemy się za ucho, podbródek, trzymamy w kieszeni). Wszystkie te elementy są kluczowe dla mowy niewerbalnej. Oczywiście wszystkie one mogą występować w prezentacji. Ważne jednak, by stosować je świadomie. Mają one wspierać naszą prezentację i przedstawiane w niej treści, a nie działać w oderwaniu od niej.  

Podsumowanie

Zwrócenie uwagi na powyższe czynniki komunikacji niewerbalnej z pewnością będzie bardzo ważnym elementem naszego wystąpienia. Nadrzędnym celem jest zwrócenie uwagi na kreowanie przez nas ustalonego wcześniej wizerunku. Odpowiedni strój, mowa ciała, postawa czy gesty pozwolą podkreślić te cechy, którym przypisujemy największą wartość. Dzięki połączeniu ich z odpowiednią treścią stworzymy obraz własnego profesjonalizmu.

Autorem odpowiedzi jest: 

Tomasz Marchel

Słowa kluczowe:
wystąpienie publiczne

Tomasz Marchel
AUTOR
absolwent zarządzania sportem. Jego zainteresowania są bardzo szerokie. Poszukuje odpowiedzi na pytanie, jak skutecznie motywować i angażować pracowników, by tworzyli realną wartość nie tylko dla pracodawcy, ale także czerpali radość z podejmowania nowych wyzwań i realizowania kolejnych projektów.

Sprawdź inne artykuły w kategorii HR

Nagrody i wyróżnienia

Certyfikat rzetelnosci Laur zaufania SMB logo Top firma

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo