Narzędzia:
Pytanie:
Jak mogę wyznaczyć przerwy na papierosa w zakładzie stolarskim i czy mogę ukarać za palenie na hali produkcyjnej w zakładzie stolarskim? Są na to jakieś przepisy, abym mógł je przedstawić pracownikom?
Jak wyliczyć wynagrodzenie za chorobę pracownika młodocianego- ucznia ? Wynagrodzenie wynosi 127,91 zł brutto. Czy wynagrodzenie chorobowe przysługuje tak jak pracownikowi przez 33 dni a potem ma on prawo do zasiłku chorobowego?
Pracownik w dniu 21.11.2010 r. wykorzystał 182 dni zwolnienia lekarskiego, złożył dokumenty na zasiłek rehabilitacyjny - nie otrzymał jeszcze decyzji o przyznaniu, a w dniu 23.11.2010 r. dostarczył do firmy kolejne zwolnienie lekarskie od dnia 22.11.2010 do 15.12.2010 r. Naliczamy płace na koniec miesiąca. Czy w związku z tym mam naliczyć mu za zwolnienie do dnia 21.11.2010 r., a jak otrzyma zasiłek rehabilitacyjny to wyrównać mu od dnia 22.11.2010 r.? Jak to wykazać w dokumentach do ZUS? Czy zwolnienie lekarskie nie powinno być przekazane od ZUS?
W programie Płatnik zniknął pionowy suwak. W funkcji „łącz kartoteki ubezpieczonego” brak jest zakładek „wstecz”, „dalej” i „anuluj”. Praktycznie tylko poprzez „X” można wymusić zamknięcie, aby wyjść z funkcji. W jaki sposób poradzić sobie z tą sytuacją? Proszę o wskazówkę.
Jak postąpić z uprzednio wydanymi ubezpieczonym dokumentami RMUA w przypadku korekty ZUS RCA za wcześniejsze miesiące? Czy je również należy skorygować?
Nauczycielowi mianowanemu zatrudnionemu w szkole A powierzono obowiązki dyrektora w szkole B (bez konkursu) na okres 5 lat od 1 września 2005 r., niestety, bez umowy o pracę, jednocześnie nauczyciel otrzymał urlop bezpłatny w szkole A. Organ prowadzący szkołę B, przydzielił osobie sprawującej obowiązki dyrektora 3 godziny zajęć lekcyjnych w tygodniu. Taki stan trwał do sierpnia 2010 r. W 2010 r. nauczyciel wygrał konkurs na dyrektora szkoły B, nie otrzymując niestety zgody organu prowadzącego na urlop bezpłatny w szkole A. Rozwiązano więc umowę o pracę w szkole A, a w szkole B dyrektor otrzymał powołanie na stanowisko od 1 września 2010 r. Czy od września 2010 r. w szkole B dyrektor może dostać umowę o pracę na stanowisko nauczyciela? Jeżeli jest możliwe podpisanie umowy o pracę w szkole B z dyrektorem szkoły na nauczyciela, to jak powinna ona wyglądać? Jakie najważniejsze elementy powinny się w niej znaleźć? Jeżeli taka umowa o pracę na stanowisku nauczyciela w szkole B będzie możliwa do zawarcia, to kto, z ramienia szkoły B (pracodawcy), powinien ją podpisać, skoro dyrektor jest pracodawcą dla zatrudnianych w niej pracowników? Czy przy powierzeniu obowiązków w okresie 2005-2010 w szkole B dyrektor bez umowy o pracę na stanowisku nauczyciela mógł prowadzić lekcje, do prowadzenia których zobligował go organ prowadzący? Czy okres pozostawiania w szkole A na urlopie bezpłatnym i czas sprawowania funkcji dyrektora szkoły B, ale bez umowy o pracę na te 3 godziny zajęć dydaktycznych w tygodniu, będzie w przyszłości liczył się do emerytury? Jakie dokumenty i z której szkoły, A czy B, będą podstawą dla ZUS do doliczenia tego okresu do zatrudnienia?
W szkole mamy zatrudnioną nauczycielkę (zatrudnienie na podstawie mianowania - mianowanie 6 października 2000 r. - obecnie nauczyciel dyplomowany) na stanowisku nauczyciela bibliotekarza w wymiarze 15/30 (umowa podpisana 25 września 2000 r. od 1 października 2000 r.) oraz na stanowisku nauczyciela w wymiarze 18 godzin - umowa od 1 września 2001 r. W zatwierdzonym 21 sierpnia 2001 r. przez organ prowadzący arkuszu organizacyjnym nauczycielka ma na rok szkolny 2001/2002 16 godzin z pensum 18-godzinnego i prawidłowo 15 z 30 godzin bibliotecznych - taka sytuacja trwa do dzisiaj, zatem nigdy nie miała tych 18 godzin dydaktycznych z pensum 18-godzinnego. W roku szkolnym 2010/2011 nauczycielka ma zatwierdzone pensum w arkuszu 17/18 godzin dydaktycznych i 15/30 godzin bibliotecznych. Połączyłam etaty i jej pensum to 22 godziny, czyli 10 godzin ponadwymiarowych. Czy można zawierać 2 umowy o pracę z nauczycielem w jednej szkole? Czy nauczycielce przez tyle lat można było przydzielać mniej godzin dydaktycznych, skoro ma umowę o pracę na 18 godzin? Czy jest możliwe i konieczne obniżenie jej pensum w sposób ugodowy (nauczyciel zatrudniony na podstawie mianowania)? Jeżeli po tylu latach jest możliwe obniżenie pensum, to jaka jest podstawa prawna oraz w jaki sposób tego dokonać (porozumienie zmieniające, wypowiedzenie warunków pracy)? Czy mając umowy o pracę 18/18 i 15/30 można łączyć pensum i wypłacać godziny ponadwymiarowe, tak jak ja to robię?
Pracownica powróciła z urlopu wychowawczego do pracy od 1.11.2009 r., potem przebywała na zwolnieniu lekarskim (ciąża) od 10.12.2009 r. do 2.02.2010 r. (otrzymując wynagrodzenie za czas choroby, a następnie zasiłek); od 26 czerwca 2010 r. przebywała na urlopie macierzyńskim. Od 27.11.2010 r. został jej udzielony urlop wypoczynkowy na 26 dni (27.11.2010 r. - 4.01.2011 r.), a następnie urlop wychowawczy na trzy lata. Czy okres 36 miesięcy liczę od 1 listopada (lub 1 grudnia) do 2 lutego (4 miesiące), następnie listopad-styczeń (razem 7 miesięcy) i resztę po powrocie z kolejnego urlopu wychowawczego?
25-letnia żona naszego pracownika jest studentką. Została zgłoszona przez naszą firmę do ubezpieczenia zdrowotnego jako członek rodziny tego pracownika. Czy po ukończeniu 26 lat będziemy musieli ją wyrejestrować? Z jakiego tytułu będzie wówczas podlegała ubezpieczeniu zdrowotnemu?
Pracownik odszedł na rentę z zakładu X w 1995 r. Na świadectwie pracy nie ma wzmianki, czy otrzymał odprawę rentową. W 2005 r. zatrudnił się w naszym zakładzie (rentę miał wstrzymaną - wynikało tylko z zapisu na świadectwie pracy, że korzystał z renty). W listopadzie 2010 r. odchodzi na emeryturę i nie pamięta, czy otrzymał odprawę rentową u poprzedniego pracodawcy. Czy obowiązkiem obecnego pracodawcy jest zapłacić odprawę emerytalną? Czy jeśli nie otrzymał odprawy u poprzedniego pracodawcy, powinien dochodzić swoich roszczeń przed sądem i po upływie 3 lat sprawa się przedawniła?
Wójt gminy pobiera emeryturę od marca 2009 r. w związku z ukończeniem 65 lat życia. Jednocześnie nadal sprawuje funkcję wójta do zakończenia kadencji, tj. złożenia ślubowania przez wójta, który zostanie wybrany 21 listopada 2010 r. w wyborach powszechnych. Stosunek pracy z wyboru zostanie rozwiązany z tym dniem. Wójt przejdzie na emeryturę. Zatrudnienie w urzędzie gminy trwa od 1981 r. W jakiej wysokości wójt powinien otrzymać odprawę emerytalną w związku z rozwiązaniem stosunku pracy?
W jakich przepisach mogę odszukać informacje o ubieganie się o A1-zaświadczenie o ustawodawstwie dotyczącym zabezpieczenia społecznego mającym zastosowanie do osoby uprawnionej. Jakie warunki musi spełnić pracodawca czyli osoba zatrudniająca pracowników, jakie obroty musi utrzymywać przez ten okres.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas