Narzędzia:
Pytanie:
W jednostce samorządowej planuje się zatrudnienie pracownika na pełen etat jako opiekunka dzieci podczas dowozu do szkół, w godzinach pracy codziennie od 7.00 do 9.30 i od 11.30 do 17.00. W przerwie między godz. 9.30 a 11.30 pracownik podjął dodatkowe zatrudnienie na 1/4 etatu w innej jednostce. Czy prawidłowo wyznaczono godziny pracy w urzędzie, czy nie narusza to przepisów o dobie pracowniczej?
W urzędzie gminy zatrudniono pracownika na czas określony od 1 września 2010 r. do 22 czerwca 2011 r. na stanowisku opiekunki dzieci podczas dowozu do szkół. Z dniem 1 marca 2011 r. pracownik nabędzie prawo do dodatku za wieloletnią pracę w wysokości 5% wynagrodzenia zasadniczego. Jednocześnie pracownik 15 grudnia 2010 r. podjął zatrudnienie na 1/4 etatu w świetlicy środowiskowej. Kiedy pracownik nabędzie prawo do 5% dodatku za wieloletnią pracę w świetlicy, skoro do stażu pracy można zaliczyć tylko zakończone okresy zatrudnienia? Jak należy postąpić w przypadku, gdy pracownik w czerwcu przedłoży w świetlicy świadectwo pracy na stanowisku opiekunki? Jeżeli zostanie zaliczony okres zatrudnienia od 1 września 2010 r. do 14 grudnia 2010 r. (do momentu podjęcia zatrudnienia w świetlicy), to wynikałoby z tego, że pracownikowi przysługiwałby dodatek od marca 2011 r.
Czy za pracownika zatrudnionego na 1/2 etatu z wynagrodzeniem 1.340 zł/miesiąc brutto należy naliczać składki na FP i FGŚP?
Nauczyciel kontraktowy zatrudniony na czas nieokreślony otrzymał wypowiedzenie zmieniające wymiar zatrudnienia z pełnego na pół etatu. Przyjął nowe warunki pracy i płacy i od roku szkolnego 2010/11 jest zatrudniony w wymiarze 1/2 etatu. Ponieważ w roku szkolnym 2011/12 nie będzie możliwości dalszego zatrudniania nauczyciela w wymiarze 1/2 etatu (brak godzin), musimy wypowiedzieć mu stosunek pracy. Czy nauczyciel zatrudniony w wymiarze 1/2 etatu ma możliwość przejścia w stan nieczynny? Czy nauczycielowi kontraktowemu zatrudnionemu na pół etatu przysługuje odprawa z tytułu rozwiązania stosunku pracy z przyczyn niedotyczących pracowników?
Tworzymy ZFŚS. W 2010 r. odpis na emeryta i rencistę wynosił 174,64 zł. W regulaminie ZFŚS mamy zapis, że osobami uprawnionymi do korzystania z tego funduszu są m.in. emeryci i renciści, którym zgodnie z regulaminem wypłacaliśmy w ubiegłym roku zapomogi bezzwrotne, dopłatę do wypoczynku letniego ich dzieci itp. Natomiast nie dostali tzw. „wczasów pod gruszą” i bonów na święta - co było ustalone z przedstawicielami związków zawodowych i również zapisane w regulaminie. Przyczyną wykluczenia ich z tych dopłat był zbyt niski odpis na te osoby - wypłacaliśmy ok. 800 zł „wczasów pod gruszą” i ok. 600 zł bonów, a więc w sumie znacznie więcej, niż mogliśmy na nich odpisać. W uzupełnieniu dodam, że mamy ok. 200 emerytów i rencistów, i gdybyśmy chcieli wypłacić im ww. kwoty tak jak pracownikom, to znacznie obciążyłoby to nasz cały fundusz. Czy postąpiliśmy prawidłowo? Czy możemy w regulaminie zaznaczyć, że z pewnych form dopłaty korzystają tylko pracownicy?
Pracownik zatrudniony w urzędzie gminy na umowę o pracę posiada orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności (czas pracy tej osoby nie przekracza 7 godzin na dobę i 35 godzin w tygodniu). Zarządzeniem burmistrza pracownik został powołany w skład Gminnej Komisji Urbanistycznej, która wykonuje pracę poza godzinami pracy urzędu. Czy burmistrz może zawrzeć umowę zlecenia z tym pracownikiem?
Jestem na wcześniejszej emeryturze od 1 listopada 2007 r..Urodziłam się 23 kwietnia 1952 r. Nadal pracuję i nigdy nie pobrałam naliczonej wcześniejszej emerytury. W kwietniu 2012 r skończę 60 lat .Czy przed ukończeniem 60 roku życia powinnam rozwiązać stosunek pracy i pobrać wcześniejszą emeryturę, czy kontynuować zatrudnienie? Mam obawy, czy w przypadku dalszej pracy moja emerytura nie będzie obliczona w sposób mieszany lub ZUS przyzna mi świadczenie w niższej wysokości.
Nauczyciel dyplomowany jest zatrudniony w szkole na pełnym etacie (18/18). Przy zatrudnieniu podał następujące okresy zatrudnienia poświadczone świadectwami pracy: » od 30 września 1983 r. do 19 maja 1984 r., » od 1 marca 1985 r. do 30 czerwca 1990 r., » od 1 września 1993 r. do 31 sierpnia 1997 r. oraz » od 1 kwietnia 1997 r. do nadal. Przy ustalaniu kapitału początkowego w 2003 r. doniósł dwa świadectwa pracy potwierdzające okresy zatrudnienia: » od 2 listopada 1981 r. do 31 sierpnia 1982 r. oraz » od 6 września 1983 r. do 6 czerwca 1983 r. (ten stosunek pracy rozwiązano na podstawie art. 52 § 1 Kodeksu pracy - zwolnienie dyscyplinarne). Okresy te nie zostały ujęte do stażu pracy i do nagrody jubileuszowej, bo podobno nie można mu ich było doliczyć. Czy należy o te 2 okresy zatrudnienia zwiększyć staż pracy i wypłacić nagrodę jubileuszową przypadającą w tym roku za 25 lat pracy i czy zwolnienie dyscyplinarne może być przyczyną niewypłacenia i niedoliczenia powyższego okresu do stażu?
W jednostce samorządowej zatrudniono na pełen etat na stanowisku ds. księgowości pracownika o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, który wykonuje pracę 7 godzin dziennie (35 godzin tygodniowo). Czy pomimo umiarkowanego stopnia niepełnosprawności można dodatkowo zatrudnić tego pracownika w innej jednostce na 1/4 etatu na stanowisku księgowego?
Pracownica zatrudniona w firmie na podstawie umowy o pracę przebywa aktualnie na urlopie macierzyńskim i pobiera zasiłek macierzyński płatny przez ZUS. Składki emerytalne płaci budżet państwa. Czy w trakcie urlopu macierzyńskiego może zawrzeć umowę zlecenia z innym pracodawcą?
Wystawiam zaświadczenie do ZUS o przychodach emeryta osiągniętych w 2010 roku. W przychodach, z którego roku należy wykazać: 1) wynagrodzenie należne za miesiąc grudzień 2010 r., a wypłacone 10 stycznia 2011 r.; 2) premie za rok 2009 wypłaconą w lutym 2010 r.; 3) premie za rok 2010 wypłaconą w lutym 2011 r.?
Mam problem z rozliczeniem się z ZUS ze składek za wcześniejsze okresy. Wystąpiły sytuacje następujące: na skutek zastosowania błędnego kodu nieobecności (zamiast 331 był 313), niesłusznie kwotę „chorobowego” odliczyłam ze składek należnych ZUS. Powstała więc niedopłata składek na ubezpieczenia społeczne, a także w konsekwencji zastosowania błędnego kodu - niedopłata składek ubezpieczenia zdrowotnego. Zwolnienie pracownika obejmowało okres od 15 marca 2010 do 20 czerwca 2010. Błędy wystąpiły we wszystkich tych miesiącach. Po otrzymaniu korespondencji w tej sprawie z ZUS - zrobiliśmy korektę dokumentów w PŁATNIKU i wysłaliśmy elektronicznie. Pozostało dopłacić składki. Jak to zrobić? Jak oznakować przelew - czy oddzielnie rozliczyć każdy miesiąc i na przelewie wpisywać numer deklaracji zawierającej korektę? Czy można to zrobić jednym przelewem z określeniem typu wpłaty M, ale wtedy jaki numer deklaracji podać? A może rozliczyć przy najbliższym przelewie składek uwzględniając kwoty należne ZUS z tytułu korekt? Oczywiście zamierzam ZUS poinformować w każdej z tych sytuacji, co to za przelew.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas