Możliwość ograniczenia czasu trwania kontroli PIP

Tomasz Niedziński
01.03.2007ARCHIWALNY

Możliwość ograniczenia czasu trwania kontroli PIP

W naszej firmie niedawno miała miejsce kontrola inspekcji pracy. Okazała się ona bardzo uciążliwa, ponieważ inspektor wzywał na wyjaśnienia różnych pracowników, co dezorganizowało taśmowy proces produkcji w zakładzie. W dodatku trwało to bardzo długo. Czy mamy jakieś prawne środki zmuszenia inspektora do szybszego przeprowadzenia czynności kontrolnych?

Zasadniczo pracodawca nie ma wpływu na czas trwania kontroli. Może jednak złożyć skargę na opieszałość kontrolującego. Inspekcja ma obowiązek rozpatrzyć taką skargę i zawiadomić o sposobie jej załatwienia.

1. Kontrola może trochę potrwać

Kontrola może dezorganizować wykonywaną pracę, szczególnie w niewielkim zakładzie zatrudniającym kilku pracowników. W interesie pracodawcy leży więc, aby była przeprowadzona jak najszybciej.

Kontrola najwyżej przez 4 tygodnie
Zgodnie z prawem, kontrola pracodawcy będącego przedsiębiorcą nie może trwać dłużej niż 4 tygodnie. Jedynie w przypadku większych podmiotów (zatrudniających ponad 250 pracowników, mających obrót netto powyżej 50 mln euro, lub aktywa powyżej 43 mln euro) może być ona przedłużona do 8 tygodni.

2. Przysługuje skarga

Na opieszałość kontroli można złożyć skargę. Składa się ją w formie pisemnej (osobiście lub za pomocą poczty) lub ustnej (do protokołu).

Nie ma szczególnych wymogów co do treści takiej skargi. Nie musi ona również być uzasadniona, choć niewątpliwie podanie uzasadnienia zwiększa szanse, że zostanie pozytywnie rozpatrzona.

Skargę rozpatrzy okręgowy inspektor pracy (lub jego zastępca). Powinno się to stać w ciągu miesiąca. Organ Państwowej Inspekcji Pracy musi powiadomić skarżącego o sposobie jej załatwienia. Zawiadomienie o odmownym rozstrzygnięciu skargi powinno zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne.

Skarga – czyżby ryzyko ponownej kontroli?
Niekiedy złożenie skargi może spowodować, że nowy inspektor, w wyniku decyzji organu nadrzędnego (nadinspektora lub okręgowego inspektora pracy) rozpocznie kontrolę od nowa, by zapoznać się z okolicznościami danej sprawy. W większości wypadków nie będzie jednak ponownej kontroli (zwłaszcza jeśli skarga dotyczyła opieszałości postępowania).


Podstawa prawna
» 227 Kodeksu postępowania administracyjnego,
» art. 10 ustawy z dnia 6 marca 1981 r. o Państwowej Inspekcji Pracy,
» art. 83 ust. 1, art. 106 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2004 r., nr 173, poz. 1807),
» § 12 załącznika do zarządzenia nr 27/05 Głównego Inspektora Pracy z 27 kwietnia 2005 r. w sprawie organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków oraz udzielania porad w jednostkach organizacyjnych Państwowej Inspekcji Pracy (źródło: Biuletyn Informacji Publicznej PIP).


Autor: Tomasz Niedziński

Sprawdź inne artykuły w kategorii Kadry

Nagrody i wyróżnienia

Certyfikat rzetelnosci Laur zaufania SMB logo Top firma

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo