Narzędzia:
Pracownik jest w okresie wypowiedzenia. Podczas okresu wypowiedzenia miał wykorzystać cały należny urlop wypoczynkowy, a potem zostać zwolnionym ze świadczenia pracy. Pracownik dostarczył jednak zwolnienie lekarskie obejmujące zaplanowany urlop. Czy jeśli zwolnienie lekarskie nie będzie trwało przez pełne 3 miesiące okresu wypowiedzenia, pracodawca może cofnąć decyzję o zwolnieniu ze świadczenia pracy i wysłać pracownika na należny mu urlop?
Zakład pracy wypowiedział pracownikowi umowę z powodu nieuzyskania orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku. Po trzech miesiącach pracownik zwrócił się do pracodawcy z wnioskiem o odprawę emerytalną, która została mu wypłacona. Wątpliwości pojawiły się w związku z rozpatrywaniem wniosku o zapomogę z ZFŚS, o którą były pracownik obecnie wystąpił. Nie mamy pewności, czy należy traktować go jako osobę o statusie „byłego pracownika-emeryta” (i tym samym przyznać zapomogę), czy jednak nie, gdyż rozwiązanie umowy z naszym zakładem pracy nie nastąpiło z powodu przejścia na emeryturę, lecz braku orzeczenia lekarskiego potwierdzającego zdolność do pracy. Proszę o podpowiedź, jak należałoby postąpić w takiej sytuacji.
Jesteśmy państwową jednostką budżetową. W ostatnim czasie wzrosło u nas zainteresowanie pracowników możliwością przejścia na emeryturę, z czym wiąże się składanie przez nich podań o wykazywanie zarobków (na druku ZUS Rp-7) z całego okresu zatrudnienia. Czy zakład pracy ma obowiązek przyjmować te wnioski i dokonywać wyliczeń, skoro każdy pracownik ma naliczony kapitał początkowy, co miesiąc są składane raporty do ZUS, a zatrudnieni otrzymują roczną informację o odprowadzonych składkach? Podkreślam, że dotyczy to osób, które nabywają prawo do emerytury w 2017 r. Dotarły do nas też informacje, że w kilku przypadkach ZUS nie przyjął od pracowników wystawionych zaświadczeń ZUS Rp-7, gdy składali oni wniosek o przyznanie emerytury. Nadmienię, że rozporządzenie MRPiPS z 11 października 2011 r. w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe w § 10 ust. 2 i 3 przewiduje, że nie są wymagane dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2 i 4 tego przepisu, jeżeli konto ubezpieczonego zawiera dane pozwalające na ustalenie prawa i wysokość świadczenia. Czy w takim razie mamy możliwość odmowy wystawiania pracownikom ZUS Rp-7?
ZUS nie może odmówić wydania zaświadczenia o braku zaległości składkowych, jeżeli faktycznie opłacone przez płatnika składki nie znalazły się na rachunku bankowym ZUS – orzekł Sąd Apelacyjny w Lublinie. Sprawa dotyczyła zaginionych składek za okres dwóch lat prowadzonej działalności gospodarczej.
Duże wątpliwości wywołuje w praktyce kwestia możliwości żądania przez nabywców przedsiębiorstwa wydania przez ZUS zaświadczenia o stanie zaległości składkowych nabywanego przedsiębiorstwa. Wątpliwości te rozstrzygnął Sąd Najwyższy.
W jakim terminie ZUS ma obowiązek wydać zaświadczenie o okresie pobierania zasiłku chorobowego?
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas