Narzędzia:
Przedsiębiorca może obniżyć wymiar czasu pracy maksymalnie o 20%, nie więcej niż do 0,5 etatu, z zastrzeżeniem, że wynagrodzenie nie może być niższe niż minimalne wynagrodzenie za pracę ustalane na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy. Sprawdź odpowiedzi na pytania pracodawców w tym zakresie.
W praktyce ciągle pojawia się wiele pytań dotyczących obniżenia etatu. Wiele z nich dotyczy samego porozumienia wprowadzającego niższy etat, np. kogo ono obejmuje, jak je przedłużyć lub skrócić itp. Niemało jest też pytań o stosowanie w praktyce obniżonego etatu w trybie antykryzysowym – np. jak wówczas ewidencjonować czas pracy, jaki przyznać urlop czy inne uprawnienia pracownicze itd. Sprawdź rozwiązania wszystkich tych dylematów i uniknij kosztownych błędów.
Pracodawcy coraz częściej dofinansowują wyprawkę szkolną dla dzieci pracowników ze środków ZFŚS. Sprawdź, jaki limit zwolnienia od podatku dochodowego można tu zastosować, w przypadku gdy pracownik znalazł się w trudnej sytuacji materialnej z powodu poważnej choroby w rodzinie.
To, że Twoja firma nie rekrutuje, nie oznacza, że nie uprawiasz employer brandingu. Na początku 2020 roku wiele firm wstrzymało rekrutacje, wydatki na employer branding, udział w targach i wydarzeniach rekrutacyjnych. Ale wstrzymanie działań nie oznacza, że kandydaci wstrzymują się od obserwowania pracodawców i wydawania opinii. Wprost przeciwnie, w czasie kryzysu, wywołanego pandemią, w czasie niepewności i utraty poczucia bezpieczeństwa zwracamy się w kierunku pracodawców oczekując od nich działania i troski.
W myśl nowych rozwiązań tarczy antykryzysowej, pracodawca może obniżyć wymiar czasu pracy pracownika lub objąć go przestojem ekonomicznym, w razie wystąpienia zwiększonego obciążenia funduszu wynagrodzeń. W jaki sposób ustalać zwiększone obciążenie i jak zastosowane rozwiązanie wpływa na rozliczenie wynagrodzenia pracownika?
Szacunek jest kluczowym warunkiem zdrowego środowiska zawodowego. Promuje pracę zespołową oraz zwiększa produktywność i efektywność w miejscu pracy. Dzięki niemu pracownicy wiedzą, że są cenieni za swoje umiejętności, cechy i osiągnięcia oraz że ich rola jest ważna dla sukcesu firmy.
W okresie pandemii COVID-19 szczególnego znaczenia nabiera zapewnienie odpowiedniego przepływu informacji między pracodawcą a pracownikami. Dotyczy to przede wszystkim okoliczności wpływających na zmiany sytuacji pracowników, w aspektach prawnym i ekonomicznym.
W praktyce często występują sytuacje, że zwolnienie lekarskie otrzymuje pracownik przebywający na urlopie wypoczynkowym lub bezpłatnym. Rodzi to wątpliwości pracodawców co do tego, czy, a jeśli tak, to jakie świadczenia w takiej sytuacji należy wypłacić oraz jak wykazywać tego rodzaju zwolnienia w dokumentach rozliczeniowych. Płatnicy zapominają też, że jedno ze świadczeń chorobowych podlega częściowemu oskładkowaniu, co z kolei skutkuje koniecznością złożenia stosownych korekt.
Jakkolwiek ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ogranicza czas i zakres kontroli w organizacji pożytku publicznego, jej przebieg może znacząco utrudnić bieżącą działalność. Sprawdź, jak przygotować się do kontroli, aby nie stanowiła ona nadmiernego obciążenia dla podmiotu kontrolowanego. Dowiedz się również, jak być zawsze w maksymalnym stopniu gotowym na niespodziewaną kontrolę.
Dnia 12 marca tego roku z powodu pandemii na mocy rozporządzenia rządowego administracyjnie wstrzymana została działalność z nieznanym terminem jej wznowienia wszystkich instytucji kultury w kraju – muzeów, galerii sztuki, kin, teatrów, filharmonii, a także domów kultury i bibliotek. W sumie czasowo zamkniętych zostało niemal 16 tys. instytucji w całym kraju. Działalność tych instytucji „odmrażano” powoli w różnych terminach w zależności od możliwości zachowania przez nie reżimu sanitarnego. Wszystkie one borykają się dziś z potężnymi problemami.
Pracodawca nadal może polecić pracownikowi wykonywanie pracy zdalnej. Zanim jednak podejmie taką decyzję musi uzyskać informacje, w jakich warunkach pracownik będzie mógł tę pracę wykonywać. O czym aktualnie pracodawca musi pamiętać wydając polecenie wykonywania pracy zdalnej?
W jednej z firm pracodawca przez zamieszanie związane z epidemią koronawirusa i zwolnieniami obejmującymi kilku pracowników popełnił błędy przy wydawaniu ich świadectw pracy. Teraz pracodawca obawia się, że będzie musiał zapłacić odszkodowania. Sprawdź, jak się przed tym zabezpieczyć.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas