Narzędzia:
Czy pracownik samorządowy , który odbył służbę przygotowawczą (posiada stosowne zaświadczenie), przyjmując się do pracy u innego pracodawcy samorządowego musi złożyć ślubowanie (nie posiadam wiedzy - oprócz ustnego zapewnienia pracownika - że w poprzednim samorządowym zakładzie pracy takie ślubowanie złożył )? W której części akt przechowuje się ślubowanie?
Pracownik zatrudniony na podstawie umowy o pracę na stanowisku podinspektora ds. dowodów osobistych i ewidencji ludności zatrudniony od 4 stycznia 2010 r. ma zostać zatrudniony na stanowisku kierownika urzędu stanu cywilnego (spełnia wymagania kwalifikacyjne przewidziane w ustawie Prawo o aktach stanu cywilnego). Obecny kierownik USC nabył prawa emerytalne i z końcem roku odchodzi na emeryturę. Jakim dokumentem zatrudnić (mianować) pracownika na stanowisko kierownika USC - czy powinna to być uchwała rady miejskiej?
Jak długo pracodawca samorządowy powinien przechowywać karty ewidencji czasu pracy? Pragnę nadmienić, że instrukcja kancelaryjna dla gmin i związków międzygminnych, pod symbolem i hasłem klasyfikacyjnym 1310 stanowi, że karty ewidencji czasu pacy trzeba przechowywać przez 10 lat. Spotkałam się również z opiniami, że należy je przechowywać przez 50 lat.
Pracownik zatrudniony na stanowisku pomocniczym i obsługi (pracownik socjalny), jak się okazało, nie posiada uprawnień do wykonywania zawodu pracownika socjalnego zgodnie z obowiązującymi przepisami. W związku z powyższym pracodawca chce dokonać zamiany pomiędzy zajmowanymi stanowiskami, tj. przenieść ww. pracownika zajmującego stanowisko pomocnicze i obsługi na stanowisko urzędnicze, natomiast pracownika zatrudnionego na stanowisku urzędniczym - z uwagi na posiadane przez niego uprawnienia do wykonywania zawodu pracownika socjalnego - na stanowisko pomocnicze i obsługi (pracownik socjalny). Czy, zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych, można dokonać takiego przeniesienia bez ogłaszania naboru na wolne stanowisko urzędnicze w opisanej sytuacji? Czy w tym przypadku można przenieść ww. pracowników za porozumieniem stron zmieniającym warunki pracy i płacy - aneks do umowy o pracę? Co zrobić w przypadku, gdy któryś z pracowników odmówi podpisania porozumienia? Czy w przypadku odmowy podpisania porozumienia można dać wypowiedzenie zmieniające warunki pracy i płacy?
Czy przysługuje nagroda jubileuszowa po 30 latach pracy pracownikowi, któremu wygasła umowa o pracę z dniem 30 kwietnia 2010 r.? Pracownik w 2009 r. był zatrudniony od 1 kwietnia na stanowisku głównego księgowego oraz prowadził sprawy kadrowe zgodnie z zakresem czynności. W dniu 28 czerwca 2010 r. zwrócił się o wypłatę nagrody jubileuszowej po 30 latach pracy, podczas gdy stosunek pracy wygasł 30 kwietnia 2010 r. Nagroda przysługiwała 2 lipca 2009 r., gdy pracownik prowadził sprawy kadrowe i płacowe. Do pisma została dołączona kserokopia świadectwa pracy podpisanego przez Przewodniczącego Rady Nadzorczej Spółdzielni Kółek Rolniczych. W aktach osobowych pracownika znajduje się jedynie kserokopia zaświadczenia pracownika, w którym jest mowa, że był zatrudniony od 1979 r. Do dnia 28 czerwca 2010 r. pracownik nie dostarczył jednak świadectwa pracy i nie domagał się wypłaty nagrody jubileuszowej przysługującej w 2009 r.
Jesteśmy jednostką samorządową. W związku z przeprowadzaną w maju i czerwcu 2010 r. akcją przeciwpowodziową i związanymi z nią dyżurami, mam pytanie o odbiór dni wolnych za pracę w niedzielę 23 maja 2010 r. i święto Bożego Ciała, przypadające 3 czerwca 2010 r. Mam wątpliwości co do rozliczania czasu przepracowanego z niedzieli na poniedziałek, oraz z czwartku na piątek po Bożym Ciele. Pracownik pracował przy akcji powodziowej (jazda w terenie i dyżur w biurze pod telefonem), od 7:30 w niedzielę 23 maja do 7:30 w poniedziałek 24 maja (24 godziny). Wg Kodeksu pracy praca w niedzielę jest uznawana za czas pracy od 6:00w niedzielę do 6:00 w poniedziałek. Czy to oznacza, że powinnam uznać 8 godzin za pracę w niedzielę i tylko 1,5 godziny za pracę poniedziałek, czyli w sumie 9,5 godziny?
Pracownik dostarczył zaświadczenie o pracy w gospodarstwie rolnym u swego ojca od 13 lipca 1994 r. do 15 maja 2000 r., wydane przez urząd gminy. Zaświadczenie wydano zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy z 20 lipca 1990 r. o wliczaniu okresów pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym do pracowniczego stażu pracy, czyli na podstawie zeznań świadków. Czy pracodawca ma prawo nie wliczyć tego okresu do stażu pracy? Pracownik pracuje w urzędzie gminy od 15 maja 2000 r. - czy należy doliczyć pracę w gospodarstwie od 13 lipca 1994 r.?
Pracownik zatrudniony w ośrodku pomocy społecznej w maju 2010 r. dostarczył świadectwo pracy, z którego wynika, że już od lutego 2010 r. jest uprawniony do dodatku stażowego. Czy powinnam wypłacić mu wyrównanie dodatku stażowego za poprzednie 3 miesiące?
Zgodnie z art. 39 ustawy o pracownikach samorządowych pracodawca ustala w regulaminie wynagradzania wymagania kwalifikacyjne pracowników samorządowych. Jednocześnie rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych określa minimalne wymagania kwalifikacyjne pracowników. Czy w świetle powyższych przepisów w regulaminie wynagradzania pracodawca ma prawo podwyższyć poziom wykształcenia przy jednoczesnym obniżeniu wymaganego stażu pracy, np. dla stanowiska referenta wskazać: poziom wykształcenia - wyższy i co najmniej 1-roczny staż pracy lub wykształcenie średnie i co najmniej 2-letni staż pracy? Czy taki zapis w regulaminie jest prawidłowy?
Pracownik samorządowy otrzymał drugą negatywną ocenę kwalifikacyjną i pozostaje jednocześnie w wieku przedemerytalnym (brakuje mu 4 lat do emerytury). Jak należy postąpić w takim przypadku?
Pracownik rozpoczął pierwszą pracę w firmie 2 stycznia 2003 r. i pracował tam do 31 marca 2006 r. (świadectwo pracy wystawione jest z tą datą). W międzyczasie (15 marca 2006 r.) rozpoczął pracę w naszej jednostce (samorządowej), w której pracuje do dziś. Od jakiego miesiąca należy liczyć dodatek za staż pracy, który obecnie wynosi 7% - od lutego czy od kwietnia 2010 r.?
Pracownik w wolną sobotę pracował przy organizacji zawodów sportowych, w innej miejscowości niż siedziba pracodawcy. W celu zrekompensowania kosztów podróży pracownikowi wydano polecenie wyjazdu służbowego (delegację). Czy pracownikowi, który pracował w daną sobotę 10 godzin, można, oprócz rekompensaty czasu pracy innym dniem wolnym (w stosunku 1:1) i zwrotu kosztów przejazdu, wypłacić jeszcze 1/2 diety?
Zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych za pracę w godzinach nadliczbowych w zwykły dzień tygodnia oraz w wolną sobotę pracownicy otrzymują inny czas wolny w tym samym wymiarze (nie występuje u nas rekompensata wynagrodzeniem). Z treści tego przepisu wynika również, że na wniosek pracownika czas wolny może być udzielony w okresie bezpośrednio poprzedzającym urlop wypoczynkowy lub po jego zakończeniu. Czy oznacza to, że jeśli np. pracownik przyszedł do pracy w wolną sobotę w marcu na 8 godzin, to wolny dzień z tego tytułu może być udzielony na jego wniosek np. w lipcu przed jego 14-dniowym urlopem wypoczynkowym lub po jego wykorzystaniu? Jak należy rekompensować pracownikowi samorządowemu pracę nadliczbową świadczoną w niedzielę - czy obowiązuje w tym przypadku kodeksowy termin 6 dni przed lub po „pracującej” niedzieli? Czy termin ten jest terminem obligatoryjnym?
Czy w związku z brakiem rozstrzygnięcia 3 konkursów na powołanie komendanta straży gminnej z powodu braku odpowiedzi na ww. nabór możliwe byłoby powierzenie obowiązków pełnienia wspomnianej funkcji bez konieczności ogłaszania kolejnego konkursu? Zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych oraz rozporządzeniem Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych komendant straży gminnej musi spełniać wymagania, które nakładają ww. przepisy prawa, tj. posiadać wyższe wykształcenie oraz 5 lat stażu pracy. Czy w związku z powyższym osoba, której zostałyby powierzone obowiązki komendanta, również musi się okazać ww. wymaganiami, czy też może ich nie spełniać?
Mam pytanie dotyczące kwalifikacji głównego księgowego w jednostce budżetowej. Mamy pracownika, który ukończył liceum ekonomiczne o specjalności rachunkowość i rynek rolny, następnie szkołę policealną (specjalność informatyka) oraz studia licencjackie na kierunku zarządzanie i marketing, Obecnie jest po uzupełniających studiach magisterskich na Akademii Ekonomicznej Wydział Zarządzania - specjalność marketing i zarządzanie przedsiębiorstwami. Ma ponad 3-letni staż pracy w księgowości. Czy studia na kierunku marketing i zarządzanie przedsiębiorstwami można zaliczyć do studiów ekonomicznych, o których mowa w przepisach? Jakie jeszcze wymagania muszą być spełnione, aby ta osoba mogła zostać głównym księgowym?
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas