czas pracy kierowców

Pakiet mobilności - pakiet zmian

Pakiet mobilności: duże zmiany w wynagrodzeniach kierowców

Rząd przedstawił projekt zmian w przepisach związanych z wdrożeniem kolejnych części pakietu mobilności. Zmiany dotyczą m.in. wynagrodzeń kierowców, a także czasu pracy kierowców i delegowania. Są dużo większe, niż wszyscy oczekiwali – i bardzo niekorzystne dla firm.

Z artykułu dowiesz się m.in.:
  • Jakie zmiany planowane są w zakresie diet i ryczałtów noclegowych
  • Czy wynagrodzenie za dyżury będzie mogło zostać uwzględnione w płacy minimalnej
  • Co zmieni się w dokumentacji czasu pracy kierowców
  • Kogo dodatkowo obejmie obowiązek tworzenia harmonogramów czasu pracy

Nowelizacja ma dostosować polskie przepisy do unijnego pakietu mobilności oraz wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 24 listopada 2016 r. o ryczałtach za noclegi wypłacanych kierowcom. Zmiany zostaną wprowadzone w ustawie o transporcie drogowym, ustawie o czasie pracy kierowców, ustawie o przewozie towarów niebezpiecznych oraz ustawie o tachografach.

Zmiany w dietach i ryczałtach noclegowych

Najwięcej zmieni się, jeśli chodzi o pensje kierowców. Z ustawy o czasie pracy kierowców zostaną usunięte przepisy o podróżach służbowych. Dodany natomiast będzie przepis, który przewiduje, że kierowca odbywający podróże w ramach wykonywania umówionej pracy na obszarze określonym w umowie jako miejsce świadczenia pracy nie jest w podróży służbowej w rozumieniu
art. 775 § 1 Kodeksu pracy. To oznacza, ze kierowcom nie będą już przysługiwały nieoskładkowane i nieopodatkowane należności z tytułu podróży służbowych.

Ta zmiana ma związek z przepisami pakietu mobilności oraz z wyrokiem Trybunału. Trybunał Konstytucyjny w 2016 roku orzekł, że art. 21a ustawy o czasie pracy kierowców w związku z art. 775 § 2, § 3 i § 5 kp w zakresie, w jakim znajduje zastosowanie do kierowców wykonujących przewozy w transporcie międzynarodowym, jest niezgodny z art. 2 Konstytucji RP. Nie zapewnia spójności całej regulacji prawnej, prowadzi do poważnych wątpliwości interpretacyjnych i nie uwzględnia specyfiki wykonywania zawodu kierowcy w transporcie międzynarodowym. W związku z tym przepisy o podróżach służbowych kierowców powinny być zmienione.

Regulacje pakietu mobilności, które wejdą w życie 2 lutego 2022 r., też dotyczą m.in. diet i ryczałtów noclegowych kierowców. Od tego dnia polscy kierowcy, wykonujący przewozy kabotażowe i cross-trade (przewozy inne niż tranzytowe oraz dwustronne), będą musieli dostawać takie samo wynagrodzenie, jak kierowcy z krajów, przez które przejeżdżają. Do tego wynagrodzenia nie będzie można zaliczyć diet ani ryczałtów noclegowych.

Tymczasem w Polsce diety i ryczałty stanowią w bardzo wielu firmach znaczną część pensji kierowców (choć formalnie nie są częścią wynagrodzenia), ponieważ nie płaci się od nich składek i podatku dochodowego. Takim kierowcom od 2 lutego za czas przepracowany w innych krajach będzie się należało wyrównanie, ponieważ po odjęciu diet i ryczałtów ich pensja będzie za niska w stosunku do obowiązującej w innych krajach.

Czas pracy kierowców ciężarówek - koszty pracodawców

Pakiet mobilności: zmiany w ustawie o czasie pracy kierowców zwiększą koszty pracodawców

W związku z zapisami unijnego pakietu mobilności, które wejdą w życie 2 lutego 2022 roku, Ministerstwo Infrastruktury zamierza znowelizować polskie przepisy dotyczące zasad delegowania w transporcie międzynarodowym i wynagrodzenia dla kierowców. Jeśli resort wprowadzi zapowiadane zmiany, koszt utrzymania kierowcy wzrośnie średnio o około 35 procent.

Z artykułu dowiesz się m.in.:
  • Jakie podstawowe wymogi wprowadzają nowe przepisy unijne w ramach pakietu mobilności

  • Co stanowi jedną z najważniejszych zmian dla polskich przewoźników wynikających z pakietu mobilności

  • Jaką niekorzystną dla pracodawców zmianę w przepisach o czasie pracy kierowców planuje wprowadzić resort infrastruktury

– Prace nad przepisami to z jednej strony dobra wiadomość, bo bez nowelizacji ustawy o czasie pracy kierowcy, jak wynika z naszej symulacji, firmy transportowe czekałby wzrost wydatków przeciętnie o 60 procent. Tyle że koszty większe o ponad jedną trzecią, to bardzo dużo dla rodzimych przewoźników. Są też inne propozycje zmian polskich przepisów, które minimalizowałyby efekt pakietu mobilności – podkreśla Kamil Wolański, ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców, Grupa INELO.
Nowe przepisy unijne zakładają, że kierowca polskiego przewoźnika wykonujący międzynarodowy transport drogowy ma zarabiać co najmniej tyle samo, co kierowca w danym kraju, w którym wykonuje pracę. W określonych rodzajach przewozów, jeśli np. wiezie towar w Niemczech, ma dostać taką samą stawkę jak pracownik niemieckiej firmy transportowej. Dla polskich przewoźników takie zmiany spowodują ogromny wzrost kosztów.
Eksperci Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców z Grupy INELO przeprowadzili w tym celu symulację. Wynika z niej, że bez zmian w polskim prawodawstwie koszt pracodawcy wzrośnie średnio o 60 procent, a w zależności od rodzaju wykonywanego transportu i obowiązującej dokumentacji pracowniczej nawet się podwoi.

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo