Nowy tryb postępowania w sprawie ulg i umorzeń
Od 1 kwietnia 2010 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wprowadził jednolite standardy w zakresie rozpatrywania spraw o odroczenie terminu płatności, rozłożenie na raty i umorzenie należności składkowych.
Przyjęte rozwiązania mają być stosowane na identycznych zasadach przez wszystkie jednostki organizacyjne ZUS na terenie całego kraju. Pozwoli na to m.in. jednolita dokumentacja wymagana wobec płatników w procesie rozpatrywania spraw oraz przyjęta metoda analizy dokumentacji finansowej wnioskodawcy.
Uwaga Oprócz wniosku i dokumentacji obrazującej sytuację finansową firmy, zainteresowany uzyskaniem ulgi powinien przekazać do ZUS informacje wymagane przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawionych przez pomiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz.U. nr 53, poz. 311).
Należą do nich informacje dotyczące:
1) wnioskodawcy:
- imię i nazwisko albo nazwa,
- adres miejsca zamieszkania albo adres siedziby,
- identyfikator gminy, w której wnioskodawca ma miejsce zamieszkania albo siedzibę,
- numer identyfikacji podatkowej (NIP),
- formę prawną,
- wielkość,
- klasa działalności, w związku z którą wnioskodawca ubiega się o pomoc de minimis, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. nr 251, poz. 1885 oraz z 2009 r. nr 59, poz. 489),
- data utworzenia;
2) sytuacji ekonomicznej wnioskodawcy, w tym sprawozdania finansowe za okres 3 ostatnich lat obrotowych, sporządzane zgodnie z przepisami o rachunkowości;
3) prowadzonej działalności gospodarczej, w związku z którą wnioskodawca ubiega się o pomoc de minimis;
4)pomocy otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis.
Od 1 kwietnia br. wnioski o ulgi lub umorzenia należności można składać również przez Internet za pośrednictwem
Elektronicznego Urzędu Podawczego.
Uwaga Sprawy będą rozpatrywane przez ZUS w maksymalnym terminie 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku.
Autorem odpowiedzi jest: Krzysztof Zieliński
prawnik