Narzędzia:
Pytanie:
Czy każdy płatnik składek ma obowiązek przekazania do ZUS informacji ZSWA czy tylko ci płatnicy, u których są zatrudnieni pracownicy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze?
Urlop okolicznościowy udzielany jest pracownikowi z powodu ślubu dziecka. Czy można udzielić 1 dnia takiego urlopu w poniedziałek, w przypadku, gdy ślub odbył się w sobotę - dzień wolny od pracy? Spotkałam się z interpretacją, że pracownikowi tak, natomiast rodzicom już nie.
Jestem dyrektorem prywatnej szkoły zaocznej, która posiada uprawnienia szkoły publicznej. Niektórzy słuchacze pobierają rentę rodzinną i w związku z tym otrzymuję zapytania z oddziałów ZUS dotyczące przebiegu ich nauki (od kiedy do kiedy był słuchaczem). Jednak w ostatnim czasie jeden z oddziałów ZUS wymaga ode mnie informacji typu: Czy dany słuchacz miał obowiązek oddać pracę semestralną, czy ją oddał w terminie i czy było to warunkiem dopuszczenia do egzaminów semestralnych? Kiedy ostatni raz był obecny w szkole na zajęciach? itp. Moim zdaniem nie mam prawa udzielać takich informacji (chyba że za zgodą słuchacza), gdyż o prawie do renty rodzinnej decyduje fakt że dana osoba jest słuchaczem mojej szkoły (lub nie jest słuchaczem, ale wtedy o odebraniu renty powinna decydować data skreślenia go z listy słuchaczy co nie jest równoznaczne z ostatnią obecnością na zajęciach). Proszę o odpowiedź, czy mam rację?
Bardzo proszę o pomoc w rozwiązaniu sprawy dotyczącej wyznaczenia dnia wolnego w 6. dniu tygodnia. Obecnie w naszym regulaminie pracy mamy zapis, że „praca może być świadczona od poniedziałku do soboty, z zastrzeżeniem przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy w okresie rozliczeniowym”(miesięczny okres rozliczeniowy). Ponieważ nasza firma pracuje 7 dni w tygodniu na dwie zmiany, zapis ten pozwalał nam na wyznaczanie pracownikom w ciągu tygodnia innego dnia wolnego niż sobota. W związku jednak z wprowadzonymi zmianami w kodeksie pracy (aby ułatwić sobie ustalanie czasu pracy w okresie rozliczeniowym) chcemy zmienić ten zapis i wskazać, że to sobota jest dniem wolnym z tytułu 5-dniowego tygodnia pracy. Czy wprowadzając taki zapis do regulaminu możemy, przygotowując grafik, zaplanować pracownikowi pracę w sobotę, a dzień wolny w zamian za pracę w sobotę wyznaczyć np. na poniedziałek? Czy możemy tak planować pracę dla wszystkich naszych pracowników? Czy wprowadzenie do regulaminu pracy zapisu, że sobota jest dniem wolnym z tytułu 5-dniowego tygodnia pracy powoduje, że nie możemy planować w tym dniu pracy naszym pracownikom, a praca w sobotę jest możliwa tylko w szczególnych sytuacjach?
Od pewnego czasu osoby prowadzące działalność gospodarczą nie mają obowiązku comiesięcznego składania deklaracji DRA. Czy dotyczy to również prowadzącego działalność gospodarczą - pracownika, który z tytułu działalności opłaca tylko składkę zdrowotną oraz osoby duchownej, zatrudnionej w szkole na podstawie umowy o pracę, która z tytułu bycia osobą duchowną opłaca tylko składki zdrowotne?
W jednostce samorządowej planuje się zatrudnienie pracownika na pełen etat jako opiekunka dzieci podczas dowozu do szkół, w godzinach pracy codziennie od 7.00 do 9.30 i od 11.30 do 17.00. W przerwie między godz. 9.30 a 11.30 pracownik podjął dodatkowe zatrudnienie na 1/4 etatu w innej jednostce. Czy prawidłowo wyznaczono godziny pracy w urzędzie, czy nie narusza to przepisów o dobie pracowniczej?
W urzędzie gminy zatrudniono pracownika na czas określony od 1 września 2010 r. do 22 czerwca 2011 r. na stanowisku opiekunki dzieci podczas dowozu do szkół. Z dniem 1 marca 2011 r. pracownik nabędzie prawo do dodatku za wieloletnią pracę w wysokości 5% wynagrodzenia zasadniczego. Jednocześnie pracownik 15 grudnia 2010 r. podjął zatrudnienie na 1/4 etatu w świetlicy środowiskowej. Kiedy pracownik nabędzie prawo do 5% dodatku za wieloletnią pracę w świetlicy, skoro do stażu pracy można zaliczyć tylko zakończone okresy zatrudnienia? Jak należy postąpić w przypadku, gdy pracownik w czerwcu przedłoży w świetlicy świadectwo pracy na stanowisku opiekunki? Jeżeli zostanie zaliczony okres zatrudnienia od 1 września 2010 r. do 14 grudnia 2010 r. (do momentu podjęcia zatrudnienia w świetlicy), to wynikałoby z tego, że pracownikowi przysługiwałby dodatek od marca 2011 r.
Czy za pracownika zatrudnionego na 1/2 etatu z wynagrodzeniem 1.340 zł/miesiąc brutto należy naliczać składki na FP i FGŚP?
Nauczyciel kontraktowy zatrudniony na czas nieokreślony otrzymał wypowiedzenie zmieniające wymiar zatrudnienia z pełnego na pół etatu. Przyjął nowe warunki pracy i płacy i od roku szkolnego 2010/11 jest zatrudniony w wymiarze 1/2 etatu. Ponieważ w roku szkolnym 2011/12 nie będzie możliwości dalszego zatrudniania nauczyciela w wymiarze 1/2 etatu (brak godzin), musimy wypowiedzieć mu stosunek pracy. Czy nauczyciel zatrudniony w wymiarze 1/2 etatu ma możliwość przejścia w stan nieczynny? Czy nauczycielowi kontraktowemu zatrudnionemu na pół etatu przysługuje odprawa z tytułu rozwiązania stosunku pracy z przyczyn niedotyczących pracowników?
Tworzymy ZFŚS. W 2010 r. odpis na emeryta i rencistę wynosił 174,64 zł. W regulaminie ZFŚS mamy zapis, że osobami uprawnionymi do korzystania z tego funduszu są m.in. emeryci i renciści, którym zgodnie z regulaminem wypłacaliśmy w ubiegłym roku zapomogi bezzwrotne, dopłatę do wypoczynku letniego ich dzieci itp. Natomiast nie dostali tzw. „wczasów pod gruszą” i bonów na święta - co było ustalone z przedstawicielami związków zawodowych i również zapisane w regulaminie. Przyczyną wykluczenia ich z tych dopłat był zbyt niski odpis na te osoby - wypłacaliśmy ok. 800 zł „wczasów pod gruszą” i ok. 600 zł bonów, a więc w sumie znacznie więcej, niż mogliśmy na nich odpisać. W uzupełnieniu dodam, że mamy ok. 200 emerytów i rencistów, i gdybyśmy chcieli wypłacić im ww. kwoty tak jak pracownikom, to znacznie obciążyłoby to nasz cały fundusz. Czy postąpiliśmy prawidłowo? Czy możemy w regulaminie zaznaczyć, że z pewnych form dopłaty korzystają tylko pracownicy?
Pracownik zatrudniony w urzędzie gminy na umowę o pracę posiada orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności (czas pracy tej osoby nie przekracza 7 godzin na dobę i 35 godzin w tygodniu). Zarządzeniem burmistrza pracownik został powołany w skład Gminnej Komisji Urbanistycznej, która wykonuje pracę poza godzinami pracy urzędu. Czy burmistrz może zawrzeć umowę zlecenia z tym pracownikiem?
Jestem na wcześniejszej emeryturze od 1 listopada 2007 r..Urodziłam się 23 kwietnia 1952 r. Nadal pracuję i nigdy nie pobrałam naliczonej wcześniejszej emerytury. W kwietniu 2012 r skończę 60 lat .Czy przed ukończeniem 60 roku życia powinnam rozwiązać stosunek pracy i pobrać wcześniejszą emeryturę, czy kontynuować zatrudnienie? Mam obawy, czy w przypadku dalszej pracy moja emerytura nie będzie obliczona w sposób mieszany lub ZUS przyzna mi świadczenie w niższej wysokości.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas