Narzędzia:
Pracownik naszej firmy zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony został tymczasowo aresztowany 28 października 2013 r. Dnia 28 stycznia 2014 r. upłynie 3-miesieczny okres nieobecności usprawiedliwionej niepłatnej. Co w sytuacji, gdy do 28 stycznia 2014 r. nie będziemy mieć żadnej informacji na temat losów pracownika? Czy możemy go zwolnić na podstawie art 66 § 1 Kodeksu pracy? Jeśli tak, to jaką informację na temat rozwiązania umowy o pracę umieścić w świadectwie pracy?
Gdy w umowie dotyczącej zatrudnienia nie przeważają wyraźnie cechy stosunku cywilnoprawnego, ani pracowniczego i trudno jest z całą pewnością ustalić naturę prawną tej umowy, decydujące znaczenie może mieć jej nazwa np. „umowa zlecenie”. Wskazuje ona na wolę stron zawarcia konkretnej umowy (wyrok Sądu Najwyższego z 10 stycznia 2014 r., III PK 44/13).
Jeśli pracodawca niezgodnie z przepisami uznał, że doszło do zakończenia terminowej umowy o pracę, podczas gdy stosunek pracy powinien być wcześniej zawarty na czas nieokreślony, pracownik może żądać ustalenia istnienia stosunku pracy – orzekł Sąd Najwyższy w wyroku z 4 października 2013 r. (sygn. akt I PZP 3/13).
Resort pracy nie widzi takiej potrzeby, jednak sejmowa Komisja ds. Kontroli Państwowej wystąpi z inicjatywą ustawodawczą zakazującą stosowania weksli in blanco w stosunkach pracy. Obecne przepisy nie regulują jednoznacznie tej kwestii, a pracodawcy często wymuszają na pracownikach właśnie taki rodzaj zabezpieczenia.
Jak udzielić urlopu macierzyńskiego pracownicy (nauczycielce), która przebywa na urlopie macierzyńskim od 17 czerwca 2013 r. a dziecko urodziła 22 czerwca? Umowa o pracę została zawarta na czas określony, do 31 sierpnia 2013 roku. Czy pracownik może złożyć w tej sytuacji wniosek o zasiłek w wysokości 60%?
Pracownik jest zatrudniony na stanowisku specjalisty w pełnym wymiarze czasu pracy. Od 1 kwietnia wyraził zgodę na przejście (w ramach struktur obecnego pracodawcy) z jednego działu do dwóch różnych jednostek organizacyjnych. Pracownik będzie zatrudniony w wymiarze po 1/2 etatu w każdym z tych miejsc. Łącznie zostanie zachowany pełen etat, nazwa stanowiska nie ulegnie zmianie a nowe (wyższe) wynagrodzenie zasadnicze będzie płatne odpowiednio po połowie. Pracownikowi zostaną również przydzielone 2 różne zakresy obowiązków przez różnych przełożonych oraz określone oddzielne harmonogramy czasu pracy. Czy z uwagi na administracyjny charakter pracy w obu jednostkach można uznać, że jest to rodzajowo wciąż ten sam rodzaj pracy i wobec tego jest to nadal jeden stosunek pracy, (co oznacza, że wystarczy zawrzeć porozumienie zmieniające do aktualnej umowy o pracę), czy też należy zawrzeć z pracownikiem od 1 kwietnia dodatkowo drugą umowę o pracę?
Zatrudniamy 4 osoby na umowę zlecenia. Osoby te pracują po 8 godzin w naszej siedzibie i mają przełożonych. Dwie z nich to studentki, którym zaproponowaliśmy przejście na umowy o pracę, ale odmówiły - tłumacząc to tym, że będą wtedy mniej zarabiać netto (będzie płacony pełny ZUS). Czy osoby te mogą odmówić i jeżeli tak ,co należy od nich pozyskać, aby być bezpiecznym w razie kontroli PIP? Jak długo można zatrudniać osoby na umowę zlecenia, które w zasadzie powinny mieć umowę o pracę?
Prezydent zapowiedział zmianę przepisów już w momencie składania podpisu pod nowelizacją ustawy o finansach publicznych, która spowodowała całe zamieszanie z łączeniem pracy i emerytury. Pracujący emeryci powinni bacznie śledzić tę sprawę - zamiast „przywrócenia” poprzedniego stanu prawnego, Prezydent proponuje możliwość ubiegania się o ponowne ustalenie wysokości emerytury, ale… pod warunkiem przepracowania co najmniej 30 miesięcy po jej zawieszeniu!
Jesteśmy państwową jednostką budżetową. Główne nasze zadania określa statut nadany zarządzeniem ministerstwa. Realizujemy w partnerstwie projekt EFS. Jako koordynator projektu został powołany przez jednostkę nadrzędną nasz pracownik, zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy, a zgodnie z zapisami umowy partnerskiej jego praca w ramach projektu ma być wynagradzana za naszym pośrednictwem. Zadania realizowane w ramach projektu nie są zadaniami statutowymi, ale ich rodzaj jest podobny do określonego w umowie o pracę i zakresie obowiązków. Czy pracownik ten może być zatrudniony do realizacji zadań z projektu na dodatkową umowę o pracę w wymiarze 1/4 etatu, poza godzinami pracy w podstawowym zatrudnieniu (1/1 etatu)? Konieczne jest wtedy zwiększenie czasu pracy i faktyczne normy czasy pracy będą wynosiły 50 godzin tygodniowo i 10 godzin dziennie. Jaki wtedy byłby wymiar urlopu z obydwu stosunków pracy? Czy z 1/4 etatu można pracownika oddelegować do realizacji zadań w projekcie? Czy można w ramach pozostałych 3/4 etatu pozostawić mu dotychczasowe zadania pozostawiając dotychczasowe wynagrodzenie, a zadania realizowane w projekcie w ramach 1/4 etatu wynagradzać z projektu? Czy takiego pracownika można zatrudnić w ramach umowy zlecenia z zaznaczeniem konieczności wykonywania zadań poza godzinami pracy w ramach stosunku pracy?
Prezydencki projekt zmian w ustawie o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych „nie znosi nakazu zwalniania z pracy” - poinformowała podsekretarz stanu ds. społecznych w Kancelarii Prezydenta Irena Wóycicka.
Prezydent Bronisław Komorowski będzie dążył do zmiany zasad dotyczących łączenia pobierania emerytury z wykonywaniem pracy zarobkowej. Zapowiada inicjatywę ustawodawcą w tym zakresie.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas