Narzędzia:
Pytanie:
Pracownik jest zatrudniony na 3/4 etatu. Pracuje codziennie od poniedziałku do piątku po 6 godzin. W umowie o pracę określono, że od 8. godziny pracy na dobę przysługuje normalne wynagrodzenie wraz z dodatkiem równoważnym dodatkowi za pracę w godzinach nadliczbowych. Czy w razie przepracowania przez pracownika w danym dniu np. 8 godzin można pracownikowi zrekompensować te godziny ponadwymiarowe czasem wolnym? Chodzi zarówno o 7., jak i o 8. godzinę pracy (7., za którą przysługuje normalne wynagrodzenie, a 8., za którą przysługuje normalne wynagrodzenie wraz z dodatkiem). Czy zapis w umowie o pracę o dopuszczalnej liczbie godzin pracy ponad określony w umowie wymiar czasu pracy, których przekroczenie uprawnia pracownika, oprócz normalnego wynagrodzenia, do dodatku do wynagrodzenia, o którym mowa w art. 151¹ § 1 Kodeksu pracy wskazuje tylko na konieczność zapłaty godzin ponadwymiarowych w formie wynagrodzenia? Pracownik nie jest zainteresowany otrzymaniem dodatkowego wynagrodzenia, z uwagi na status emeryta i ewentualnym przekroczeniem dochodów wpływających na zawieszalność emerytury, ale właśnie czasem wolnym.
Czy można przerwać pracownikowi urlop wypoczynkowy i wysłać go na szkolenie organizowane przez firmę zewnętrzną w celu podniesienia kwalifikacji zawodowych?
Jak należy zaokrąglać odsetki od nieterminowej wpłaty składek? Czy zaokrąglać do dziesiątek groszy czy do pełnych złotych? Spotkałam się z różnymi opiniami w tej kwestii.
W jaki sposób wyliczyć wysokość składki na ubezpieczenie wypadkowe dla wspólników spółki jawnej samodzielnie opłacających składki ZUS?
W świetle orzecznictwa Sądu Najwyższego pensje nie są tajne. Jeśli zatem pracownik będzie chciał dowiedzieć się, ile zarabiają inni pracownicy na takim samym stanowisku, pracodawca powinien udostępnić mu takie informacje. Czy pracodawca musi podawać dokładne kwoty, czy też można podać widełki wynagrodzeń? Wynagrodzenia naszych pracowników na takich samych stanowiskach różnią się ze względu na staż pracy i kwalifikacje. W każdym dziale wynagrodzenia pracowników na danych stanowiskach kształtują się inaczej. Nie istnieją w firmie widełki placowe - czy należy takowe stworzyć i podać do wiadomości pracownikom działu? Co w związku z orzecznictwem można zrobić, aby nie ujawniać pracownikom wysokości wynagrodzeń, czyli odmawiać udzielenia informacji?
W wyniku kontroli ZUS stwierdził, że powinniśmy naliczyć składki od dopłaty do wypoczynku z lat 2010 i 2011. Jak prawidłowo rozliczyć pracownika z tytułu takiej korekty? Zrobienie korekt i odprowadzenie składek nie stanowi dla mnie problemu, nie wiem tylko, jak w takim rozliczeniu powinien wyglądać pracownik. Zwiększa mu się składki na koncie za lata 2010 i 2011. Czy mamy mu potrącić niepobrane składki (te płacone przez pracownika) na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, przy kolejnej wypłacie i wówczas zostanie to uwzględnione w jego PIT za rok 2012? Czy tez w takim wypadku składki powinien pokryć za pracownika płatnik i tylko wówczas wykazać w jego przychodach dochód do opodatkowania z tego tytułu?
Pracownik przed zakończeniem pobierania świadczenia rehabilitacyjnego złożył wniosek o rentę z tytułu niezdolności do pracy. Do dnia zakończenia pobierania tego świadczenia nie otrzymał decyzji ZUS. Pracodawca nie chce rozwiązywać z pracownikiem umowy o pracę. Czy w związku z powyższym pracodawca może udzielić pracownikowi urlopu wypoczynkowego na okres oczekiwania na decyzję ZUS, czy powinien potraktować ten okres jako czas usprawiedliwionej, niepłatnej nieobecności w pracy? Czy warunkiem wypłaty pracownikowi przyznanej renty z tytułu niezdolności do pracy jest rozwiązanie z nim umowy o pracę? Czy pracodawca może nie rozwiązywać umowy o pracę z pracownikiem, któremu przyznano rentę z tytułu niezdolności do pracy i zatrudnić go na innym stanowisku lub tym samym, po uzyskaniu zgody lekarza na pracę na danym stanowisku ?
Pracownik pracujący przy komputerze (powyżej 4 godzin dziennie) dołączył do wniosku na dofinansowanie do okularów fakturę za zakup okularów korygujących wzrok z datą wcześniejszą niż data na zaświadczeniu lekarskim o konieczności używania okularów korekcyjnych wzrok. W zarządzeniu dyrektora jest napisane, że należy przedstawić fakturę i zaświadczenie lekarskie, a dofinansowanie jest przyznawane raz na 2 lata. Czy należy przyznać pracownikowi dofinansowanie (ze względu na rozbieżne daty)?
Bardzo proszę o pomoc w naliczeniu ekwiwalentu pieniężnego za 1 dzień niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego za 2011 r. dla byłego pracownika. W lutym 2012 r. mieliśmy kontrolę PIP, która stwierdziła nieprawidłową ilość dni urlopu, za którą powinniśmy naliczyć ekwiwalent pieniężny w związku z rozwiązaniem umowy o pracę z pracownikiem 2 maja 2011 r. Wynagrodzenie za maj wypłacamy w czerwcu i wówczas naliczyliśmy ekwiwalent pieniężny za 6 dni, a powinniśmy za 7 dni. Zaleceniem pokontrolnym nakazano naliczyć i wypłacić ekwiwalent pieniężny za 1 dzień urlopu wypoczynkowego. Pracownik wynagradzany jest stawką miesięczną 1.400 zł: » w kwietniu 2011 r. przepracował 18 dni, 2 dni nieobecności usprawiedliwionej niepłatne, otrzymał 1.260 zł oraz premię regulaminową 315 zł, » w marcu 2011 r. przepracował 22 dni, przebywał 1 dzień na urlopie wypoczynkowym, otrzymał 1.400 zł, premię 734,90 zł oraz dodatek za dyżur domowy 61,04 zł, » w lutym 2011 r. przepracował 19 dni, 1 dzień przebywał na urlopie wypoczynkowym, otrzymał 1.400 zł, premia 465,50 zł, dodatek szkodliwy 29,76 zł i wynagrodzenie za dyżur domowy 33,23 zł. Mam problem ze sporządzeniem listy płac dla byłego pracownika. Czy zastosować koszty uzyskania przychodu, jaki sposób rozliczyć naliczone wynagrodzenie w druku rozliczeniowym do ZUS i w jakiej wysokości powinnam naliczyć należne odsetki oraz należny podatek i jaka kwota przychodu powinna być ujęta w PIT-11 dlatego byłego pracownika?
Pracownik był zatrudniony w naszym zakładzie od 1975 do 2000 roku. Ze względu na chorobę przeszedł na rentę. Teraz wystąpił do ZUS o emeryturę. W okresie zatrudnienia było kilka reorganizacji zakładu pracy na podstawie ustaw reformujących administrację. Czy w druku ZUS Rp-7 należy wpisać, że pracownik był zatrudniony w okresie od 1975 do 2000 roku, a jako następcę prawnego - zakład ostatniej reorganizacji sprzed 1989 r.?
Jestem w trakcie wypełniania dokumentu ZUS ZSWA za rok 2011. Moje pytanie dotyczy osoby, która przez okres od 1 stycznia do 31 sierpnia 2011 r. wykonywała pracę o szczególnym charakterze i w tym okresie opłacane były składki na FEP za ta osobę, a z dniem 1 września 2011 ustało zatrudnienie. Czy mam obowiązek zgłosić tą osobę? Jeśli tak, to czy z kodem tytułu ubezpieczenia 30 00 XX?
Były pracownik korzystał z samochodu służbowego. Zarząd Dróg i Transportu przesłał upomnienie o zapłatę zaległej opłaty parkingowej. Czy pracodawca może podać dane adresowe byłego pracownika ZDiT w związku z przesłanym upomnieniem?
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas