pracownik mobilny

Pracownicy mobilni a czas pracy

Pracownicy mobilni – jak ustalać i rozliczać ich czas pracy

Pracownicy mobilni to pracownicy, którzy wykonują pracę w warunkach wymagających stałego przemieszczania się z miejsca do miejsca. Jednocześnie są to również osoby realizujące część swoich obowiązków w domu np. prowadzą dokumentację, czy wprowadzają dane do systemów. Pomimo charakteru swojej pracy nie są to jednak ani osoby odbywające podróże służbowe ani pracujące zdalnie.

Aby właściwie rozliczać czas pracy pracowników mobilnych konieczne jest wcześniejsze prawidłowe zdefiniowanie w umowie o pracę miejsca lub miejsc świadczenia pracy.

Określanie miejsca świadczenia pracy

Miejsce świadczenia pracy stanowi jeden z istotnych elementów umowy o pracę, obustronnie uzgodniony, objęty ogólnym zakazem jednostronnej zmiany przez którąkolwiek ze stron umowy.

Strony zawierające umowę o pracę mają dużą swobodę w określaniu miejsca pracy. Może być ono określone na stałe, bądź jako miejsce zmienne, przy czym w tym ostatnim wypadku zmienność miejsca pracy może wynikać z samego charakteru (rodzaju) pełnionej pracy.

Ogólnie pod pojęciem miejsca pracy rozumie się bądź stały punkt w znaczeniu geograficznym, bądź pewien oznaczony obszar, strefę określoną granicami jednostki administracyjnej podziału kraju lub w inny dostatecznie wyraźny sposób, w którym ma nastąpić dopełnienie świadczenia pracy.

Tym samym „miejsce pracy to miejsce wykonywania pracy, które może być określone jako pewien obszar geograficzny, np. Polska czy np. województwo dolnośląskie” (zob. wyrok Sądu Najwyższego z 16 listopada 2009 r., sygn. akt II UK 114/09). Jeśli bowiem zobowiązanie pracownicze (istota obowiązków pracowniczych) wykonywane jest na takim geograficznie określonym obszarze, zgodnie z wolą stron stosunku pracy wyrażoną w zawartej umowie, to obszar ten może zostać określony jako stałe miejsce pracy pracownika.

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo