Zatrudnienie pracownika na podstawie 2 umów o pracę

Bartosz Miszewski
14.05.2008ARCHIWALNY

Pytanie:

Pracownik zatrudniony jest na pełny etat jako referent w dziale administracji. Wyraził z własnej inicjatywy chęć i gotowość do zastąpienia innego pracownik zatrudnionego w dziale obsługi w wymiarze 1/2 etatu (gdyż ten najprawdopodobniej będzie przebywał co najmniej 6 miesięcy na zwolnieniu lekarskim). Czy w związku z tym mogę zawrzeć umowę na zastępstwo na czas nieobecności pracownika? Czy zostaną zachowane normy czasu pracy, tj. 12 godzin (8 godz., 2 godz. przerwy, 4 godz.)? Czy dodatek za wysługę lat będzie należny tylko z tytułu podstawowego zatrudnienia na pełny etat? Czy ciążą na pracodawcy przy tym dodatkowym zatrudnieniu jeszcze jakieś obowiązki wynikające z przepisów prawa pracy?

Odpowiedź:

Z pracownikiem można zawrzeć drugą umowę o pracę tylko jeżeli wykonywana w ramach tej umowy praca znacznie różni się od pracy wykonywanej w ramach pierwszego stosunku pracy. W przypadku zawarcia drugiego stosunku pracy pracownika będą obowiązywały 2 wymiary czasu pracy: 8-godzinny dla pierwszego zatrudnienia i, co do zasady, 4-godzinny dla drugiego zatrudnienia. Nabycie prawa do dodatku stażowego będzie zależało od tego, czy pracownik posiada zakończone okresy zatrudnienia i jaki jest ich wymiar. Zawarcie z pracownikiem drugiej umowy o pracę będzie powodowało powstanie po stronie pracodawcy większości obowiązków, jakie pracodawca musiał spełnić zatrudniając nowego pracownika.

1. Zupełnie inny rodzaj pracy uzasadnia 2 umowy o pracę z jednym pracodawcą

Co do zasady, w razie wykonywania na rzecz pracodawcy kilku rodzajów pracy podporządkowanej należy domniemywać, że strony łączy jeden stosunek pracy. Niemniej jednak dopuszczalne jest wykonywanie na rzecz tego samego pracodawcy na podstawie drugiej umowy o pracę zupełnie innego rodzaju pracy niż uzgodniona w pierwszej umowie.

SN: Drugi rodzaj pracy musi być wyraźnie inny
Zawieranie z własnym pracownikiem dodatkowej (drugiej) umowy o pracę za normalnym wynagrodzeniem judykatura dopuszcza tylko wyjątkowo, gdy chodzi o rodzaj pracy wyraźnie inny niż uzgodniony w podstawowym czasie pracy
(Wyrok Sądu Najwyższego z 14 lutego 2002 r., I PKN 876/00, OSNP 2004/4/60).

W sytuacji, gdy pracownik zatrudniony jako referent w dziale administracyjnym będzie miał zawartą drugą umowę o pracę na stanowisku pracownika działu obsługi klienta i oba te rodzaje pracy rzeczywiście znacznie różnią się od siebie - wówczas istnieje możliwość, aby pracodawcę i pracownika łączyły 2 stosunki pracy. W takim przypadku dopuszczalne będzie zatrudnienie pracownika w dziale obsługi klienta na podstawie umowy na zastępstwo.

2. Czas pracy rozliczany jest oddzielnie dla każdego stosunku pracy

Jeżeli pracownik jest u jednego pracodawcy zatrudniony na podstawie 2 umów o pracę, to w ramach każdej z tych umów obowiązuje go odrębny wymiar czasu pracy. Zatem dla pracownika zatrudnionego w ramach pierwszej umowy na cały etat, a w ramach drugiej umowy na ½ etatu, dobowe wymiary czasu pracy wynoszą, co do zasady, odpowiednio 8 i 4 godziny. Nie można tych 2 wymiarów czasu pracy sumować i określać, że pracownika obowiązuje 12-godzinny dobowy wymiar czasu pracy.

Oczywiście pracownik, którego obowiązują rozkłady czasu pracy, w ramach których najpierw pracuje 8 godzin w ramach pierwszej umowy o pracę, a następnie 4 godziny w ramach drugiej umowy, faktycznie będzie codziennie pracował po 12 godzin. Jednakże w związku z tym, że są to 2 odrębne stosunki pracy, w każdym z nich będzie miał odrębny wymiar czasu pracy, niepodlegający zsumowaniu. W opisanej sytuacji pracodawca powinien więc prowadzić 2 odrębne karty ewidencji czasu pracy, w których dla każdej z umów powinien ewidencjonować czas pracy. W ramach każdego stosunku pracy należy pracownikowi zapewnić dobowe i tygodniowe odpoczynki i przerwy w pracy oraz przestrzegać norm czasu pracy. Odrębnie dla każdej umowy będą także obliczane godziny nadliczbowe.

W ramach pierwszej umowy zawartej na cały etat, jeżeli pracownik będzie pracował po 8 godzin dziennie, to w każdym dniu pracy będzie mu przysługiwała 15-minutowa przerwa wliczana do czasu pracy. Natomiast w ramach drugiej umowy (na ½ etatu), jeżeli pracownik będzie pracował po 4 godziny dziennie, to z uwagi na to, że wymiar czasu pracy nie wyniesie 6 godzin - przerwa taka nie będzie pracownikowi przysługiwała.

3. Dwa stosunki pracy - dwa dodatki stażowe, ale różne okresy zatrudnienia

U niektórych pracodawców sfery publicznej (np. pracowników samorządowych) zasadą jest, że do okresów pracy uprawniających do dodatku za wieloletnią pracę (dodatku stażowego) wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze. Natomiast jeżeli praca w jednostce stanowi dodatkowe zatrudnienie, to do okresu dodatkowego zatrudnienia, uprawniającego do dodatku stażowego, nie podlegają wliczeniu okresy zatrudnienia podstawowego. Zatem sam fakt pozostawania w 2 stosunkach pracy nie oznacza jeszcze, że pracownik nie nabędzie w związku z drugim zatrudnieniem prawa do dodatku stażowego.

Przepisy prawa nie definiują pojęcia „dodatkowego zatrudnienia”. Wobec tego pod tym pojęciem należy rozumieć podjęcie dodatkowej (drugiej i ewentualnie kolejnej) pracy bez względu na jej wymiar i wymiar pierwszego (podstawowego) zatrudniania, świadczonej w ramach stosunku pracy, stosunku służbowego lub umowy o pracę nakładczą. Bez znaczenia w kwestii prawa do dodatku stażowego jest fakt zatrudnienia pracownika u tego samego pracodawcy. Ważne jest, iż istnieją 2 odrębne stosunki pracy.

4. W dodatkowym miejscu pracy nie uwzględnia się podstawowego zatrudnienia

Przyjmując, że w przedstawionym w pytaniu stanie faktycznym zatrudnienie na ½ etatu jest dodatkowym zatrudnieniem pracownika, to ustalając prawo do dodatku stażowego należy pamiętać, że:

Zatem to, czy w ramach umowy na ½ etatu pracownik nabędzie prawo do dodatku stażowego i jaka będzie jego wysokość, będzie uzależnione od tego, jakim stażem pracy legitymował się pracownik przez podjęciem obecnego zatrudnienia na cały etat. Jeśli pracownik przed podjęciem zatrudnienia w jednostce na stanowisku referenta pracował u innych pracodawców i stosunki pracy zostały zakończone, to okresy tej pracy należy uwzględnić przy ustalaniu prawa i wysokości dodatku stażowego na stanowisku w dziale obsługi (tj. w dodatkowym miejscu pracy).

5. Obowiązki pracodawcy są podobne, jak przy nowym zatrudnieniu

Nawiązanie kolejnego (drugiego) stosunku pracy będzie powodowało powstanie po stronie pracodawcy większości obowiązków związanych z zatrudnieniem nowego pracownika. Zatem dla pracownika, z którym zawarto drugą umowę o pracę, trzeba zaprowadzić kartę ewidencji czasu pracy. Przed dopuszczeniem do pracy należy skierować go na wstępne badania lekarskie i przeszkolić z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, gdyż podejmuje inny rodzaj pracy i zajmuje inne stanowisko.

W opisanej w pytaniu sytuacji zatrudniając na drugi etat swojego pracownika pracodawca nie dokonuje już jego ponownego zgłoszenia do ZUS-u, ponieważ wraz z nawiązaniem pierwszej umowy o pracę wymagane dane zostały przekazane. Natomiast informacje, które różnią obie umowy o pracę (np. wymiar etatu) nie są przez ZUS wymagane.

Autorem odpowiedzi jest: 

Autor: Bartosz Miszewski


AUTOR
Prawnik, specjalista prawa pracy, w latach 2000-2006 inspektor Państwowej Inspekcji Pracy

Sprawdź inne artykuły w kategorii Kadry

Nagrody i wyróżnienia

Certyfikat rzetelnosci Laur zaufania SMB logo Top firma

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo